Touring Vest-Telemark

16.09.2019

 

Vest-Telemark er noe av det flotteste av norsk natur, samtidig er området et eldorado for motorsyklister. Enten du kjører fra øst til vest gjennom Seljord, Morgedal, Åmodt og Haukeligrend, eller fra sør til nord gjennom Treungen, Kviteseid og Rauland, vil du oppleve spennende veistykker og en herlig blanding av natur og kultur. Her ligger Fyresdal hvor Trollrally finner sted, og Vrådal hvor kanskje 1000 motorsyklister møtes på Straand-treffet kommende helg. Derfor tok vi turen til Vest-Telemark.

Tekst: Victor Øvregaard. Foto: Bjørg-Annlaug Eggebø.

I flott høstvær og med lite trafikk kommer vi vestfra, på Suleskarvegen fra Sirdal til Setesdal, og videre over heia mot Valle. Normalt ville en lengre tur innebære nedkjøring til Dalen, men vi svinger av mot Skafså, dette tettstedet som er en typisk representant for bygde-Norge: kirken er det naturlige midtpunktet i bygda, og rundt om ligger smågårder klort fast i bakkene.

Veien er smal og her og der er det svært krappe svinger. For første gang stopper vi ved den nedlagte gruven Åmdals verk hvor det er et museum. Slagghaugene og skinnegangen er tydelige tegn på gruvedriften som varte i flere hundre år. En alternativ kjørerute er gamleveien mellom Skafså og Åmdal Verk som går forbi Skafså Racing med dragstripe, her er det også cross-/snøscooterbane.

 

 

Litt lenger sørøst kommer man til Krossli. Videre kjøring har tre valgmuligheterg, enten sørover til Fyresdal, nordover på den spektakulære veien til Bandaksli og videre til Dalen eller mot Vrådal som vi gjør. Først kommer vi ned til Vråliosen hvor den gamle hotellbygningen er verdt en stopp. Som en kuriositet kan vi nevne at det bodde tyske soldater her under 2. verdenskrig. I dette området var det også russiske krigsfanger.
 

 

Vråliosen ligger ved Vråvatn. Det går vei på begge sider av innsjøen, og begge kan brukes om man skal til Vrådal. Den på sørsiden er smalest og et par kilometere lengre, så vi valgte veien på nordsiden til Vrådal, et stykke som er to mil langt. Kjekk MC-vei, dette, og Vråvatn er flott!

Da er vi i Vrådal, i nordenden av den 35 km lange innsjøen Nisser og i hjertet av Telemark. Mellom Vråvatn og Nisser er en sluse, og befinner du deg i Vrådal kan du gjerne ta en stopp på slusemuseet. Og Vrådal er altså sentrum for Straand-treffet, der Straand Hotel er bakgrunnen for treffnavnet.

Vi svinger nordover, forbi krysset mot Drangedal, og videre til kommunesenteret Kviteseid. Motorsykkelen trives på landeveien, det går nedover og oppover, og veien er så bra at det går an å dra på litt. Og så er vi i Kviteseid, kjøper en matbit på bakeriet på vei ned mot vannet. Videre, videre, men ikke hovedveien opp til Brunkedal, i stedet prøver vi gamleveien som følger elven oppover. Vel, elv og elv, det er en overdrivelse. Dalanveien er smal og det er så vidt en MC og en bil kan smette forbi hverandre. Vi kjører forbi Lundvall og da gjenstår det halvannen mil før vi er på «trygg grunn», nemlig E134, en av stamveiene mellom Vestlandet og Østlandet. Vi setter kursen mot øst, endelig har den nye vegstrekningen fått etterlengtet jevn og fin asfalt.

Snart er vi må Seljord. Denne helgen er bygda inntatt av tusenvis av skuelystne fra nær og fjern. Dyrsku’n i Seljord er Norges største handels- og landbruksmesse og med nær 90 000 besøkende. Alle marker er nyslått og fullt opp av bobiler og campingvogner, og også mange motorsyklister tar turen hit. Om kvelden er det mye fest og moro. Gi folket brød og sirkus, så blir de fornøyde! Vel, vi hadde andre planer, og vi skal hjemover neste formiddag.

 

 

«En regndråpe!». Heldigvis holder asfalten seg tørr. Vi er på tilbaketuren. Men først en stopp på Høydalsmo, der treffer vi to Harley-kjørere. Så vender vi snutene nedover mot Dalen, vi har veien helt for oss selv. Snart passerer vi berømte Eidsborg kirke, og så bærer det ned fjellsiden til selve Dalen.

«De gråblå skyer samler seg». Vi begynner å få hastverk. Planen var egentlig å ta turen opp til Åmodt via bygdeveien på østsiden av skaret. Den tok vi for 25–30 år siden med sidevogn, og jeg husker at bøene var utrolig bratte og det ryktes at foreldrene nærmest måtte bindene ungene fast i tau. Nå blir det i stedet til at vi kjører vestover, opp fjellsiden, forbi noen sinker på fire hjul, og deretter har vi heia over til Setesdal for oss selv.

«Hvor de gråblå skyer blir tunge». Nå regner det skikkelig, og vi skynder oss det vi kan, men det er mye overvann! Og det begynner å bli kaldt, fem grader viser temperaturmåleren. Heldigvis er dette en strekning vi har kjørt utallige ganger, og snart er vi i Setesdal hvor vi har en superkort stopp.

«Her er så underlig…». Turen fra Valle til Suleskar er ingen stor opplevelse. Det blåser midt imot, det er kaldt og regnet siler ned. På parkeringsplassene til Turistforeningens hytter står det mange parkerte biler, og jeg tenker at folk vil få seg en strabasiøs tur ned fra hyttene. Nå er det skumringstid og det hviler et trolsk skjær over fjellheimen.

Like før Kvæven kro, i den bratte svingen over broen, står min bane fullstendig under vann. Vi er nødt til å ta svingen i ytterbanen, heldigvis kommer ingen biler imot. Gjennom Hunnedalen blir uværet bare verre, og det fosser vann ned fra fjellsidene. Fra Byrkjedalstunet og videre nedover fråder elven grådig.

Endelig hjemme. Nyhetene melder om uvær over store deler av landet. Snø på fjellovergangene, jordskred, tre-velt, strømbrudd og vin opp mot orkans styrke. Men bortsett fra hjemturen, hadde vi en fantastisk flott tur, spesielt på veiene i Vest-Telemark.

Bildegalleri:

 

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.