Den stygge andungen er blitt en svane!

19.09.2019

 

Da Ducati Multistrada kom, var den etter de flestes mening en latterlig sykkel utseendemessig. Med ei kåpe der øverste del var ei bevegelig styrekåpe, mens nederste delen var festet på sykkelramma. Sykkelen gikk tålig bra, men så alt annet enn bra ut. Men mye vann har rent i havet siden den gang!

Tekst: Tore Huseby.
Foto: Ducati.


Multistrada nummer 100.000 er solgt!
En 1260 Multistrada  Pikes Peak ble nemlig nummer hundre tusen i rekka av alle Multistradaer, 950 og 1260 sammenlagt. Dagens utgaver av modellene er det foreløpige høydepunktet i «karrieren», og fabrikanten i Bologna peker på det faktum at dagens modeller er på topp blant konkurrentene og at motorene i dag klarer seg med ventiljustering (en noe tidkrevende oppgave på Ducati) kun hver 30.000 kilometer. Det er meget bra!

Det har tatt seksten år å nå målet om 100.000 produserte sykler, og det ble en tysker ved navn Dave Hayard som fikk akkurat denne hjem i sin garasje.

Multistrada er en allbruksmotorsykkel som skal gå like bra i skogen som på motorveien, og like godt i byen som på landeveiene. Da vi for mange år siden testet modellen, konkluderte vi med at alle Norges motbakker forsvant – sykkelen var nemlig så sterk at den akselererte like bra oppover som nedoverbakke.

Men 100.000 produserte motorsykler er slett ikke den første milepælen for Multistrada. Den var faktisk den første sykkelen med ulike kjøremodus (2010). I 2014 kom en løsning der sykkelen kunne snakke med en airbagjakke som løste ut ved kollisjon. Den var også første moderne motorsykkel med variable ventiltider, fortsatt med tvangsstyrt (desmodromisk) løsning.

 

Ducatis CEO Claudio Domenicali sammen med eier av den 100.000ende Multistradaen, Dave Hayard.

 

Bedre og bedre dag for dag:
Ettersom modellen utviklet seg, så økte også påliteligheten. Modellen ble etter hvert utsatt for strenge tester og utbedringer, som faktisk også medførte sjeldnere serviceintervaller. Noe som gjorde modellen billigere å eie. På «urmodellen» av Multistrada var det nemlig krav om å kontrollere ventiler hver 10.000 km, altså tre ganger oftere!

I dag finnes det, om man regner 950 og 1260 i hop, sju ulike modeller. 950 med 113 hk og 1260 med 158 hk.  Siste utgave av 950 fås også med 19 tommers forhjul, ingen ulempe ved kjøring i skog og mark. Pikes Peak-modellene av 1260 har både prima Øhlinsdempere, lette smidde hjul og lettere carbonpotte.

For dem som lurer på å kjøpe seg en 1200 GSA, så forslår Ducati heller at du titter på deres Multistrada 1260 Enduro. Den har 30 liters bensintank, lang fjæringsvei, nitten tommers forhjul og eikefelger.

Det påstås fra fabrikken sjøl at 2021-modellene vil bli utstyrt med V4-motorer! Og vi bare venter på å slå kloa i den første …

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

MC-Huset_aug19.gif
OnlineMC jan19 2.gif