Produkttest: LS2 Valiant Noir Black

23.07.2019

 

LS2 Valiant er en åpningshjelm – godkjent som helhjelm og halvhjelm – i helstrukket kevlar. Jeg har testet hjelmen hver dag i noen måneder, og nå har kjørt et par tusen kilometer med den. Testen har foregått i typisk norsk sommerklima med termperaturspenn fra 5–25 grader, sol, regn, tåke og alt der i mellom.

Tekst og foto: Peter Ozsvat Carlsson.
Nederst i artikkelen kan du se denne produkttesten i videoformat.


I en god hjelm ser jeg etter flere ting. For å dra paralleller til Hertzberg to-faktor motivasjonsteori er noen av tingene hygienefaktorer, egenskaper som kan skape mistrivsel hvis de ikke er tilstede. Andre punkter er mer som motivasjonsfaktorer som aktivt bidrar til en god opplevelse.

 

Punktene jeg vurderer er:
- Passform
- Komfort
- Praktisk bruk
- Vekt
- Støynivå
- Pris
- Utseende
- Sikkerhet


Passform:
Jeg er en slank mann og har et hode deretter. Med et relativt smalt ansikt og et hode som måler 55–56 faller jeg oftest inn i størrelsen small. Av og til kan jeg merke at hjelmer kan bli litt løse rundt ansiktet, selv om de passer ellers. LS2 Valiant har en god passform, hvertfall for mitt hode, og det er kun når hjelmen er helt åpnet og hakepartiet dratt bak at hjelmen ikke sitter fast og fint mot ansiktet.

Det er fort gjort at hjelmer presser i pannen, på sidene eller et annet sted på hodet – noe som ofte gir seg etter noen turer med tortur. Heldigvis for min del har jeg ikke opplevd dette med denne hjelmen, selv om den sitter fast og fint. Her har jeg nok vært heldig og funnet en hjelm og passer min hodeform. Det er derfor viktig å prøve hjelmen før man kjøper for å se om passformen passer hodet.

Komfort:
Komforten er det ingenting å si på. Dette er en svært behagelig hjelm å ha på over lengre tid. Hjelmen er overraskende lydisolernede, noe som gjør at langturer blir behagelige. Hjelmen er innvendig laget i et behagelig materiale som ikke irriterer noe sted, og luftingen er riktig. Grunnen til at jeg kaller luftingen riktig er fordi jeg har kjørt med hjelmen i 5 grader og i 25 grader. Når det er kaldt og jeg lukker all luftig, isolerer hjelmen godt, og når det er varmt, kan jeg enkelt åpne opp og slippe inn litt behagelig kjølig luft.

Praktisk bruk:
Til vanlig kjører jeg med linser. Men skulle jeg måtte bruker briller, så har LS2 tenkt på dette og laget eget rom til brillenestagene, slik at du kan kjøre behagelig med brillene på.

LS2 Valiant har en ganske unik åpningsmekanisme der hakepartiet kan dras hele 180 grader bakover. Dette er genialt dersom du liker, som meg, å kjøre med halvhjelm i blant. Ofte kan jeg oppleve med andre hjelmer som kun løfter oppover at det blir svært mye luftmotstand underveis hvis man kjører sånn. Dette problemet løser LS2 bra ved at hele hakepartiet enkelt plasseres på bakhodet.

Det er to visir, et vanlig visir og et som kan dras ned ved behov. Bullfighter sendte meg et mørkt yttervisir og gult undervisir. Jeg ble svært positivt overrasket over effekten og roen gult visir ga, og dette kan jeg anbefale deg uavhengig av hvilken hjelm du bruker.

Men, etter mye skryt og ros så er det et men... Jeg må pirke litt på viseret. Visiret løftes ikke nede fra venstre eller nede i midten – som nesten alle andre hjelmer, men oppe på midten av visiret. Dette fant jeg ganske upraktisk ettersom hånden kommer midt i synsfeltet når du løfter opp og ned visiret. Jeg får også en følelse av at jeg riper opp visiret med å dra hansken over flere ganger hver tur. Selv om det sikkert bare er en vanesak, så er jeg fortsatt ikke blitt vandt til det.

Selv om jeg ikke har fått testet hjelmen med de intercommen som kan integreres, liker jeg godt ideen at denne enkelt kan ettermonteres.

