BMW R nineT Racer – Landeveiens vakreste caféracer


En hel rekke motorsykkelprodusenter har kastet seg på retrobølgen med 70- og 80-tallets stil i en moderne pakke. Men få har fanget nostalgien like bra som BMW har gjort med sin R nineT Racer. Tekst: Brage Steinson Wiik-Hansen Foto: Richard Reinhoff Jr. Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 9-2017. En av de vakreste motorsyklene jeg noen gang har sett blir trillet ned fra rampen på utstillingslokalene til MC Oslo. BMW R NineT Racer. Utseende til noen av 70-tallets råeste racere med teknologi nåtiden verdig. Tre sammenhengende fartsstriper går i en rett linje fra den fremre delen av kåpen til tanken og kommer igjen på det bakre dekselet. Dette for å understreke den gamle, rette Café Racer-stilen. Det første jeg gjør er å se ned på kjøreutstyret mitt. En fornuftig og løstsittende kevlar kjøredress. Jeg tar meg selv i å skamme meg litt. Jeg er på ingen måte tøft nok kledd for denne motorsykkelen.

De siste årene har mange fått øynene opp for gamle, klassiske motorsykler. Klassikere som Honda CB 750, Yamaha SR 500, BMW R 75 og Kawasaki 650. Disse syklene har blitt bygget om til en rekke stilarter, som Café Racere, Scramblere, Trackere og Choppere, og har på mange måter vært muligheten for en yngre generasjon MC-entusiaster til å ta sin plass i MC-miljøet. Ofte er det snakk om motorsykler som er nærmere skraphaugen enn landeveien. Sykler som er rimelige nok til at unge førere kan kjøpe, bygge om og gi nytt liv til maskineri som fortjener å bli presset rundt svingete landeveier i mange år til.

Men det har også gitt grobunn for en rekke spennende retromodeller. Motorsykler som blir levert fra fabrikk med den gamle stilen som så mange trakter etter. Et blikk tilbake til en enkel tid der fart, stil og kjøreopplevelse sto i sentrum. For det er jo ikke alle som har muligheten, lysten eller kunnskapen til å bygge en Scrambler eller en Café Racer selv. Og det er ikke til å stikke under en stol at mye må gjøres med en motorsykkel fra 70-tallet for å få kjøreegenskapene til en ny sykkel.

MINIMALISTISK: Bortsett fra den store motoren på hele 1200 kubikk, har BMW valgt å holde stilen ren og minimalistisk. Linjene er enkle, rette og følger motorsykkelen hele veien gjennom.

Strømlinjeformet: BMW er blant merkene som virkelig har lagt inn et stort arbeid på sine retromodeller med Heritage-serien. Både gjennom flere Scrambler-inspirerte modeller, med en mer oppreist sittestilling og røffere utseende, men også med R NineT Racer. En Café Racer med 1200 kubikk motor, 110 hestekrefter og en toppfart på over 200 kilometer i timen.

Det er to viktige elementer ved denne motorsykkelen. Det ene er stilen. Den enkle, strømlinjeformede og minimalistiske stilen som gjør at du får lyst til å kjøre den fra morgen til kveld, for så å parkere den midt i stuen når dagen er over så alle skal få se den. For dette er virkelig et kunstverk av en motorsykkel. Det andre elementet er de fantastiske kjøreegenskapene ny teknologi tilfører en motorsykkel med én fot i en annen tid. Selv har jeg bygget om en rekke motorsykler fra 70- og 80-tallet. De blir tøffe å se på, det er det ingen tvil om. Men rent teknisk vil de aldri kunne måle seg med R NineT Racers elektroniske innsprøytning og doble skivebremser med ABS. Trommelbremser er tøft det, men det er også muligheten for å faktisk kunne bremse og stoppe der man vil. Dette er ikke en motorsykkel som noen gang vil nå ut til de store massene av MC-førere. Det er en nisjesykkel som appellerer til den unge og urbane MC-føreren, eller de som husker tilbake til ungdommen og syklene de en gang ønsket seg mer enn noe annet. En ny generasjon der stil og utseende er like viktige som alt annet. Dette er ikke for deg som skal kjøre tur langs norskekysten hver sommer. R NineT Racer er motorsykkelen for deg som ser den og kjenner på hvorfor du en gang ønsket å kjøre motorsykkel. Den enkle råskapen som ikke alltid er like lett å forklare for andre, men som gjør at du bare må oppleve den. For deg som ser denne motorsykkelen og tenker at dette ikke var noe spesielt i det hele tatt råder jeg deg til aldri å kjøre den. For kjøreopplevelsen på denne er så bra, at du vil ha vanskelig for å ikke tømme sparekontoen.

