Dekktest: Dunlop SportSmart MK3 – invester i godt veigrep


Et helt nytt sportsdekk har rullet inn hos din dekkforhandler, SportSmart MK3. Dunlop sier at dette er et gatedekk for dem som ser etter det beste veigrepet, uansett forhold. Her ser det ut til at Dunlop har tatt store steg under utviklingen av denne nye gummiblandingen, som vi kan nyte godt av. Tekst: Andre Bruer Stepanoski. Foto: Dunlop.

Først publisert i MC-avisa nr. 6-19. Hvert år kommer det nye spennende motorsykler på markedet. Dekkleverandørene sin jobb er å produsere gode nok dekk til disse kjøretøyene som stadig er i utvikling. Det har de ingen problemer med. Ikke bare lager de dekk som er egnet til din MC, men de lager også flere forskjellige typer, slik at du kan finne et dekk som passer til akkurat ditt bruk. Problemet er at mange motorsyklister ikke bryr seg nok om hva slags dekk sin MC er utstyrt med. Det kan være at du kjøpte sykkelen brukt og at du kun har sjekket at det er nok spor i dekkene. Men hva er de egentlig egnet best til? Er dette dekk du kan ta med på en banedag eller langtur? Hvor gamle er dekkene? Hvilket merke er det? Er de satt på riktig vei? Jeg husker da jeg kjørte trimmet moped i 16-årsalderen og ble stoppet av politiet. Betjenten klagde på de nedslitte dekkene mine og mente at de ikke var bra nok. Jeg var ikke enig. Selvfølgelig var jeg ikke enig. Jeg hadde ikke peiling. Det eneste vi brydde oss om var trim-potter. Da jeg senere gikk på kurs for å ta MC-lappen, kan jeg ikke huske at det var mye snakk om dekk. Jeg husker at læreren satte sikkerheten i høysetet, men det handlet ikke mye om dekk og godt veigrep. For da jeg først hadde fått lappen og trodde jeg var en trygg motorsyklist, så kjørte jeg tur-retur Oslo–Stavanger på dekk som aldri burde tatt den turen. Den siste timen eller to på vei hjem kunne man se metalltrådene i bakdekket som absolutt ikke skal kjøres på.

Etter en telefon til verkstedet fikk jeg streng beskjed om at de dekkene ikke skulle kjøres på i det hele tatt. Da skjønte jeg at jeg hadde vært heldig som ikke fikk bakdekket revet opp på motorveien.

Dunlop har på nåværende tidspunk fire dekk i hypersport-segmentet. SportSmart MK3 er det dekket som er egenet best for deg som har tenkt til å nyte sesongen på offentlige veier med fantastisk veigrep under alle forhold.

Det var da jeg begynte å teste dekk for MC-avisa at jeg først virkelig fikk øynene opp for hva dekk kan å ha si for kjøreopplevelsen og sikkerheten. Du kan bruke mye penger på å gjøre motorsykkelen finere, raskere og mer bråkete, men noe av det lureste du gjør, er å investere i et godt veigrep.

Dekket det skal handle om i dag er et sportslig motorsykkeldekk som egner seg godt til både motorsykler av typen supersport, street fighterere/nakensykler og også touringsykler. Her snakker vi om et dekk som er til gatebruk og dermed ikke anbefalt som et dekk for de som tar regelmessige banedager. Dette på grunn av de høye temperaturene som oppstår i dekket når det blir presset hardt over lengre tid. Selv sier Dunlop at dette dekket er 90 % veidekk og 10 % banedekk.

Dunlop er flinke til å invitere MC-journalister når de kommer med noe nytt. Og jeg er ikke vond å be når jeg får mulighet. En dekk-test består som oftest av både gate- og banekjøring, og det pleier alltid å være forskjellige sykler å velge mellom, noe som gjør det ekstra gøy å være på test. Jeg har også opplevd at Dunlop har tatt med dekk fra de andre leverandørene, slik at man får testet de opp mot hverandre. På denne testen var det kun dekk fra Dunlop som ble kjørt på. Bli med på tur til Spania:

Tidlig en morgen i Barcelona våknet jeg til lyden av gromme motorsykler som ble parkert utenfor hotellrommet mitt. Det var sykler fra både Kawasaki, Yamaha og BMW, alle utstyrt med nye SportSmart MK3. Fra vinduet kunne jeg se en av mine yndlinger, BMW S 1000 R, som jeg fikk veldig lyst til å kjøre. Da jeg skulle ned for å spise frokost, tok jeg med meg hjelmen og stakk innom parkeringsplassen for å holde av en S 1000 R. En halvtime senere, ferdig påkledd med min splitter nye Spidi-dress, vandret jeg fornøyd bort til BMWen. Så plutselig så jeg det; det var ingen S 1000 R jeg hadde valgt, men en F 800 R. Jeg var så trøtt i trynet at jeg rett og slett ikke hadde sett forskjell. Men jeg hadde aldri kjørt en F 800 R, så det var greit å teste en sånn også. Vi dro av gårde, og førsteinntrykket av BMW var skuffende. Mulig jeg allerede var litt demotivert over å ha valgt feil MC, men F 800 R imponerte meg ikke stort. En av fordelene med dette nye dekket, ifølge Dunlop, er at det kommer fortere opp i optimal temperatur og at den nye konturen på fordekket skal gi bedre kjøreegenskaper. Planen var å kjøre en times tid slik at vi endte opp på baneanlegget som heter Parcmotor Castellolí. Dunlop anbefaler ikke å bruke SportSmart MK3 til banekjøring, men ville at vi skulle få mulighet til å simulere litt i overkant sportslig kjøring under tryggere forhold. Derfor fikk vi alle masse tid ute på banen for å pushe de nye dekkene litt ekstra.

