Helt ny WR250F Enduro-modell for 2020

18.09.2019

 

Pressemelding, Yamaha Motor Norge.

Målbevisst:
For 2020-sesongen lanserer Yamaha den raskere, sterkere og lettere WR250F Enduro-sykkelen, utviklet fra selskapets vinnende YZ250F-motocross-maskin. Med en ny høyytelsesmotor med reversert topplokk sammen med den aller nyeste bilaterale rørrammen i aluminium og toppmoderne front- og bakfjæring - i tillegg til et slankere karosseri - er den nye generasjonen WR250F den mest avanserte 250c firetakts Enduro-sykkelen som noen gang er bygd av Yamaha.

I løpet av sin 20 år lange historie har denne fullblods Enduro-en etablert et rykte for å være en av de tøffeste og mest konkurransepregede syklene på alle nivåer, med mange nasjonale og internasjonale seire bak seg. Samtidig som den sloss om pallplassene i den svært konkurransepregede E1-klassen, har WR250F også blitt populær blant fritidsførere som setter pris på sykkelens brukervennlighet, høye ytelse, og enestående pålitelighet og slitestyrke.

Høyytelses YZ250F-basert motor:
YZ250F er en av de mest konkurransepregede motocross-syklene på alle nivåer - som vi har sett av de sterke pallprestasjonene i hendene til førerne i Monster Energy Kemea Yamaha, Jago Geerts og Ben Watson i FIM MX2-VM 2019, I tillegg til Dylan Ferrandis' seier i 2019 AMA 250 Supercross West Championship i USA.

WR250F-motoren i 2020-modellen er tett basert på den nyeste YZ250F-designen, og den har et bredt utvalg av ytelsesfremmende teknologi som gir sterkere, lineær kraftoverføring i hele det brede driftsområdet. Et nytt smidd aluminiumsstempel oppnår et høyere kompresjonsforhold på 13,8:1, og sammen med optimalisert eksoskaminnstilling og nye ventilseter på inntaksporten øker denne motorens dreiemoment på lavt til middels område for å gjøre denne til det ultimate E1 endurovåpenet.

Den forrige modellens 10-hulls innsprøytingsdyse erstattes med en ny 12-hulls innsprøytningsdyse, i tillegg til et nytt 44 mm Mikuni-gasspjeld og en revidert innsugstrakt for å gi enestående kraftegenskaper - og for å passe til disse endringene og forbedre effektfølelsen er WR250F-modellen fra 2020 utstyrt med en nyutformet balansevekt på veivakselen.

Sammenlignet med den forrige motoren leverer WR250F-designen fra 2020 sterkere kraft i hele turtallsområdet sammen med økt ytelse ved høyere turtall, noe som gjør den til den mest konkurransedyktige 250cc 4-takts Yamaha Enduro noensinne.

Lettere startmotor:
Den nye modellen er utstyrt med en lett og kompakt startmotor som er kun 50 mm i diameter for enkel oppstart. Denne kraftige startmotoren på 390 W drives av et kompakt blybatteri og er plassert nær midten av chassiset for å oppnå optimal vektsentralisering, og en ny ACM gir en sterk og pålitelig strømforsyning.

Lettere og mer robust clutch:
Enduro er sannsynligvis det tøffeste miljøet for en hvilken som helst motorsykkelclutch. Fra ubarmhjertig kjøring gjennom tekniske enkeltspor til aggressiv oppstart på full gass under spesielle tester må den kunne håndtere time etter time med til tider røff behandling.

For modellåret 2020 har WR250Fs 6-trinns girkasse med høy utveksling en nydesignet clutch som er både lettere og mer robust. Denne nye clutchen er utstyrt med spesielle varmebestandige friksjonsplater med en riflet overflate og er konstruert for å fungere jevnt og effektivt i lange perioder i det tøffeste terrenget.

Enduro-spesifikt luftfilter med fri gjennomstrømming:
Yamahas unike motor med reversert topplokk har et forovervendt luftinntak med luftboksen montert foran bensintanken - og for 2020 er det montert et nydesignet luftfilter som muliggjør verktøyfritt bytte. Lengden på inntaket kombinert med den spesielle utformingen av luftfilteret med fri gjennomstrømming bidrar til den nye motorens utmerkede følelse av trekkraft og lineær kraft, og den sveisede konstruksjonen og de ekstra gummipakningene rundt posisjoneringspinnen sørger for at kun ren luft når forbrenningskammeret.

Kompatibel med Power Tuner-appen for smarttelefoner:
Fra modellåret 2020 kan kraftegenskapene til WR250F justeres trådløst via en egnet smarttelefon som har Power Tuner-appen. Tidligere var dette bare mulig med Yamaha Power Tuner-enheten, men nå er det enklere og raskere enn noensinne å justere innstillingene for motordriftsmodi.

Power Tuner-appen gir enda større innstillingsmuligheter, og lar føreren av WR250F-sykkelen tilpasse effekten i henhold til preferanse, terreng og kjøreforhold. Førere kan velge mellom tre tilgjengelige fabrikktilordninger og muligheten til å velge mellom 16 justerbare verdier for drivstoffinnsprøyting og tenningstiming, noe som gir et bredt spekter av mulige innstillinger. Verdiene vises på et 3D-kart for større presisjon når du justerer innstillingene i de ønskede turtallsområdene, slik at det blir mulig å finjustere motorens ytelseskarakter for å passe til så godt som alle situasjoner.

Power Tuner-appen har også en racinglogg, motordiagnostikk, overvåkingsskjerm i sanntid og funksjon for sikkerhetskopiering av data, og appen gjør det mulig for førere å dele og sammenligne kart og racinglogger når de planlegger racingstrategier eller bare hjelper andre førere for å få mest mulig ut av sykkelen sin.

Motortilordningsbryter:
WR250F er utstyrt med en styremontert dobbel motortilordningsbryter. Dette har to fabrikkinnstilte modi, men førere kan velge å bruke egne tilpassede tilordninger laget ved hjelp av Power Tuner-appen. Disse kan lastes opp til WR250Fs CCU (kommunikasjonskontrollenhet), og føreren kan bytte mellom hver tilordning for å tilpasse seg etter forholdene under kjøring.

Andre motorendringer for modellåret 2020:

  • Reviderte utskjæringer for nedre sylinder reduserer pumpetap

  • Flyttet oljepåfyller og oljenivåmåler

  • Aluminium-impeller og omrutet vannrør

  • Ny tennplugg med dobbel elektrode

  • Lette bolter og skruer

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_MT-banner_feb.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif

Bunn

OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.