MC-kos på sydspissen av Sverige

Vi har vært på MC-tur i Sør-Sverige. Helt på sydspissen kjørte vi feil og ble svært positivt overrasket over hva som møtte oss. Tekst og bilder: Anders Joh. Blisten. I overgangen fra juni til det som er den store feriemåneden for mange av oss, fant vi tid til en oval MC-helg utenom feriene. Dermed bestemte vi oss, kona mi Ingeborg og jeg, at vi skulle utforske det meste av sørligste kyststripa i Sverige, hvor ingen av oss tidligere har vært. Blå Grønn vei og gratis ferge: Siden vi har kjørt hele den svenske vestkysten tidligere valgte vi denne gangen den Blå Grønne veien fra Halden som fortsetter på 165, den alternative innlandsveien til E6. En MC-vennlig vei av god standard gjennom flott norsk og svensk naturlandskap på vår vei mot vestkysten. For vi ville en tur innom Lysekil for en beinstrekk i Lysekil og ta den betalingsfrie kabelfergeturen over Gullmarsleden til første overnatting i hytte på Vindön camping. GPS på bærtur... På veien videre dagen etter tok vi vår første pause ved Bohus fästning i Kungälv. Et av flere steder vi gjerne kommer tilbake til for å tilbringe mer tid enn hva vi gjorde denne gangen. Veien videre sørover byr på mye pen natur, men ikke veldig spennende MC-veier. Men etter Perstorp overrasket nabolandet oss med en kupert og svingete vei. En velkommen veistrekning etter en lang transportetappe mot neste overnattingssted, Jägersbo Camping.

Dagen etter nådde vi første målet med turen vår, den sørligste kyststripe. I søndagsstille Ystad ba jeg GPS'en om assistanse til å finne beste kjørerute mot østkysten. Men da ville TomTom ha oss til å kjøre inn i landet igjen. Det var vi slett ikke enige i og tok en mer detaljert kikk på vårt medbrakte digitale kart og fikk zoomet inn på Östra Kustvägen og det første stednavnet langs denne veien, Kåseberga. Sveriges Stonehenge: Dit gikk ferden og det var her vi fikk vår beste opplevelse på denne turen. Vi svingte faktisk feil og oppdaget dette samtidig som vi kom rundt en sving og oppdaget dette lille og fantastisk flotte stedet. Der og da ble vi nærmest målløse av synet som åpenbarte seg og etter at vi fikk parkert på egen avgidtsfri MC-parkering, ble vi stående å smile av de vakre omgivelsene. En fiskelandsby omkranset av blomster, flott natur, hav og blå himmel ulikt det meste vi tidligere har opplevd på våre motorsykkelturer.

Kåseberga kom svært overraskende på oss og denne gangen fikk vi dessverre ikke tid nok til å bruke så mye tid vil egentlig ville til oppleve hva dette lille stedet har å tilby. Ikke minst steinsamlingen Ales stenar, Sveriges Stonehenge, (https://visitsweden.no/ales-stenar-i-skane/) med sin flere hundre år gamle historie, på en høyde over Kåseberga. Bortgjemt perle: Tross vårt korte besøk i Kåseberga denne gangen, anbefaler vi mer enn gjerne alle MC-folk til å ta turen hit. Selv tar vi mer enn gjerne en tur til hit og vil da sørge for å bli her minst et par dager. For oss var dette en bortgjemt perle langs kysten helt sør i Sverige, som vi rett og slett ble betatt av. Mer enn Öland, som også var et å målene våre på langhelgturen vår, selv om vi langt fra hadde tid og anledning denne gangen til å reise rundt på hele den langstrakte øya på østkysten mellom fastlandet og Gotland.

Står Sverige på kjøreplanen for en av dine motorsykkelturer i år så er Kåseberga, helt sør i Sverige ut mot havet, et valg du ikke vil angre på.