Da vi kom frem, så jeg at jeg heldigvis slapp å kjøre F 800 R på banen, fordi syklene vi skulle bruke var 2019-utgavene av Kawasaki Z1000 og Kawasaki ZX-6R. Etter utallige advarsler om at banen kunne være litt glatt på grunn av finkornet sand som var blåst inn over asfalten, og at dette ikke er et banedekk vi skulle teste, var jeg bestemt på å ikke få overtenning og miste hue. Da kjøringen var i gang, kunne jeg se at fire ansatte hos Dunlop sammen gikk grundig over dekkene til hver eneste MC som kom tilbake i pit lane. Jeg la også merke til at de byttet et dekk på en av syklene som tydeligvis hadde fått for mye juling der ute. Det var ikke så overraskende etter å ha stått og sett noen av journalistene kjøre. De så ut til å ha fryktelig dårlig tid der ute på banen.

Det ble også for meg litt vanskelig å holde igjen på tempo etter å ha blitt god og varm i trøya. Når en kollega passerer meg, så blir det fort til at jeg prøver å henge meg på. Det blir alltid litt racing på sånne tester, uansett hva slags advarsler de kommer med. Men jeg holdt meg på hjula, og jeg var fornøyd med tempoet og flyten da jeg kjørte inn i pit lane for siste gang.

Dekken hadde oppført seg eksemplarisk, og jeg hadde ikke fått noe tilbud om å gå i bakken. De nye dekken kombinert med de spenstige Kawasakiene ga meg mye selvtillit i svingene.

Den siste gruppa kjørte ut for å ta dagens siste runder på Parcmotor. Så plutselig blinker det rødt. Ambulansen raste ut på banen i høy fart. Alle ble litt strammere i maska. Noen hadde kræsja. Det viste seg å være en kollega som var uheldig og havnet i grusen, men det gikk heldigvis fint. Som det som oftest gjør på bane. Derfor er det så fint at akkurat sånne tester forgår ved slike anlegg hvor sikkerheten er prioritert høyest. Han innrømmet senere at det var en førerfeil som gjorde at han endte dagen på den måten. Sånt skjer.

Det er godt å se at det fortsatt går an å lage bedre dekk og at utviklingen er så god. Vi skal være glad for at det jobbes så utroilg hardt og at konkurransen mellom de forskjellige leverandørene gjør at vi får mulighet til å kjøre på dekk som er blitt mye bedre enn det dem var for bare noen år tilbake.

Det er jo ingen tvil om at SportSmart MK3 har blitt bedre en forgjengeren. Ellers hadde det aldri blitt lansert. Men Dunlop hevder at på vått føre er veigrepet 20 % bedre, og på tørt skal veigrepet være hele 23 % forbedret. Det betyr ikke at du kan gå ut og ta den ene svingen på vei hjem fra jobb 20 % fortere når det regner med nye SportSmart MK3. Kjør som vanlig, men med en litt bedre samvittighet for at du gjort det du kan for at grepet skal være best mulig, i hvert fall når det kommer til dekkene. Da vi skulle tilbake til hotellet, endte jeg opp på enda en ny motorsykkel, 2019 Yamaha Tracer 900. Gruppa på fire tyskere, meg selv og en lynrask guide satte opp et tempo jeg aldri har sett maken til. Siden jeg var på den tyngste sykkelen, hadde jeg problemer på å holde ryggen til den siste tyskeren i gruppa. Idet jeg kom i høy hastighet over en stor, slakk dump, mistet jeg bakkekontakten med begge hjulene og fløy over en del av veibanen. Da skjønte jeg at dette var litt over mitt nivå. Jeg pleier ikke å hoppe så mange steder på vei til og fra jobb.

Etter å ha satt ned tempoet litt, ble det en mer behagelig opplevelse med kjøreturen på de nye dekkene fra Dunlop.

En av fordelene med dette nye dekket er at det skal holde på de gode egenskapene lengre. Målet er at veigrepet skal være nesten like godt når dekket er nytt som på slutten av sin levetid. Dette ser ut til å være en av de tingene Dunlop er mest fornøyd med når det kommer til SportSmart MK3, kombinert med den kraftige økningen i veigrep.

En av fordelene til Dunlop har vært at de er gode på å få opp varmen i dekkene på en rask og effektiv måte. SportSmart MK3 har også dette som en av sine hovedfokus. Er det noe som gir godt grep, så er det varme dekk på solvarm asfalt.

I løpet av en hel dag med kjøring, på fire forskjellige sykler, med det nye dekket fra Dunlop, kan jeg si meg fornøyd. Dekkene har ikke gitt meg noen grunn til å tvile på dem i det hele tatt. Tvert i mot. De har gitt meg mye selvtillit på en god dag med mye kjøring. Så hva slags dekk er det du kjører på for tiden? Kanskje det er på tide å bytte? Dunlop SportSmart MK3 ser ut til å være et knallsterkt dekk som vil passe for de fleste av oss. Så hvis du trenger noe nytt, bør du i hvert falll ta med SportSmart MK3 i vurderingen.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.