Ducati-dag hos Løvaas Motor


Bare Ducati er Ducati! Så kan mange som ikke kjører Ducati grynte på nesen eller furte av det; hva er det som er så spesielt med disse Ducati-entusiastene da? Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Jo, det er lidenskap for disse normalt rødlakkerte italienske vidundrene som faktisk ALLE kjenner kjenner navnet til, selv de som så absolutt ikke har greie på motorsykkel. Damene kaller seg «desmodonnaer» og gutta er «desmodromer». Ducati-entusiastene kan synes å opptre nesten som en «bevegelse», og de holder sammen – «like it or not». Jeg synes det er kult. Jeg skulle møte Trond Haugestad hos Løvaas Motor for å hente en testmaskin denne dagen, og Trondgjorde meg på forhånd oppmerksom på at denne lørdagen var det Ducati-dag og da skulle Ducati klubben komme. Som «kjetter» forsto jeg selvfølgelig ikke hvor viktig dette var, og skulle først senere forstå betydningen av det!

Her betyr det virkelig noe at Ducati-klubben kommer, og på mange måter er Ducati-klubben DUCATI. Det er identitet, tilhørighet og en tilnærmet grenseløs og felles lidenskap for merkevaren Ducati. Det merket jeg virkelig denne lørdagen. Alle har en felles og brennede interesse for Ducatien sin, og her er det helt akseptabelt å forvare store materielle investeringer med nettopp – lidenskap.

Det handler om å dele en lidenskap: Annelie H. Brunsvik, Birgite Sperle og Anne Swang er «bitte litt» over gjennomsnittet interessert i Ducati. De er rett og slett ekte demodonnaer som bruker ferie og fritid på sykkelen sin, ja, noen eier faktisk flere sykler. Anne (til høyre i bildet) drar på langtur i sommer, og har NMCU sitt landstreff i Råkvåg (Trøndelag) og Danmark som mål. Flere tusen kilometer med dagsetapper på godt over 50 mil! Damene verdsetter felleskapet og møtes som oftes en gang i uken eller i helgen for å kjøre med klubben.

Erik T. Andengaard på sin Scrambler Cafe 803 og Tommy Transhoel på sin nye Monster 25-serie Anniversario 1200 kommuniserer begge lidenskapen som gjennomgående representerer en identitet i dette miljøet.

Dag Løvaas er mannen som startet Løvaas motor i 1985, nå pensjonert, men fortsatt akkurat like lidenskapelig opptatt av Ducati og motorsykler. Dag har en internasjonal karriere som proffskjører i speedway bak seg, og han startet som forhandler av Yamaha og Suzuki. Dag, som startet å kjøre motorsykkkel da han var 8 år (og siden da aldri har vært uten motorsykkel), ble dømt sønder og sammen da han startet i 1985, men tro og lidenskap flytter fjell, så det gikk helt fint det, tydeligvis. Møtet med italienernes lidenskapelige forhold til motorsykler førte etter hvert til at han ble Ducati-forhandler, og Løvaas motor har med tiden blitt en institusjon som betyr mye for mange. Dag kjører fortsatt en Ducati GT 1000 Clasic Range og er med i Ducati-miljøet.

Alt i alt bød lørdag på et møte med en herlig gjeng med identitet og et fellesskap jeg opplevde som sterkt og positivt. Harley-Davidson og HOG er vel de eneste som har noe av det samme, og jeg må si at jeg opplevde det som speiselt positivt å se at disse folkene tar vare på hverandre og forhandleren sin. Sammen dyrker de en felles lidenskap for Ducati. Et livsfarlig sted å være for en mann som mangler impulskontroll og har mye lidenskap i seg!! Veldig bra folks – keep going on!

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.