Vekt:
Ettersom dette er en åpningshjelm, er den tung. På ca. 1700 g er det en relativt lett hjelm i klassen, men likevel en tung hjelm. Opplevd vekt under kjøring derimot er ikke mer eller mindre enn andre. Dette betyr at aerodynamikken holder mål – og det er egentlig denne faktoren som avgjør om en hjelm føles tung eller ei under kjøring og over tid.

Støynivå:
Som alle andre hjelmer er det vindstøy og en relativt høylytt aktivitet å kjøre motorsykkel. Likevel er det verdt å merke seg at LS2 Valiant gjør en meget god jobb med lydisolasjon – noe som jeg verdsetter på en hjelm jeg ønsker å kunne kjøre lange turer med.

Pris:
Opplevd kvalitet på hjelmen er høy. Jeg føler på alle måter at jeg håndterer en premiumhjem. Før jeg undersøkte hva prisen lå på, visste jeg ikke om hjelmen lå i 7.000- eller 3.000-kronersskiktet. Derfor er det overraskende at å se at hjelmen kan kjøpes for kr 3.290 hos Bullfighter, og for kr 4.390 får du hjelmen med integrert intercom fra Sena. 4.390 kroner for intercom og hjelm må ansees å være en meget god deal for en hjem av denne kvaliteten inkludert intercom.

Utseende:
Har du sett Shark Evoline eller Shark Evo-one 2? Om LS2 Valiant ikke er i kjernefamilien, er det jaggu ikke langt unna. Her er det mange likhetstrekk. Hjelmen kommer i mange farger, så her kan en finne det som passer resten av utstyret, stilen og motorsykkelen. Min har vært modellen som heter Noir Black, en helsvart modell som med svart visir ser ganske morsk ut. Det at hakepartiet kan løftes 180 grader og gå helt bak påvirker også designet, og det er et ganske bredt «kjeveparti» på hjelmen. Litt på samme måte som en boblejakke vil ikke denne hjelmen vise dine vakre former, men det er prisen å betale for noe veldig praktisk.

Sikkerhet:
Vi kan forvente at LS2 Valiant gir rimelig beskyttelse ved en ulykke. Valiant er både DOT (US) og ECE 22-05 (EU) sertifisert, slik at den har bestått det grundige ECE testing regime, som er godt å vite. Det har også vært både P & J-sertifisert i Europa, noe som betyr at det har blitt godkjent for å fungere som både helhjelm og halvhjelm – slik at du kan kjøre med hakebaren åpen og rundt hjelmenes bakside lovlig i ECE-landene.

Hjelmen har ikke blitt Snell-testet, men en titt på UK SHARP-testdataene, viser at gjennomsnittlige poengsum for lignende LS2-hjelmer er 3 stjerner av 5. Det er ganske bra.

Konklusjon:
En oppsummering av min opplevelse med hjelmen er at det er mange fordeler og noen ulemper.

For å starte med fordelene:
- Den er sikker, og gjør dermed jobben sin
- Behagelig
- Funksjonell god og lett å handskes med
- Enkelt Integrerbart med intercom, selvom jeg ikke har fått testet dette enda liker jeg tanken på at dette er forberedt for det.
- God lufting når det er varmt, holder temperaturen godt når det er kaldt.
- Lavt støynivå under kjøring
- God pris
- Kommer i mange farger

Ulempene:
- Rar måte å åpne visiret på, Visiret åpnes på midten, noe som er rart å venne seg til.
- Med 1700g havner den i kategorien tung hjelm, men igjen så er dette en hjelm som kan åpnes, og det koster vekt.

Hjelmen er meget god, men ikke perfekt. Derfor kan jeg ikke gi full score og en 6-er. LS2 Valiant får en 5-er av meg. Dersom du er på utkikk etter en ny åprninmgshjelm, anbefaler jeg deg å ta turen innen Bullfighter eller andre som selger hjelmen og se om denne er noe for deg.

Fakta om hjelmen:
- P/J CE Godkjenning (Godkjent som helhjelm og halvhjelm)
- 180-graders flip up
- Laget av Kevlar(R), Polycarbonat og ABS.
- 2 skall størrelser: XS–L / XL–XXL
- 5-års garanti på åpne- og lukkemekanismen
- Vekt 1700 g +/- 50 g
- Pris: kr 3.290 hos bullfighter
- Kan kjøpes ferdig integrert med Intercom fra Sena

 

Se testen i videoformat:

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.