MV Agusta Brutale 800 RR – nominert som årets overraskelse

20.08.2019

 

Her er en omtale av MV Agusta Brutale 800 RR, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl og Even Vøllo design.

Dette er selve definisjonen på fyrverkeri:
Den heter MV Agusta Brutale 800 RR, og den leverer i henhold til navnet. Dette er ikke en ny modell, men den har gjennomgått en vesentlig oppgradering og betraktes derfor som en kandidat til denne prisen. Dette er brutalt og fryktelig potent. Det er vakkert, sensuelt og designet av italienere som vet hva de holder på med. Men praktisk er den ikke! Brutale RR er på alle måter annerledes enn de tradisjonelle motorsyklene vi kjenner. Tar du deg umaken og leser de tekniske dataene, skjønner du kjapt at dette ikke akkurat er for nybegynnere!

 

 

Brutale 800 RR er en kort maskin som har en akselavstand på bare 1.380 mm, og den veier 169 kilio tørr og blir ikke nevneverdig tyngre av en full tank på litt over 16 liter. Den tresylindrede motoren leverer 140 hk og 86 Nm ved 10.100 rpm., og på veien til rødmerket som maxer ut på 16.000 rpm. blir den temmelig yppig, for ikke å si brutal! Brutale er kort hva angår lengde, smal og ganske høy, så alt er lagt til rette for lek og moro. Brutale kommer best til sin rett på jevnt veidekke og trives ikke så godt på dårlige vestlandsveier med humper og sprekker. Det blir fort slitsomt, og det blir vanskelig å finne god flyt i kjøringen.

 

 

Men når kjøreforholdene er riktige, er den rett og slett noe av det morsomste du kan sette lankene i, og når du passerer 8.000 omdreininger, tar det helt av. Da får du virkelig prøvet mage og nakkemuskulaturen – i denne delen av registeret må du virkelig jobbe for å holdet hodet og hake over tanken! I dette turtallsområdet vil mange andre 800-kubikkere gjerne bli litt daffeere. Men her er altså Brutale i sitt ess, og sammen med kvikkskifteren og blipperen blir den hysterisk morsom å kjøre. Man kan fort komme til å gasse litt mer enn vanlig.

 

Brutale sin historie går helt tilbake til 2001, og motoren som på denne tiden var på 127 hk var er samarbeidsprosjekt med Ferrari. Det kan man lett forstå av motorens karakter og lyd som har det karakteristiske Ferrari-snerret når du går på gassen. Dette er en motor det skal jobbes med, for mellomregisteret er ikke er så heftig. Her leveres alt i toppen av registeret. Du må bruke girfasilitetene dersom du ønsker at pulveret skal bruse, og det gjør det virkelig dersom du jobber deg litt opp i registeret. På andre sykler i 800-segmentet må du gjerne gire ned for en forbikjøring, og konkurrentene vil gjerne «fade» ut i forbikjøringshastigheter. Brutale vil i slike situasjoner levere all sin kraft i toppen av registeret og lar seg ikke stanse av at rødmerket på turtelleren kommer dundrende mot deg. Den tresylindrede motoren er veldig kompakt og utgjør som vanlig i dag en del av sykkelens bæring og støtte til rammen.

 


Hva sier ekspertene om italienske design og ergonomi?
Brutalt er ordet man kan bruke om formgivningen også. Her er det ikke spart på noe når det gjelder visuelle virkemidler. Hele sykkelen er designet rundt motoren. Brutale oser kraft, og motoren holdes på plass av en kraftig rørramme. Bensintanken er bred og har en aggressiv fremoverlent linje, som avsluttes av fremtredene luftinntak på hver side. For ytterligere å understreke det dynamiske «stuket», omsluttes fronten av motoren med enda et fartspreget element.
 

 

Motoren omkranses av en rekke elementer som alle roper etter oppmerksomhet. Det mest fremtredende er de karakteristiske «orgel-eksosrørene», som med sin form spiller opp rundt det infernalske brølet når man virkelig drar på.

 

Salen er spesiell og kjennetegnes av en tunnel som gir konstruksjonen et luftig og fartsfylt utseende. Selve sete er minimalistisk. Det integrerte baklyset ligger skjult opp under salen, men synes likevel svært godt for bakenforliggende trafikk.

 

 

Formgivning blir ofte omtalt som en «smaksak», og ender gjerne opp med et «like» eller «ikke like». Men formgivning omfatter mer enn det. Dette dreier seg også om hvordan man kan skape et utrykk med visuelle virkemidler. Brutale er formet med ett mål for øye, kraft. Her har de også lykkes godt. Det er få maskiner som oser så mye kraft, selv når den står stille. Og det var ikke mange vi snakket med som ikke ble fasinert av designet. Dette er aggressivt, fartspreget og en brutal formgivning som ligger i eliteserien. Like det eller ikke.

