Yamaha Tracer 900 – Sportstouring light

02.06.2019

 

Det lukter nylagt asfalt, en av de bedre luktene jeg vet om når jeg har hjelm på hodet. Jeg har kjørt av E6en i Oslo mot Alnabru og er på vei til Yamaha Vinterbro AS sin nye butikk i Kalbakken. Jeg må skifte fil rett før den store rundkjøringen på Alnabru. Jeg sitter oppreist på Traceren og har god kontroll på omgivelsene. Idet jeg gasser ut av rundkjøringen, gir motoren på 850 kubikk fra seg sin karakteristiske lyd som bare tre sylindre kan klare.

Tekst: Ole Martin P. Eidevik.
Foto: Anders Eidevik / Lillian Eidevik / Yamaha Europe.
Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 9-2017.

 

Testen startet med at vi hentet sykkelen hos Birgitte Kromann hos Yamaha Motor på Vinterbro. En Tracer 900 i grønn lakkutførelse sto og ventet på oss. Tracer 900 er utstyrt med samme motor og chassis som MT-09. Den er senket 12 mm og utstyrt med toppboks. Den ser bøllete ut med håndbeskyttelse på det rette styret. Sykkelen er virkelig smal i midten, og både fører og passasjer sitter i «luften». Frontkåpen er sportslig, og sykkelen er utstyrt med det siste innen LED-belysning både foran og bak. Sittehøyden er på 845 til 860 mm. Selvsagt er den utstyrt med ABS-bremser og  praktiske saker som midtstøtte og 12V uttak. Veskefester på bakramme er standard. Yamaha kaller det store instrumentpanelet for Matrix flerfunksjonsskjerm. Vår utgave er også utstyrt med en høy vindskjerm med lippe som fungerte utmerket. Denne kan også justeres manuelt.

I hjertet av Tracer 900 står en tresylindret væskekjølt firtaktsmotor med seks gir. Yamaha viste denne motoren frem for første gang på Intermot i Køln høsten 2012. Selv var jeg da litt tvilende til uttalelsen fra Yamaha-sjefen om viktigheten denne nye motoren ville ha for Yamaha de neste årene. Nå viste det seg at Yamaha hadde lagt en strategi med nye MT-modeller som de siste årene har gjort at Yamaha har inntatt tronen som Europas mest solgte MC-merke. Så nå blir jeg ikke forundret om man finner motoren i en ny Ténéré på EICMA-
messen i Milano i november i høst.

Traceren er som nevnt senket, og jeg hadde med mine 175 cm ingen problemer med å få hælene ned i asfalten da jeg måtte stoppe i lyskryss. Fruen og jeg hadde leid bil på Gardermoen, og vi måtte kjøre og levere bilen tilbake før vi kunne ta turen mot Beitostølen, som var reisemålet denne dagen. Etter at fruen hadde satt seg bakpå sykkelen på Gardermoen, fant jeg ut at bakdemperen var satt på soft-demping. Vi tok da turen innom Fritidssenteret i Fagernes og fikk hjelp av Ole André Hålimoen til å justere demperne fra soft til medium. Etter denne justeringen var det en drøm å kjøre Traceren de slitte asfaltveiene til Beitostølen.

 


Traceren er utstyrt med tretrinns Traction Control (TCS). Du kan velge mellom kjøre-
modusene Sporty (mode 1) for bykjøring, Mode 2 for regnvåte dager og Standard for vanlig kjøring utenfor byen. Vi hadde litt regn turen opp til Beitostølen, og jeg valgte Mode 2 som fungerte aldeles utmerket. Vi hadde satt TCSen på laveste nivå, noe som gjør at dekket alltid «ruller».

For jevnere nedgiring når du kjører inn i en sving, har den nyeste modellen en hjelpe-og-slipper-clutch (A&S). Dette gjorde at jeg følte meg skikkelig profesjonell under nedgiringer. Her var det ikke mange rykninger å finne under kjøringen langs de svingete veien ved den altfor lange Randsfjorden. Kan være at jeg har blitt flinkere med årene, men jeg hadde en følelse av at teknologien kom meg til hjelp... Hadde vært utrolig gøy å også fått prøvd den med Quick Shift System, noe som er ekstrautstyr.

Den assymetriske CE-formstøpte baksving gjør det slik at bakdemperen nesten står horisentalt. Dette er ekte ingeniørkunst. Foran er det teleskopiske gafler. Kjøreegenskapene var upåklagelige, og jeg hadde følelse av kontrol under hele testturen. Eneste gangen hjertet dunket litt for fort var i slutten av en omkjøringsvei mellom Nes og Fagernes. Vi kjørte på en god grusvei, men på de siste 50 meterne hadde noen dumpet mye singel på veien. Jeg skrek opp og måtte kjøre rett fram der veien gjorde en kurve til høyre. Heldigvis kom det ingen kjøretøy imot da jeg kom over i den andre «veibanen». Da dette skjedde var jeg også glad for at Traceren er utstyrt med både TCS og ABS-bremser.

Veien mellom Fagernes og Beitostølen ble kjørt i pent vær, og vi var omgitt av en nydelig natur. En herlig opplevelse å ta med seg denne første dagen i september. Her var det bare å forsøke å holde seg under fartsgrensen og nyte øyeblikket. Dette er noe av grunnen til at vi kjører MC!

