Tutoro – enkel og genial automatikk for smøring av kjede

24.06.2019

 

Det er fortsatt slik at de fleste motorsykler som kjøres og selges her i landet er kjededrevne. Et motorsykkelkjede må smøres jevnlig. De fleste sverger til kjedespray. Men det finnes også andre løsninger, som gjør kjededrevne motorsykler nesten like vedlikeholdsfrie som kardang- og reimdrevne sykler, som er en forlokkende tanke for mange.

Tekst og foto: Anders Joh. Blisten.

Fyll opp, still inn og kjør:
Løsningen er montering av kjedesmører. Disse er det mange varianter av fra de helt enkle manuelle til halvautomatiske og helautomatiske systemer. Et av de mest kjente  merkene er Scottoiler. Et annet og langt mindre kjent for de fleste er familieeide britiske Tutoro. Tutoro er en akronymforkortelse for TopUp, TurnOn og Ride Off. Altså en ambisiøs løsning hvor man fyller opp med olje, stiller den inn riktig og kjører avgårde. "Fit and forget, som det heter. Artikkelforfatteren monterte en slik på sin første KTM 1290 Superadventure i 2015 og flyttet denne over på den andre nye 1290, som ble hentet i april 2018.

Starter med bevegelse:
Tutoro kjedesmøreren, som ikke kobles til vakuumstyring eller sykkelens el.anlegg, har så langt fungert problemfritt i over 70.000 km. Systemet består av en liten oljebeholder med en genialt enkel og samtidig avansert bevegelsesavhengig oljeleveringsenhet, som sender smøreolje gjennom en plastslange til en dyse mot bakdrevet under kjøring og stenger tilførselen ved stans og parkering. En analog automatikk som faktisk fungerer veldig godt. Og vi har aldri opplevd oljedrypp fra dysa på garasjegulvet eller andre steder sykkelen har stått parkert. Tutoro er forholdsvis lett å montere på de fleste sykler med medfølgende deler i de forskjellige pakkeløsningene produsenten leverer.

Drøy i bruk:
Etter litt prøving og feiling i starten finner man som regel den rette leveringsfrekvensen uten oljesøl på felgen. Etter drøye 70.000 km med denne finurlige og geniale løsningen, er vi fortsatt strålende fornøyd med Tutoro, som vi også har erfart er svært drøy i bruk. Tutoros egen olje anbefales og en halvliter av denne varer lenge, langt utover en sesong.


Tutoro har ingen norsk forhandler, men vi kjenner til MC-forhandlere som har vurdert å importere systemet. Enn så lenge har ikke dette skjedde, så vidt vi kjenner til.

Tutoro fås kjøpt direkte fra produsenten i England: www.tutorochainoiler.com

 

Bildegalleri med bildetekst:
 

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.