Lars og veien til førerkortet – Den store styrketesten

23.07.2019

 

Lars Helgerud fra Notodden har som mange unge mennesker alltid hatt lyst til å ta førerkort for motorsykkel, og nå er førerkortet endelig i boks! Hele hans vei til tilværelsen som motorsyklist har blitt publisert her på MCavisa.no.

 

Tekst: Lars Helgerud.

 

Klikk her for å gå til de tidligere artiklene i denne serien.

 

For noen måneder siden kjørte jeg motorsykkel for aller første gang. Lærekurven har derfor vært veldig bratt, men utrolig morsom. Kjørelæreren min Bjørn Nessjøen hos Svein Svendsen har vært en god pedagog og fått meg til å mestre ting jeg tidligere absolutt ikke hadde peiling på. Nå var jeg klar for oppkjøring, og hvordan i all verden skulle dette gå?

Det var en blanding av spenning og nervøsitet da jeg møtte opp hos Svein Svendsen, forhåpentligvis for siste gang. Kom jeg til å klare oppkjøringen? Eller kom jeg til å surre det til på krypkjøringsøvelsen? Og kom jeg til å klare de teoretiske spørsmålene? Mye sto på spill.


For å fjerne den største angsten fikk jeg mine gode MC-kjørende kollegaer med meg ned i parkeringskjelleren for å gjennomgå de tekniske spørsmålene om vedlikehold dagen før. Det hjalp på nervene!

Jeg hadde fått time på formiddagen, og møtte opp på kjørebanen en time før oppkjøringen. Sammen med min faste kjørelærer Bjørn Nessjøen kjørte vi opp til Risløkka trafikkstasjon hvor prøven ble avholdt.

Det er smart å kjøpe en «oppvarmingstime» før selve oppkjøringen, så får du kjørt deg varm før den store styrkeprøven starter. De aller fleste gjør det. Det er vanskeligere å gjennomføre krypkjøringen kald, så det er klokt å få varmet opp med læreren sin. Jeg fikk i hvert fall ristet av meg litt nervøsitet.

Fremme på Risløkka gikk jeg gjennom alle øvelsene inne på banen før sensor var klar for å starte. Jeg var nervøs, spesielt for krypkjøringsøvelsen. Den er knotete, og kommer man feil ut, må man fort nedi med foten for å holde balansen, og det ser ikke bra ut for sensor.

Oppkjøringa starter med at sensor ber deg om å gjennomføre en sikkerhetssjekk av sykkelen. Da startet jeg med å se over sykkelen, sjekket for oljelekkasjer, kjente på dekkene og kjedet. Så testet jeg at lys, bremser og det tekniske fungerte som det skulle. Her er det smart å tenke BLOD – bremser, lys, olje og dekk. Husker du dette, er du som regel innafor. Jeg passet på å snakke høyt mens jeg gjennomførte sjekken, for jeg ville at sensor skulle får med seg hva jeg tenkte og gjorde, og det fungerte.

Så får man et tilfeldig spørsmål. Alle spørsmålene du kan få finner du på Svein Svendsen sine nettsider. Disse bør pugges før oppkjøring. Jeg fikk beskjed om å sjekke tilstanden på dekkene og hvilke krav det stilles til mønsterdybde. Dette hadde jeg pugget og kunne godt – alt vel så langt.

 

Klikk her for å se spørsmål og svar.

 

 

Så begynte øvelsene på kjørebanen. Alle øvelsene skal gjennomføres to ganger, og man starter med krypkjøringen. Det gikk strålende begge gangene, og selvtilliten var tilbake! Det er en grunn til at dette terpes på, og det er mye fokus på dette hos Svein Svendsen.

De andre øvelsene gikk også som smurt – sving, sving med stans, unnamanøver og brems. Igjen, takket være terping og gode tilbakemeldinger under øvelseskjøringen, gikk dette faktisk som en lek.

Min sensor ga ikke utrykk for hvordan jeg faktisk gjorde det under øvelsene, men ikke la det sette deg ut. Føler du at det klaffer, så går dette bra. Folk har veltet og kjørt ned kjegler uten at dem nødvendigvis har strøket av den grunn!

Så var det klart for å sette ut på veien. Sensor kjører på egen sykkel bak, og det brukes lik kommunikasjon som under kjøretreningen. Sensor forteller hvor du skal kjøre, så bare ta det med ro og finn flyten som på en vanlig kjøretime. Jeg kjørte feil en gang og endte opp i feil felt. Da sa jeg i fra om dette, og vi valgte en annen rute. Jeg glemte også å skru av blinklyset ved en anledning og jeg kom borti tuta. Alt dette sa jeg i fra om under kjøringa, så sensor skulle vite at jeg var klar over feilene.
Bortsett fra dette gikk kjøringen bra. Det eneste jeg fikk beskjed om i etterkant, var at jeg noen ganger lå litt for langt til høyre i kjørebanen.

Endelig tilbake på trafikkstasjonen var jeg utrolig spent på hvordan det hadde gått. Selv jeg hadde en veldig god følelse, men man vet aldri helt. Hadde jeg gjort noe feil likevel? Sensor holdt meg på pinebenken noen minutter, før den gledelige beskjeden kom. Jeg hadde bestått! Det er vanskelig å beskrive den ubetingede gleden jeg følte da. Det var bare helt fantastisk!

Resultat av oppkjøringen er en samlet vurdering av alle øvelsene. Nå gjorde ikke jeg noen store feil underveis, så det er vanskelig å si hvor grensa går. Men gjør du en feil eller to underveis, er det ikke sikkert at du stryker av den grunn, Husk at kjørelæreren din ikke lar deg ta oppkjøringen før du er helt klar. Så har du kommet så langt, så går dette veien!

Jeg må bare takke for den supre opplæringen jeg har fått av Bjørn og Svein Svendsen trafikkskole. Husk at før jeg startet opplæringen hadde jeg aldri tatt på en motorsykkel, langt mindre kjørt en! Nå har jeg altså førerkort på tung sykkel, og jeg føler meg klar for landeveien! Jeg fikk kjøre alene tilbake til kjøreskolen, og den følelsen var helt fantastisk!

Tips:
- Pugg sikkerhetsspørsmålene du får på starten av oppkjøringene.
- Gå over sykkelen før oppkjøringen, så du vet hvordan du gjennomfører sikkerhetssjekk før kjøring. Tenk BLOD (Bremser, lys, olje og dekk).
- Kjøp en «oppvarmingstime». Øvelsene går mye bedre om du er litt varm i kroppen.
- Ta det med ro. Husk at selv om du er nevøs, så har du terpet på disse øvelsene i mange uker. Dette er noe du kan!
- Ta det med ro ute på veien. Ikke kjør over fartsgrensa, men ikke kjør som en sinke. Gjør du feil, si ifra om det så sensor vet du er klar over det.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.