Yamaha YS 125 – Fin start

02.09.2019

 

YS125 er ny i år. Den er billigere enn YBR, modellen den erstatter. Mye billigere faktisk. Bedre er den også.

 

Tekst og foto: Jon Asgeir Lystad.

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 10-2017.

Mange 15-åringer går rundt og drømmer om «lappen». Lettvektsførerkort – må vite. Men det er dyrt. Førerkort er én ting: Tusenlappene flyr. For ikke å snakke om investeringen i en ny 125-kubikker. For en ungdom, som har nok av annet å spenne penger på, er ikke pluss/minus 40 000 småpenger. Men de finnes, de ålreite modellene som ikke er helt utopiske hva kroner angår. I flere år har Yamaha YBR vært en populær modell som mange har tatt seg råd til. Siden lanseringen for over ti år siden, har den kostet mellom 35 og 40 tusen. I forfjor slo Honda til og lanserte CB125. Jevnt 35.000 kostet den. Det merket Yamaha. Fra å ha figurert høyt oppe på salgsstatistikken, ble YBR danket ut av CB. Jeg skjønner det godt, for CB er bra. Ved gjentatte anledninger har jeg kjørt den. Den er, som sagt, en sabla fin lettvekter.

Derfor er det ikke overraskende at Yamaha svarte. De måtte jo det hvis de skulle ha et ord med i lavbudsjett-laget. I vinter lanserte de YS125. Plutselig fikk CB konkurranse. I sommer falt sågar engangsavgiften bort, med den følge at lettvekterne ble enda billigere. Nå koster CB og YS godt under 30.000 kroner. Det gjør dem tilgjengelige for svært mange!

 

SPORTSLIG IMAGE: Instrumenteringen domineres av en mekanisk turteller på hvit bunn. Den flankeres av et innholdsrikt LCD-display som til og med inneholder girindikator. Instrumenteringer er lett å lese og underbygger den sportslige imagen.


Stor:
Det var med spenning jeg etablerte meg på YS125. En sykkel som formidler urban mobilitet, ifølge Yamaha. Med tanke på at den skal appellere til håpefulle 16-åringer med gryende MC-entusiasme, er kanskje ikke «urban mobilitet» verdens mest spennende karakteristikk. PR-folk har sin egen måte å uttrykke seg på. Jeg etablerte meg i hvert fall på den med åpent sinn. Selvsagt hadde man både YBR og CB i bakhodet. For det første, burde den være bedre enn YBR, modellen den avløser. Dessuten var jeg spent på hvordan den funket i forhold til CB 125. De koster jo omtrent det samme og er beinharde konkurrenter i lavprissegmentet.
La det bare være sagt med en gang: YS er mer enn bare urban mobilitet. Mye mer! Den er også bedre enn YBR. Jeg merket det så snart jeg la i vei. For det første, var den sterkere. Dessuten føltes den større. I det hele tatt virket den veldig stabil og forutsigbar. YS er rett og slett blitt stor!

 

TØFF STIL: Selv om det finnes mer attraktive 125-kubikkere, er ikke YS helt borte – den heller. Tøff roadsterstil med markerte linjer er helt i tråd med trenden. Parkerer du den sammen med dyrere og heftigere modeller, forsvinner den ikke i mengden.

Den har altså bedre drag. Spesielt i mellomregisteret. Det bekreftes av våre målinger. Når vi tester lettvektere, måler jeg nemlig aksen fra 50 til 80 km/t på de to høyeste girene. Mens YBR gjorde øvelsen på 10 og 13 sekunder, henholdsvis på 4. og 5., var YS et par sekunder raskere. Det merkes i praksis. Den har enda bedre evne til å takle motbakker. Vi skal ikke påstå at forskjellene er dramatiske, men momentet bidrar til at det er lettere å holde følge med trafikken. I daglig bruk har det mye å si.
På mine målinger er den også hakket raskere enn CB. Selv om toppfarten på dem er forholdvis lik, føles Yamahaen kjappere. Den akser raskt opp til 85 km/t. Deretter trenger den litt tid, men vi fikk speedometerdisplayet til å vise 105 km/t før den takket for følget. På en billig 125 er det absolutt godkjent.

 

ROLIG OG AVSTRESSENDE: Den luftavkjølte singelen har fint moment. Den drar greit opp til 85 km/t og gir seg ikke før speedometeret viser 105. I jevn landeveisfart virker den rolig og avstressende.
 

Fin flyt:
I det hele tatt faller motoren i smak. Momentet er der, og vibrasjonene er moderate. I fothvilerne merkes litt antydning til høyfrekvensvibrasjoner når turtallet bikker 5.000. Ved 8.000 forplantes de til styret også, men de er overhodet ikke til sjenanse. De bare merkes...
Jeg sa at YS125 er blitt stor. Jeg skal ikke gå så langt som til å si at den er på nivå med de største lettvekterne, men den er i hvert fall ikke puslete. I svingene er den nøytral og lett å plassere, uten antydning til overstyrt nervøsitet. Den myke gaffelen jobber følsomt og sikkert med underlaget, slik at flyten blir bra. Passerer man langsgående ujevnheter i asfalten, det være seg slitasjespor eller sprekker, påvirkes ikke stabiliteten. Den er rolig på veien.

