Suzuki Katana – nominert som årets overraskelse

31.07.2019

 

Her er en omtale av Suzuki Katana, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september.

 

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

 

Nye Suzuki Katana bygger på mye av GSX-S1000-plaformen, men navnet har sin egen lange historie fra 1980-tallet og tilhørende legendestatus. Katana har vært produsert i mange versjoner fra 550 til 1.100 kubikk og kjennes av alle som har kjørt motorsykkel i noen år. Nå lanseres den som «the Katana 3.0 concept», og den erfarne designeren Rudolfo Frascoli står bak mesterverket. Den nye modellen har så langt ikke solgt så godt i Norge, hvilket kan skyldes at mange antar at dette i realiteten er en GSX-S1000 med et litt annerledes design. Går man nøye til verks, er det noen små, men viktige forskjeller som forteller at Katana er annerledes, og kjører man den, vil man definitivt merke at disse forskjellene er ganske markante.

 

 

En nærmere kikk på de tekniske tallene viser at Katana er litt høyere, litt tyngere og har et titalls flere hestekrefter enn GSX-S1000. Katana har fått en ny seteramme, og innfestingen på monodemperen bak står vertikalt på svingarmen. Seterammen er litt kortere, og setet er har fått et godt og funksjonelt design og bidrar til at føreren lett kan tilpasse grep om tanken og forflytninger av kjøreposisjonen. Du sitter godt, og det er lett å bevege seg over seteryggen. Det brede styret er løftet og dratt litt bak den lille kåpeseksjonen som ikke har en tradisjonell vinskjerm.

Katana har fått 43 mm Justerbare KYB dempere foran, og disse er noe av årsaken til at sykkelen oppleves annerledes enn GSX-S1000. Ramme, svingarm , motor og eksossystemet er det samme som på GSX-S1000 og fungerer kjempebra.

 

 

Katana er helt nydelig å kjøre. Du merker umiddelbart at sykkelen er usedvanlig lettkjørt og sportslig. Sittestillingen er sportslig, men komfortabel og inviterer deg raskt til å utfordre egne ferdigheter. Sykkelen leverer med presisjon, og det er definitivt førerens ferdigheter som setter begrensningene. Suzuki har mye racing-erfaring, og det merkes her. Dette er så definitivt ingen cruiser, men snarere en Sareptas krukke som leverer alt man kan ønske seg hva angår kjøreegenskaper til tross for at den ikke er satt opp med så alt for kompliserte kompliserte førerstøttesystemer. Katana er imidlertid så balansert at det heller ikke er nødvendig. Den far fått ny og jevnere «throtle control», justerbar antispinn og easy-start system.

 

 

Når blikk og kroppsposisjonering sitter, kan du sende Katana sideveis under deg og du går rett i tivoli-modus. Maskinen har en fin og jevn gassrespons og leverer pulveret jevnt og fint uten rykking og napping i alle hastigheter. Katana er forutsigbar og presis i alle typer svinger og i alle hastigheter, og KYB-demperne leverer et mykt, men samtidig fast grep om underlaget. Det er litt uvanlig at en streetfighter klarer begge deler! Motor og girkasse er en fryd, og når du setter på fart, merket du at kåpekonstruksjonens effekt øker med hastigheten. Det gir Katana et større bruksområde som går utover kampen om lyskryssene og gatas respekt.

 

 

De heftige kapasitetene må ofte stoppes, og med gode Brembo bremser foran og Nissin bak, er det nesten morsomt å bremse!
 

 

Katana lever så definitivt opp til Samurai-sverdet som er plassert på kåpen. Makinen leverer kururgiske snitt og fantastiske kjøreopplevelser som bare må prøves. Vi må imidlertid advare mot at egenskapene er avhengighetsskapende og kan få store økonomiske konsekvenser!

Katana fortjener definitivt mer oppmerksomhet enn den får og er en sterkt utfordrer til prisen for Årets overraskelse. Her snakker vi kjøreglede.

Kom til Straand Treffet, så kan du prøve mange sykler selv og få en skikkelig god prat med fagfolk og testførerne i MC-avisa.

 

Klikk her for å gå til treffets event på Facebook.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.