Mitas – interessant dekkutfordrer for adventurefolket

21.07.2019

 

Tsjekkiske Mitas har våget seg inn på et marked med mange sterke konkurrenter. Nysgjerrigheten på nyskapningen avgjorde dekkvalget mitt nå nylig.

Tekst og foto: Anders Joh. Blisten.

Jeg har sverget til Bridgestone Battlax Adventure A40 tidligere og oppgraderte A41 ved forrige dekkbytte på min KTM 1290 Super Adventure S. Nå var tiden inne for å bytte dekk igjen før langtur i Sør-Sverige og Kystriksveien bare noen dager senere, og da benyttet jeg anledningen til å prøve Mitas Terra Force-R, som kom på markedet for kun få år siden.

Erfaringer, ingen test:
Mitas har produsert dekk siden 1930-tallet og er store på dekk til landbruksmaskiner. For noen år siden ble Mitas en del av Trelleborgkonsernet og har produksjonsanlegg i flere europeiske land. Mine dekk er laget i Slovenia. Jeg skal skynde meg å gjøre oppmerksom på at denne dekksaken ikke er noen fullverdig test, men mine erfaringer etter kjøring på asfalt, noe grus og begrenset bruk på våt veibane.

Svingvillige og trygge:
Etter drøye 6.000 kilometerne kan det slås fast at både fordekk og bakdekk er jevnt slitt uten tegn til trapping i dekkmønsteret. Å kjøre i Sør-Sverige betyr lange rette veistrekninger mange stedet, men jeg ser ingen tegn til mer slitasje på midten av dekket enn sidene. Kjenner man godt etter på dekkflaten, kjenner man en svak tendens til trapesformet slitasje på den forholdsvis spisse buen på Terra Force-R dekkbanen. Dette merkes ikke ved nedlegg i sving. På min KTM sørger Mitas-dekkene for jevn og og trygg nedlegg for stabil kurs gjennom kurven. Raskere respons og mer svingvillig enn Bridgestone-dekkene, synes jeg. Ikke minst føles Terra Force-R-dekkene stabile og trygge ved mye kurvekjøring og gir god flyt i kjøringen, noe jeg merket godt på Kystriksveien på Helgelandskysten.


 

 

"Svømmete" på grus:
På vei dit, i Romsdal, kjørte jeg på våt asfalt uten tendens til dekkslipp. Så langt har jeg ingen erfaring med Mitas Terra Force-R i kraftig regnvær, og kan dermed ikke uttale meg om veigrep og under slike forhold. Det langsgående og brede dekkmønsteret gir trolig god drenering og liten risiko for vannplaning. Samtidig er min erfaring at Terra Force-R gir noe mer vibrasjoner i sykkelen enn Bridgestone-dekkene de erstattet. Ikke mye, men nok til at behagelig motorpuls blir til litt slitsom vibrasjon i spesielt høyre fothviler under enkelte forhold. Med forbehold om at vibrasjonene kan skyldes andre ting på en MC som står rett foran hovedservice på 30.000 km.

 

Egenskapene på vei med mye løs grus vil jeg si er brukbare, men merker fort at de brede langsgående dekkmønstrene gjør at min KTM begynner å "svømme" litt for mye fra side til side og farten blir for høy. På den hardpakkede grusveien der jeg bor, fungerer Terra Force-R sikkert, retningstabilt og forutsigbart.

Verdig konkurrent:
Totalt sett er jeg godt fornøyd med Mitas Terra Force-R etter drøye 6.000 kilometer. Jeg har ikke opplevd utrygge situasjoner eller unormal slitasje på disse dekkene. Min vurdering så langt er at Terra Force-R er et solid og konkurransedyktig alternativ til de mer kjente merkene til motorsykler i reiseendurosegmentet.

 

Galleri med bildetekst:

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.