 

KOBLET: I motsetning til påkostede lettvektere, som stiller med ABS, har YS koblede bremser. Den hydrauliske forbremsen aktiveres mekanisk av bremsepedalen.
 

I år er det blitt påbudt med ABS, alternativt koblede bremser på lettvekterne. Som den prisgunstige modellen den er, har ikke YS låsningsfrie bremser. I stedet påvirkes forbremsen av bremsepedalen via mekanisk overføring. Det er ganske uvant å oppleve brukbar effekt på begge hjulene, bare ved å tråkke på bremsepedalen. Når sant skal sies, er jeg ikke helt sikre på om jeg er begeistret for slike løsninger. For uerfarne motorsyklister er det sikkert en sikkerhetsdetalj, men hvis det resulterer i at de aldri lærer seg å bruke forbremsen, er det et tilbakeskritt. Men slik er nå engang regelverket...
 

SIKKERT GREP: Under baksetet er det montert solide håndtak. Det gir sikkert grep for den som frister tilværelsen som eksosrype.

 

Billig og bedre:
Jeg inntok Yamaha YS125 med få forventninger. Selvsagt forventet jeg at den i hvert fall var hakket bedre enn YBR. Følgelig ble jeg overrasket over hvor bra den faktisk var. Vi var også spent på hvordan den funket i forhold til Honda CB125F, modellen som beste til nå har karakterisert som best i lavbudsjettklassen. All den stund vi ikke har kjørt CB og YS mot hverandre, skal vi være forsiktige med å trekke bastante konklusjoner, men Yamahaen er i hvert fall ikke dårligere. Rent utseendenessig er den heller ikke borte. Stilen er sporty og spiss. Instrumentpanelet er dominert av en stor, hvit turteller flankert av et rikholdig LCD-display. Det er sporty og stilig. Oversiktlig og lettavlest er det også.

I det hele tatt synes jeg YS125 er ganske tøff. Selvsagt mangler den opp-ned-gaffel og andre spenstige detaljer, slik de dyreste modellene kan briljere med. Brede dekk har den heller ikke, men i forhold til YBR er de i hvert fall ørlite feitere.


Billigere og bedre, sies det. En floskel – ja, men for YS125 er det faktisk sant. Selvsagt skal avgiftssystemet ta mesteparten av æren for at den er så billig, men konkurransen er der. Både Honda og Yamaha kniver om å tilby attraktive modeller til lav pris. Både CB125F og YS125 koster godt under 30.000 kroner. Jeg har kjørt begge, og jeg kan bare skrive under på at de er fine. Både når det er snakk om egenskaper og ikke minst kjørefølelse. Som sagt skal man være forsiktig med å kåre en vinner, men innerst inne holder jeg en knapp på YS.

 

HAKKET STØRRE: Mens YBR fort kunne se litt puslete ut, virker YS125 et par hakk større. Skinnet bedrar ikke. På veien føles den rett og slett mer voksen, både når vi snakker om komfort og kjøreegenskaper.

 

Testføreren mener:
Jeg er gla’ i de billigste lettvekterne. Selvsagt mangler det litt på at de kan hamle opp med de mest attraktive og påkostede 125-kubikkerne, men de er interessante. For håpefulle 16-åringer er de en overkommelig inngang til motorsykkelverdenen. En verden som betyr mye, ikke minst for oss som har levd med MC-entusiasmen en stund. Skal verden fortsette å forbli slik, må det rekruttering til. Da er 125-klassen viktig. At det er de mest fancy modellene som gir ungdommen tenning, er klart. Slik var det med oss andre også. Men i det siste har det kommet attraktive lavbudsjettmodeller. Nå får du en tøff og bra lettvekter til under 30 tusen. En liten månedslønn – etter at skatten er betalt. Aldri har inngangsbilletten til MC-tilværelsen vært så billig!

Tekniske data:


Motor/kraftoverføring:
En-sylindret, luftavkjølt motor
Slagvolum: 125 cc
Boring x slag: 52,4 x 57,9 mm
Kompresjon: 10 : 1
Smøring: Våtsump
Drivstoff: Elektronisk innsprøytning
Elektrisk 12V/6 Ah
Effekt: 10,6 hk/7 500 omdr.
Dreiemoment: 10,8 Nm/8 000 omdr.
Kraftoverføring: Våtclutch/5-trinns girkasse/kjede

Chassis:
Ramme: Stålrørramme
Fjæring foran: Hydraulisk teleskopgaffel, 120 mm fjærvandring
Fjæring bak: Doble dempere m/justerbar fjærforspenning, 112 mm fjærvandring
Bremser foran: Enkel skive Ø 245 mm
Bremser bak: Mekanisk trommel Ø 130 mm.
Dekk foran: 2,75-18
Dekk bak: 100/80-18

Mål og vekt:
Kjøreklar vekt: 129 kg
Akselavstand: 1 320 mm
Lengde: 2 005mm
Sittehøyde: 795 mm
Tankvolum: 14 liter

Målinger:
Turtall 80 km/t (5. gir): 6 000 omdr.
Aks 0-80 km/t: 11,9 sek.
Aks 50-80 km/t (4. gir/5. Gir): 8,8 sek./11,0 sek.

Greit å vite:
Farger: Rød, hvit, sort
Pris: Kr 28.646,–

 

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 10-2017.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.