KTM 790 Adventure – nominert som årets overraskelse

04.08.2019

 

Her er en omtale av KTM 790 Adventure, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

 

KTM 790 Adventure ble lansert på EICMA sent i 2018, og grusførerne kunne knapt nok vente på ny sesong etter å ha sett spionbilder av prototypen. Markedet visste at sykkelen ville bli bygget på LC8c (compact) konseptet som ble brukt på KTM sin 790 Duke, men det knyttet seg stor spenning til hvordan KTM hadde valgt å disponere kapasitetene og designe eksteriøret. 790 Adventure kom i to utgaver, Adventure S og Adventure R. Markedet fikk først se prototypen på Adventure R, som så mildt sagt pussig ut med den helt spesielle lykten som også huset instrumentet. Markedet gispet, men var nok trygge på at resultatet ville bli bra kjøreteknisk. Da resultatet ble vist på EICMA, pustet mange lettet ut, og resultatet ble ganske godt mottatt. Selv KTM-elskere kan erkjenne at de orange supermaskinene ikke nødvendigvis alltid er pene, men de er innmari kule og har sitt helt spesielle DNA. En engelsk motorjournalist har tidligere uttalt: «A KTM shall be big, orange and uggly», og det kan man jo være enig i!!

 

 

KTM ga 790 Adventure 95 hk, og flyttet kraften ned i mellomregisteret hvor den trengs på kjøretøy som skal brukes på grus eller utenfor vei. Maskinen fikk et 21 tommer stort forhjul som slike sykler bør ha, og de flyttet tyngdepunktet ned ved å flytte bensintanken ned langs sidene på motoren. Dette ser litt pussig ut, men funker selvfølgelig bra. Sykkelen er høyreist, slank og har et herlig bredt styre. R-modellen ble støvsugd og forhandlerne gikk tom tidlig på denne sesongen, men S-modellen er fortsatt tilgjengelig og er litt mer tilpasset kombinasjonsbruk.

 

 

I form og design minner 790 Adventure mye på den eldre og velkjente modellen 990 SMT som på lankt nær var så teknisk avansert som denne, men like fult en veldig populær effektbombe. Morsom for KTM-elskerne med et anstrøk av nostalgi.

 

 

790 Adventure fikk TFT-instrumentet til storebror 1290, og dette er vel noe av det beste man kan finne i markedet i dag. Navigasjonspanelet er det samme og velkjente som brukes på de fleste av KTMs adventure og gatemodeller, og det fungerer veldig bra.Sykkelen er stappet med oppdatert og tidsriktig teknologi som omfatter kjøremoduser, antispinn, en svært funksjonell quickshifter, blipper (opp- og nedgiring uten clutch) og Bosch sitt lean angle ABS-kontroll for å nevne noe.

 

 

Adventure S og R er skikkelig langbent med sine dempere, som har en vandring på henholdsvis 200 og 240 mm. I kombinasjon med det store forhjulet, en sært velfungerende ramme og svingarm, tygger dette unna det aller meste av ujevnheter.

 

 

Cockpit er svært velfungerende og behagelig og tilbyr en aldeles enestående komfort.

 

 

Setet er smalt foran og bredere bak. Det er litt hardt, og det er bra når du skal kjøre aktivt eller litt langt. Sitter du lenge i sadelen, er det definitivt en fordel at setestoppen er litt fast.

 

 

Bremsene fra J.Juan er akkurat som de skal være. Et bestemt bitt som gir deg et bestemt innbremsingspunkt, kontakt med forhjul og underlag, for så å virke jevnt og fint under innbremsingen. Helt herlig.

 

KTM Adventure S og R har altså fått et heftig mellomregister i beste KTM-ånd. Maksinen har en presis og jevn gassrespons, men er litt sjuskete i gangen i lavere turtall og kan derfor oppleves som litt krevende i lavere hastigheter som for eksempel bykjøring. Dette kan imidlertid elimineres med tuning eller montering av en såkalt booster-plug. Sykkelen er danseglad og leken og bidrar så definitivt til sinnets munterhet, og du har alltid krefter tilgjengelig når du trenger det. I motsetning til lillebror Duke 790 blir den litt daffere i toppen av registeret, men så er den heller ikke laget for å ha mest å gå på der.
 

 

Svingegenskapene er aldeles enestående, og med en lav egenvekt på 189 kg er den enkel å denge rundt omkring slik at smilet kryper frem under hjelmen. Modellspekteret med R- og S-utgaven gjør det mulig å velge sykkel som passer til egne preferanser til vei eller grus. KTM-elskere har klare preferanser til nettopp disse egenskpene og digger det råtøffe designet. Dette er en steintøff utfordrer til adventure-segmentet i 800-klassen, og KTM leverer alltid det lille ekstra på effekt. 790 Adventure er ypper seg alltid og er litt skummel for førerkortet. Rask, frekk, sterk og festlig er en god beskrivelse av grus-rampen.

KTM Adventure er en sterk utfordrer til prisen Årets overraskelse, så får vi se om det holder helt inn!

Kom til Straand treffet så kan du prøvekjøre selv og få svar på hvem som vinner prisen.

 

Klikk her for å gå til treffets event på Facebook.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.