Glatte sommerveier!

01.08.2019

 

Aftenposten satte i en artikkel den 29. juli søkelys på at et par av Oslos busslinjer sølte diesel i gata langs ruta på slike steder der dieselen naturlig skvalper ekstra mye; svinger, rundkjøringer også videre. Det nifse med diesel er at man ikke alltid kan se den, særlig om vegbanen er våt av regn.

Tekst: Tore Huseby.
Foto: FEMA.


Årsakene til dette sølet er flere. Overfylt tank gir mulighet for at tankluftinga lekker, sjåfører kan glemme å skru til/låse lokket skikkelig, dieseltyver kan ha forlatt tanken uten å lukke igjen lokket, lokket kan sprette opp på grunn av mekanisk feil og så videre.

 

Diesel i veien er farlig for oss tohjulinger:
Kalde dekk + diesel og vann i veibanen kan være svært glatt. Denne bladfyk har ved to anledninger opplevd at begge hjulene har sluppet taket samtidig, og minnet har liksom satt seg fast i ryggmargen selv om det gikk godt. Det er også en kjensgjerning at billige, mindre motorsykler produsert i Kina ofte har dårligere originaldekk enn europeiske produkter, noe som medfører at dekkene kan være glatte selv om en dyrere sykkel har brukbart feste på det samme stedet.


Tiltaksforslag:
Så hva kan egentlig gjøres med dette? Som gammel buss/lastebilsjåfør vet jeg jo at det er menneskelig å glemme. Sjåføryrket er et yrke med mange stressfaktorer, der du nesten alltid er aleine om nesten alt. Å kreve feilfrihet er derfor umulig. Imidlertid burde det være mulig å påby varsellys for åpent tanklokk, samt å stille krav om en toveis sikkerhetventil i luftinga på tanken. En kontrolltelefon til Volvo last, Norge forteller forøvrig at varsellys ikke er standard selv på moderne lastebiler.


Miljøaspektet:
Dette problemet med dieselsøl har også en annen side, nemlig miljøhensyn. En eneste dråpe diesel setter faktisk smak på tusen liter vann! Diesel er et produkt som naturen nok klarer å bryte ned, men det tar tid og krever blant annet at «dieseldyr» tar tak i problemet. Dieseldyr er mikroorganismer som kan leve av hydrokarboner, som jo er den vesentlige bestanddelen av diesel.

 

Klaging eller rettmessig kritikk?
Mange motorsyklister og syklister beklager seg over dårlig veistandard som f.eks grus i veibanen om våren, hullete og humpete vei og så videre. Jeg mener at slik klaging er nettopp det – klaging. Man kan faktisk nesten alltid se disse problemene i tide, og avpasse farten deretter. Vi bor jo i Norge, et land med mange flere utfordringer for veifarende enn mange andre land.


Men med diesel er det annerledes – den er ofte en helt usynlig fare – og man har ingen mulighet til å oppdage den før det er for seint.

 

Så Volvo, MAN. Mercedes, DAF,  Renault og alle andre storbilprodusenter – hvem av dere vil være først ute her, og få stjerne i boka fra oss på to hjul?

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.