GROM: Selv med de tykke og dempede originalpottene avgir R nineT Racer en dyp og fantastisk lyd som sikrer deg oppmerksomheten til alle på parkeringsplassen.

Fantastisk lyd: Jeg slenger et høyreben med en stor og litt utilpass Harley-Davidson-støvel over salen og setter meg godt til rette. Salen er tynn, men overraskende myk og behagelig. Jeg er 175 centimeter på strømpelesten, men har fortsatt begge beina godt plantet i asfalten når jeg sitter på den, med en liten knekk i knærne. Jeg vrir om tenningen og tar meg selv i å glede meg som et barn til å høre lyden. Men den relativt tykke og dempede original-potten gir ikke inntrykk av at lyd-opplevelsen skal bli spesielt stor. Der tok jeg feil. Lyden på denne motorsykkelen er så grom at alle som står på parkeringsplassen snur seg. Jeg smiler bredt bak visiret. I mitt hode er det flere viktige tester en motorsykkel med denne stilen skal bestå. Den må være god i høye hastigheter på motorveien, den skal være leken og behagelig på svingete veier, og den må være et blikkfang. Du kjøper vel ikke en sykkel som dette hvis du ikke forventer noen måpende ansikter langs veien? Fra parkeringsplassen til MC-Oslo tar jeg derfor turen i retning Grünerløkka i Oslo i morningens strålende solskinn og elleve grader. Et av stedene i landet der flest Café Racere cruiser opp og ned fra kafe til kafe. R NineT Racer overrasker faktisk i byen. Den er både enkel og leken i de svingete veiene. At jeg må stoppe hver hundrede meter ved trafikklysene, er bare en glede. For lyden og følelsen denne sykkelen gir når du gir gass i førstegir, er det vanskelig å få nok av. Jeg kjører sakte nedover gatene mens jeg lar blikket gli over mot fortauet. Det ser ikke ut til å ha noen betydning om osloborgerne er kvinner eller menn, gamle eller unge. Det er ikke en sjel som ikke ser på motorsykkelen.

SITTESTILLING: I hastigheter over 80 kilometer i timen gjør luftmotstanden sitt for å holde kroppen i en behagelig posisjon. Men under bykjøring kjenner man raskt at det lave styret gjør føreren sliten i armer og skuldre. Det er prisen man må betale for å kjøre motorsykkel med Racer i navnet.

Verkende skuldre: Selv om sykkelen er morsom i byen i en liten halvtime, ville jeg nok valgt en sykkel med en noe mer oppreist sittestilling hvis byen var stedet der jeg skulle kjøre mest. Det lave Clip-on-styret og den lange tanken gjør at man blir sittende såpass fremoverlent at det ikke tar lang tid før innsiden av håndbakene begynner å bli nummen og skuldrene verker. Heldigvis føler jeg meg så fantastisk bra på denne motorsykkelen at det er det siste jeg tenker på mens jeg soler meg i glansen fra alle de misunnelige blikkene. Dette er heller ikke motorsykkelen for deg som ønsker å ha med en passasjer på lengre turer. Det er mulig å fjerne dekselet bakerst, noe som gir plass til en passasjer på et lite sete. Men fothvilerne til passasjeren kommer ikke montert originalt. Med en fører som blir sittende så fremoverlent, og en sal til passasjeren som ligger helt bak på sykkelen, blir det relativt stor avstand mellom fører og passasjer. Men det er absolutt mulig. Komfort og Café Racere har aldri trengt å gå hånd i hånd. Fra Oslos gater tar jeg turen ut på E18 i retning vestover. I relativt lave hastigheter føles den rolig og klar for en kosetur, men så fort jeg begynner å gi på, forstår jeg hva slags krefter som ligger under meg. På vei ut i akselerasjonsfeltet ved Bygdøy gir jeg flatt jern, og motoren buldrer i en lyd så grov at jeg nesten blir skremt. Det føles som jeg måtte ha hatt en stoppeklokke med tusendelstelling for å kunne ta tiden det tar å komme opp i samme hastighet som bilene rundt meg. Jeg kjenner at jeg holder fast i holkene med all min kraft mens kroppen blir dratt heftig tilbake i salen. Ifølge BMW gjør R nineT Racer 0–100 på 3,5 sekunder. Jeg tenker at det ikke er noe jeg trenger å teste. Det stoler jeg blindt på.