Ergonomi:
Fra førerplassen sitter alle knapper og betjeningsfunksjoner der du forventer at det skal sitte, men det digitale instrumentet er vanskelig å forholde seg til når du kjører. Informasjonen er nærmest umulig å oppfatte når denne ekstremt kapable maskinen drar i vei. Da må fokus være opp og frem, noe som krever en helt annen informasjon-interface enn det som er tilfelle her. Men så er ikke dette en sykkel du sitter og cruiser rolig bortover med, den krever å bli kjørt med alle sanser skjerpet, og lyd, sykkelens bevegelser og fartsvinden gir deg mye av informasjonen du trenger.

 

 

MV Agusta lager nydelige styredempere med god funksjonalitet, og Brutale er intet unntak. Den lille demperen er rett og slett et lite stykke fagarbeid som er en estetisk nytelse å se på.

Setet er lite, kantete og smalt. I kombinasjon med utsparinger i tanken, som hverken passer høye eller lave personer, blir det vanskelig å få god kontakt og forankring med bena, og dette krever tilvenning. Brutale har plass til to, men sitteputen til passasjeren er liten og høyt plassert på seterammen. Sittestillingen blir derfor krevende for en passasjer.

Den foroverlente kjørestillingen bidrar til at mye av vekten belastes armer og håndledd, og dette merkes i håndflater og håndledd etter en stund dersom du ikke er bevist på å sitte i balanse. Girsjalter sitter der den skal og fungerer godt i samspillet med quickskifteren. Bakbrems sitter litt gjemt under de kraftige eksosrørene, så du må bikke foten litt inn for å finne den. Men det blir du vant til.

Oppsummert: Både design og ergonomi er aggressivt, men slik må det være på en så potent maskin.

 

 

Hvordan er Brutal 800 RR å kjøre?
Som vi sa innledningsvis er Brutale 800 RR kort, høy og slank og leverer mesteparten av pulveret høyt oppe i registeret og skal derfor jages på turtall. Dette gjør den utrolig festlig å kjøre, men disse egenskapene plasserer den samtidig i kategorien for erfarne førere. Brutale er rolig i lav og mellomregisteret for så å klaske til når du passerer ca. 7.–8.000 rpm., og da må du virkelig følge med. Så mye krefter i høyere turtall krever kjøreferdigheter, og du må definitivt te deg som en sjef om bord. Brutale 800 RR krever klare styringssignaler, og fomler du med blikk og kjøreteknikk, vil Brutale ta kontrollen.

 

Sitteposisjonen er utformet på en måte som gjør det vanskelig å flytte seg over seteryggen. Du blir sittende i samme posisjon, så du må derfor bruke blikk og overkropp for å være med på dansen. Dette krever at du klarer å stole på sykkelens kjøreegenskaper, og det kan du selvfølgelig gjøre. Dette materiellet leverer. Den korte akselavstanden, smale rammen og det brede styret tar deg rett i tivolimodus, og Pirelli Diablo Rosso-dekkene limer deg til asfalten både under akselerasjon, sving og kraftig bremsing. Brembo kaliperne kliper godt til og er jevne og fine under hard bremsing. Det holder lenge med to fintfølende fingre på bremsehendelen.

 

 

Manglende bevegelsesmuligheter i sitteposisjonen kan oppleves utfordrende for noen, men stoler du på maskinen, er det utrolig morsomt, for ikke å si festlig. Mobilisering fra en sving til en annen går utrolig kjapt, og du kan bare sende sykkelen sideveis under deg etter å ha festet blikket i ny sving. Helt herlig, men det krever som sagt litt erfaring, og en må bruke litt tid for å bli skikkelig dus med Brutale. Men når svingene satt og vi kunne jage ytelsesregisteret, så var det avsindig morsomt å kjøre.

Girboksen med kvikkskfteren fungerer veldig bra, demperne fungerer bedre enn forventet på en maskin med så kort akselavstand, men instrumentet er altså av det krevende slaget. Alt for små tall og bokstaver, rett og slett. Men så er det også slik at Brutale ikke gir deg så mye tid eller mulighet til å sitte å lese instrumentet, til det skjer det så alt for mye når du kjører! Dette er ikke noe problem, men snarere et minus som kommer som en konsekvens av at design og ytelse settes i førersetet.

Brutalen kommer til Straand Treffet, så da er det bare å manne seg opp til en prøvetur. Brutale vet å overraske, selv om alle vet at dette dreier seg om moro, moro og atter moro …

 

Klikk her for å gå til treffets event på Facebook.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

Bunn

MC-Huset_200x200_feb20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.