Moto Guzzi V85 TT – nominert som årets overraskelse

24.07.2019

 

Her er en omtale av Moto Guzzi V85 TT, en av 12 motorsykler som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand Treffet i september. Full test av V85 TT kan leses i MC-avisa nr. 7-19.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Klikk her for å lese introduksjonsartikkel til denne serien.

 

Bare to år før den ærverdige fabrikanten fylte 100 år, lanserte Moto Guzzi en stjerne av en motorsykkel som vekket stor interesse i markedet. Moto Guzzi V85 TT ble lansert på EICMA i 2018 og ble første gang vist her hjemme på motorsykkelmessen i mars 2019. Forhandlerne ble nærmest støvsugd for sykler før sommerferien startet, og nå er de utsolgt i deler av landet.V85 TT er spesiell og skiller seg ut på flere områder.

 

V85 TT kom inn i 800–1000-segmentet for tourere med brask og bram, et segment som har fått en økende interesse blant norske motorsykkelister. Dette segmentet tilbyr mange modeller som er fornuftig priset, de er ikke for store og tunge, og segmentet har etter hvert blitt svært gode på kjøreegenskaper og ytelse.

 

Guzzi-eiere er en trofast kundegruppe og utgjør nærmest en familie eller menighet som elsker det som karakteriserer merket, nemlig den karakteristiske V-tvinnmotoren, kraften, kjøreegenskapene, enkelheten og den ikke så alt for overdrevne bruken av elektronikk og førerstøttesystemer. Dette dreier seg om det Italienerne kan best, nemlig «passion», gode kjøreegenskaper og design. V85 TT er en drøm å kjøre, er flott å se på og kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har kjørt før. Det nærmeste jeg kommer en kort forklaring, må være å beskrive den som en «mini-GS», bare lettere og enda bedre på mobilitet.

 

 

V-tvinnmotoren på 853 cc produserer en herlig bokser-lignende lyd og leverer 80 hk og 80 Nm. Ikke kjempe mye, men mer enn nok til denne maskinen. kreftene er 100 % tilgjengelig fra ca. 3.000 omdr. og leverer jevnt og fint opp til rødmerket som av og til kommer litt for tidlig!! Gassresponsen er kontant og fin og distribuerer kreftene veldig bra gjennom registeret til det begynner å flashe rødt på instrumentet.

 

 

Det nye TFT-instrumentet måler 3,5 tommer og er ikke av de aller største, men oppløsningn er god og presentasjonen av dataene er fine. Moto Guzzi har heldigvis ikke forsøkt å få hele verden inn på denne skjermen, og det er derfor mulig å lese de kjøredataene du har. Det er jeg fornøy med. Bryterne på styreholken har fått en pen innramming, kvaliteten på bryterne er god, og du når alle bryterne uten å måtte flytte på grepet. Styret er veldig bredt og skal ha deler av æren for at V85 TT er så herlig å kjøre. Guzzi har definitivt levert en fantastisk god cockpit og en ergonomi som helt i toppklasse.

 

 

Seterammen er slank, men kraftig nok til å tilby god lastekapasitet. I tillegg til Moto Guzzi sitt eget veskesystem (som dessverre er litt vel kostbart), kan du velge mellom mye annet som passer minst like godt og er minst like funksjonelt. Bruker du en enkel pakkebag fra for eksempel Givi eller Jofama, er det lagt godt til rette for å stroppe disse fast. Setet har fått en passe hard polstring, og den lille stoppeputen bak rumpa gir veldig god støtte når du går på gassen. Sittekomforten er rett og slett veldig god.

 

 

Moto Guzzi tilbyr allerede mye ekstrautstyr. Mototbøyler, kjørelys og midtstøtte er noe av utstyret som er fornuftig priset, i motsetning til de orginale lastesystemene som dessverre koster «klokke og lommebok». Dette får vi inderlig håpe at Moto Guzzi gjør noe med!

 

 

I avdelingen for stopping finner vi Brembo kalippere som fungerer veldig bra. Markant bitt og jevn og fin effekt til kraftig innbremsing. Bakbremsen fungerer også godt, og det er bra at denne ikke ødelegge for opplevelsen av kvaliten på sykkelen.
 

 

V85 TT har fått 41 mm justerbare dempere fra KYB med en vandring på hele 170 mm foran og bak. Akselavstanden er på hele 1529 mm, noe som passer fantastisk godt til den velfungerende rammen og svingarmen som også huser kardangen. Dette er en veldig touring- og vedlikeholdsvennlig løsning.
 

 

Det 19 tommer store forhjulet er helt optimalt og bidrar til at maskinen formelig spiser dårlig underlag, mens den holder svingkurver under krevende forhold. Maskinen er bare helt herlig å svinge med og kan holde en svært høy kurvehastighet med en fin opplevelse av ro og full kontroll.

V85 TT er ikke superrask, men snarere kraftig og riktig motorisert. Motoren leverer et bra trøkk gjennom hele registeret og tillater at du slipper den langt ned i turtall for så å hente seg lett inn igjen. Girkassen er herlig, og clutchen er lett og myk og gjør kjøringen til en svært behagelig opplevelse. Italienerne besitter mye erfaring og kompetanse, og de er ikke minst dyktige på design og komponentfunksjonalitet. Det skaper flotte kjøreopplevelser og svært mye kjøreglede. Her er V85 TT intet unntak.

 

 

«Image is everything»:
Moto Guzzi vet hvordan de skal bygge merkevaren og identiteten til kundegruppen sin. Ørnen pryder sentrale punkter på sykkelen og kan bare betraktes som et «statement». Dette er gjort på en veldig kul måte og skaper identitet.
 

 

Merkevaren kommuniseres konsistent og tydelig, og til og med lyktene preges av en LED-belyst ørn som binder de to lyktene sammen og fungerer som kjørebelysning.
 

 

Moto Guzzi har definitivt gjort en enestående jobb med V85 TT. Denne motorsykkelen beviser at man ikke nødvendigvis trenger 1.200–1.300 kubikk og 150 hk for å ha det morsomt eller oppleve komfort.

V85 TT er så definitivt en svært positiv overraskelse og har svært mye å by på, vi er imponert.

Kom til Straand Treffet, så kan du prøve mange sykler selv og få en skikkelig god prat med fagfolk og testførerne i MC-avisa.

Klikk her for å gå til treffets event på Facebook.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.