Jeg følger trafikken og kjenner at den sviende følelsen i skuldre og håndflater avtar raskt i hastigheter over 80 kilometer i timen. Jeg retter opp ryggen og kjenner at jeg hviler brystkassen på luftmotstanden. Det sjette giret er behagelig når man kjører i over 100 km/t, og den lange akselavstanden på 1491 mm gir virkelig fantastiske kjøreegenskaper på motorveien. Utrykket er nok langt på vei til å bli brukt opp, men jeg må bare si det – denne motorsykkelen går virkelig på skinner. Så behagelig er den å kjøre i høye hastigheter at jeg får følelsen av at jeg bare kunne sluppet styret. For selv i svinger er kjøring så uanstrengt at sykkelen nærmest gjør jobben selv. Etter noen minutter på motorveien har jeg kommet frem til Asker. Råskinnet jeg kjørte på motorveien i sjette gir går fra brølende løve til malende til pusekatt mens jeg kjører rolig gjennom sentrum i tredje. Fra sentrum kjører jeg oppover Solliveien til toppen av Asker der gårdene ligger tett, og det er flere traktorer enn biler. En bonde i oransje arbeidsdress står i enden av grusveien som leder til gården sin med hånden ned i en grønn postkasse. Jeg ser at han stopper opp det sekundet han hører motorsykkelen komme ut fra en sving. Armen er fortsatt plantet ned i postkassen, og blikket er låst på motorsykkelen til jeg er forbi. Det sier på mange måter alt om denne sykkelen. Det har fint lite å si om man er en stresset osloborger på vei til jobb med en kaffe i hånden, eller en bonde som tar livet med ro ved postkassen. BMW R nineT Racer appellerer til noe i oss alle. En skjønnhet å se på, med et udyr av en motor. Råskap i en fantastisk innpakning som alle har et par sekunder til å stoppe og nyte mens den suser forbi.

Imponerende allsidig: For hver eneste sving jeg tar merker jeg at jeg blir tøffere og bedre kjent med motorsykkelen. Etter hvert som jeg nærmer meg slutten på veien, girer jeg ned i andre gir og legger den helt ned mot asfalten gjennom en brå og lang høyresving mens jeg lar det høyre kneet peke inn i svingen. Følelsen er fantastisk. I eget hodet kunne Isle of Man TT like gjerne være lagt til Askermarkas svingete gårdsveier. Jeg blir imponert over allsidigheten til denne sykkelen. Den veksler mellom storbyveiene, motorveien og den svingete landeveien uten det spor av problemer. Hvis kjøreglede er alt du er ute etter, er dette motorsykkelen for deg.

Dersom du kjøper R nineT Racer helt original, uten noe av det fabrikkmonterte ekstrautstyret som krysseikede hjul, krom eksosrør, oppvarmede holker og alarm, koster den fra 182.300 kroner. Prisen er med andre ord relativt høy for en nisjesykkel som dette. Den koster for eksempel mye mer enn konkurrenter innenfor samme retro-nisje, motorsykler som Moto Guzzi V7 og Kawasaki W800. Sistnevnte kan man også montere den samme typen kåpe på, som gjør utrykket relativt likt. Den koster også mer enn den rimeligste versjonen Triumph Thruxton med det samme motorvolumet. Men det er likevel noe helt spesielt med R NineT Racer. Den er så fantastisk gjennomført og jeg mener at dette virkelig er det mest tidsriktige og flotte designet på en retro-motorsykkel du kan finne på markedet i dag. Alt handler vel egentlig om følelsen den gir deg. For det finnes jo nok av motorsykler der ute i både høyere og lavere prisklasser som kan få deg fra A til B med stil. Men når jeg sitter på denne sykkelen og gir flatt jern til lyden fra boksermotoren som river helt nederst i magen min, blir alt annet hvisket vekk. Motorsykkelen er som en slags krysning mellom Guy Martins råskap med Steve McQueens ”kulhet”.

LANDEVEIEN: Med R nineT Racer leverer BMW en utrolig allsidig motorsykkel. Fra å vise krefter på motorveien, til å ta den svingete landeveien lekende lett. Dette er rett og slett god gammeldags kjøreglede.