 


Yamaha har selv satt Tracer 700 og 900 i sportstouring-segmentet. Tracer 900 er utstyrt med en stor 18-liters tank som ifølge fabrikken skal holde 300 km fulltanket. Selv skriver Yamaha «A new class» på sine nettsider om Tracer 900, noe jeg er tilbøyelig til å være enig i. Den er noe mellom Street og Sportstouring. Den er utrolig lettkjørt i byen, og med sitt MT-aktige utseende appelerer den til både den yngre garde og de gamle «råtassene». Dette er en sykkel som du kan kjøre til jobben på morgenen, og etterpå ta deg en tur ut på landeveien med – også med passasjer. Den er ikke en milsluker i samme grad som for eksempel FJR 1300, og maks dreiemoment på 87,5 Nm kommer ved høye 8500 omdr. Tracer 900 får deg ut i naturen, og en kan kjøre der det er langt mellom bensinstasjonene.

Passasjeren har ikke den beste sittekomforten, men fruen satt trygt og godt med toppboksen til å støtte seg på. På turen hjemover tok vi inn på riksvei 33 mot Dokka, og deretter riksvei 34 mot Oslo. Denne veien var etter min smak bedre å kjøre på enn E16.
Langs Randsfjorden var det nylagt asfalt, og her var det mange S-kurver å leke seg med. Etter hvert må jeg innrømme at jeg begynte å bli lei hele «fjorden». Den var uendelig, og jeg fikk en følelse av å kjøre langs noen av lange fjordene på Vestlandet. Traceren sin hjelpe- og slipperclutch (A&S) fikk brukt seg mye under kjøringen langs fjorden.


Ved Gran tok vi en stopp og fikk vasket sykkelen. Vi var begge enige om at vi er heldige som får kjøre MC i Norge, og fruen var virkelig fornøyd med naturopplevelsen denne dagen. Etter dette var det å kjøre Riksvei 4 mot Oslo. Jeg fant ut jeg ville kjøre E18 langs Oslofjorden tilbake til Yamaha-importøren på Vinterbro, og putret avgårde. Plutselig ser jeg en BMW med sidevesker og gule klistermerker bak meg i bakspeilene, som  ga meg nok informasjon under hele turen. Jeg lukter Politi-sykkel og kjører langs Oslofjorden virkelig oppmerksom på både fartsregler og andre regler. Utrolig hvor motivert en kan bli av slikt.

Da vi kommer til firefelten, så kjører sykkelen forbi meg, og jeg ser at det er en Ambulanse-MC. Tror det er første gangen jeg har truffet en lege på sykkel, men det var utrolig kjekt å se at motorsykkel kan brukes til så mye. Nå venter jeg bare på å treffe en MC med brannvesenet sine emblemer på, selv om jeg forstår at det kan bli et problem med å ta med seg nok vann. Det kan iallfall ikke være en H-D, fordi de er luftkjølte (tørr hoste x2)...

 

 

Testføreren mener:
Tracer 900 er en lettkjørt sykkel som er utstyrt med mange av de siste teknologiske nyvinningene på MC, som TCS, A&S og ABS. Under bykjøring er den helt konge, selv om en må gire mye. Den oppreiste kjørestilen gjør at en har kontroll og «ser» trafikken. Frembremsen tar bra, og clutchingen fungerer helt utmerket. Den tresylindrede motoren gjør at hjertet i bygget holder stor klasse. Selv liker jeg lyden av tresylidre. Sykkelen er turtallsvillig, den er raskt oppe i 6000 omdreininger. Jeg hadde problemer med å holde den i samme hastighet over lang tid, måtte hele tiden titte ned på speedometeret for å sjekke hastigheten. Designmessig er den en nytelse å se på, og den store tanken gir klar bedskjed om at denne sykkelen er klar for tur. Prisen på 154.327,- uten fraktomkostninger gjør at sykkelen også passer for flere lommebøker. Jeg ville også investert i en ny komfortsal hvis tanken var å bruke den mye på tur.

Tekniske data:


Motor/kraftoverføring
Motortype: 3-sylindret, væskekjølt, Firetakt, DOHC, 4-ventilers
Slagvolum: 847 cm³
Boring x slag: 78,0 mm x 59,1 mm
Kompresjonsforhold: 11,5 : 1
Maks. effekt: 84,6 kW (115 hk)
/ 10 000 omdr.
Limited power version: N/A
Maks. dreiemoment: 87,5 Nm (8,9 kg-m) / 8 500 omdr.
Smøresystem: Wet sump
Clutchtype: Våt, Multiplate
Forgasser: Bensininnsprøytning
Tenningssystem: TCI
Startsystem: Elektrisk
Fremdriftsystem: Konstant utveksling, 6-trinns
Kraftoverføring: Kjede
CO2 emission: 127 g/km

Chassis
Ramme: Diamant
Fjæringssystem foran: Teleskopiske gafler
Vandring foran: 137 mm
Castervinkel: 24º
Trail: 100 mm
Fjæringssystem bak: Svingarm, (lenkearm)
Vandring bak: 130 mm
Bremser foran: Hydraulisk brems med doble skiver, Ø 298 mm
Bremser bak: Hydraulisk enkel skive, Ø 245 mm
Dekk foran: 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Dekk bak: 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)

Dimensjoner
Lengde: 2 160 mm
Bredde: 950 mm
Høyde: 1 345 mm, max 1,375 mm
Sittehøyde: 845–860 mm
Akselavstand: 1 440 mm
Minimum bakkeklaring: 135 mm
Servicevekt (fulltanket med olje og drivstoff): 210 kg
Tankvolum: 18 liter
Kapasitet oljetank: 3,4 liter

I praksis
Oppgitt drivstofforbruk: 0,55 l/mil

Greit å vite
Farger: Mountain Green, Yamaha Blue og Tech Black.
Veil. pris: 154.327,-

 

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 9-2017.

 

Bildegalleri med bildetekster:

 

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.