TET 2019 med MC-avisa – forberedelser

06.08.2019

 

I dagene fremover kan du være med å følge et gruseventyr. MC-avisa skal være med å kjøre TET. Milevis av grusveier i øde områder. Dette blir et skikkelig eventyr, og det nærmest rett utenfor egen stuedør.

 

Tekst og foto: Kyrre Hagen.

 

Litt om forberedelsene og valg av utsyr:
Mange sykler kan egne seg til gruskjøring. Blir veiene krevende, har du det imidlertid enklest på lettere sykler. Sykkelen må imidlertid være stor nok til å kunne få med den bagasjen du trenger. Jeg har forhørt meg med flere som har kjørt TET, og forstår ut fra dette at lett adventure/enduro-sykkel er å foretrekke. Undertegnedes KTM 690 Enduro R bør derfor være godt egnet for turen. Denne er utstyrt med en rekke modifiseringer som er nyttig på turen:

- Ekstra bensintanker, som gir lang rekkevidde og bidrar til at du kan holde deg lenge på sporet. Sykkelen har originalt 12 liter bensintank. Med Rally ride tanker utvides kapasiteten med 10 liter, noe som bør gi en rekkevidde på opp mot 40 mil.

- Bagasjebrett og bøyler som gir mulighet for den last du trenger til en slik tur hvor du skal bo ute i det fri.

- Stor bukplate med verktøyrom. På en slik tur må du ta høyde for reparasjoner.

- Vanntette solide softsbags som tåler mye ved velt, samtidig er de lette og fleksible.

- Grove knastedekk som gir godt grep på grus, søle og annet løst underlag. De må samtidig tåle asfalt, da mye av returen vil måtte foregå på vanlige veier.

- Sykkelen er utstyrt med en Garmin 276 cx. Dette er en GPS med ekstrem stor og god skjerm.

Motvillig motorsykkel:
Alle undertegnedes sykler har navn. 690en heter Ronja, etter Astrid Lindgrens Ronja-røverdatter. Av ukjent årsak havarerte jeg kløtsjen på Ronja under gruskjøring i Sverige, under IAT i våres. Etter dette har jeg byttet kløtsj. Denne fungerte bra EN tur. Kløtsjen måtte opp igjen, og motoren ble spylt med ny olje, for å få ut alle ulumskheter fra kløtsjhavariet. Etter dette oppsto problem nummer to. Gjengene til filterlokket gikk i stykker etter en «Afrikareparasjon» av forrige eier. Nye gjenger ble satt inn. Etter dette oppsto problem nummer tre. Jeg hadde luftet kløtsjen og etterfylt med feil veske. Resultatet ble at alle gummipakninger måtte byttes.

 

Nye deler er på plass, og sykkelen virker bra så langt. Erfaringen er at disse syklene er ekstreme, og krever en god del vedlikehold. Når alt fungerer er det imidlertid den mest fantastiske sykkelen du kan tenke deg. Lett og med krefter i massevis. Fungerer den som den skal, vil den være det perfekte valget på TET, men det er nok lurt å ta en prøvetur.

I neste artikkel kan du lese om testturen.

 

Bilder og bildetekst:

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.