Det er snarveien til den perfekte Café Racer:

Selv om den kjøpes nøyaktig slik den er, vil det aldri være slik at du kjører forbi mange like sykler på veien. Det er rett og slett ikke den type motorsykkel. Med andre ord vil du med denne sykkelen fortsatt kjøre noe som i de aller fleste sine øyne vil oppfattes som noe helt unikt, selv om den er fabrikkbygget. Her har BMW gjort jobben for deg. Og de har gjort den grundig. BMW R nineT Racer er som et stikk i siden til alt som er fornuftig. Den gir deg lysten til å banke nedover veiene uten hjelm, kun iført jeans og en hvit t-skjorte mens du kjederøyker Marlboro Rød. Nå er selvfølgelig ikke det verken lovlig eller å anbefale. Men det er noe helt spesielt med en motorsykkel som gir denne følelsen. Det er ikke fornuftig å bruke nærmere 200.000 kroner på en sykkel som strengt tatt ikke har andre bruksområder enn å kjøre fra A til B mens du ser tøff ut. Men kan ikke det være nok? R nineT Racer har da aldri prøvd å innbille noen om at den er fornuftig. Før jeg prøvde den, var jeg redd for at kjøreopplevelsen skulle være så god og så uanstrengt at jeg ikke ville få den godfølelsen en sykkel fra 70-tallet gir. Men jeg ble vanvittig positivt overrasket. God-følelse, råskap og enkel glede har denne motorsykkel mer av enn noen annen sykkel jeg har prøvd. Og dersom du blir lei av å kjøre den, er nok dette en av få motorsykler kona di vil gi deg tillatelse til å oppbevare i stuen. Når fire timer med MC-glede nærmer seg slutten, og jeg ser skiltet med MC Oslo i store bokstaver, stopper den brått. Jeg åpner tanklokket og tar en titt ned. Knusktørr. Med svetten rennende nedover pannen kommer jeg inn på kontoret til Kåre Vaskinn, daglig leder ved MC Oslo. Med en flau tone i stemmen forklarer jeg at jeg har hatt det så gøy at jeg har glemt å tanke. Han bare ler. Han har selv kjørt R nineT Racer og vet nøyaktig hva jeg snakker om.

BMW R nineT Racer fikk utrolig mye oppmerksomhet da den møtte verdenspressen for første gang under MC-messen i Köln i 2016. Sjelden har vi sett så velkomponerte linjer.

Tekniske data:

Motor: Type: Luft-/oljekjølt 4-takts boksermotor, to kamaksler og fire ventiler per sylinder, midtplassert balanseaksel Boring x slag: 101 mm x 73 mm Slagvolum: 1 170 ccm Effekt: 81 kW (110 hk) ved 7 750 o/min Maks. dreiemoment: 116 Nm ved 6 000 o/min Kompresjonsforhold: 12.0 : 1 Bensintilførsel / motorstyring: Elektronisk manifoldinnsprøytning Avgassrensing: 3-veis regulert katalysator, utslippsstandard EU-4 Kjøreytelser / drivstofforbruk: Topphastighet: Mer enn 200 km/t Drivstofftype: Blyfri super 98 oktan, automatisk bankeregulering tillater bruk av minimum 95 oktan Kraftoverføring: Clutch: Tørr enplate-clutch, hydraulisk betjent Girkasse: 6-trinns girkasse, drev i konstant inngrep, skråskårne drev Sekundærdrift: Kardang Chassis / bremser: Ramme: Tredelt ramme med én frontdel og to deler bak, motor/girkasse som bærende enhet, avtakbar bakseteramme Fjæring: Teleskopgaffel, Ø 43 mm Fjæringsvei foran / bak: 125 mm / 120 mm Akselavstand: 1 491 mm Caster: 103,9 mm Styrehodevinkel: 63,6° Dekk, foran: 120/70 ZR 17 Dekk, bak: 180/55 ZR 17 Brems, foran: Doble, bremseskiver, diameter 320 mm, firestempels kalipere Brems, bak: Enkel bremseskive, diameter 265 mm, tostempels flytende kaliper ABS Dimensjoner / vekter: Lengde: 2 105 mm Bredde: 920 mm Høyde: 1 105 mm Setehøyde: 805 mm Egenvekt, kjøreklar, med full bensintank: 220 kg Tillatt totalvekt: 430 kg Nyttelast (med standardutstyr): 210 kg Disponibelt tankvolum: 17 l

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 9-2017.

#Nyhet #BMW

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
Duell-nett-banner-198x300-mai21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg