Bjørn Jensen – lidenskapelig interessert i motor


Bjørn Jensen, festivalsjef for Norwegian Bike Festival som går av stabelen fredag 14. til søndag 16. juni, forteller om sin lidenskap for motor, hva som venter alle som kommer på NBF og gir en introduksjon til dragracing for uinnvidde. Tekst: Anders Eidevik. Foto: Privat og NDRG. Bjørn Jensen er en mann med mange jern i ilden, der mange har motor som fellesnevner. Her følger et intervju med mannen som drar i gang en stor MC-satsing – Norway Bike Festival – med hjelp av en god idé, gode venner og mye pågangsmot. Klikk her for å lese tidligere artikkel om Norwegian Bike Festival. Aller først, fortell litt om deg selv, Bjørn. – Mann, 51 år, gift og har to jenter på 26 og 15 år. Jeg er lidenskapelig interessert i motor, og begge jentene mine deler min interesse. Min eldste datter, Emilie, kjører dragracing med en Kawasaki ZX-14R i en klasse som heter Super Gas. Sykkelen er senket maks, forlenget, lett trimmet og har et fett stuk. Min yngste datter kjører dragracing med bil i en klasse som heter Pro ET. Jeg jobber til daglig med rulletrapper. I tillegg er jeg nestleder i NDRG (Norsk Dragracing Gardemoen), klubben som arrangerer NBF (Norwegian Bike Festival). Fortell litt om klubben og banen deres. – Klubben i mitt hjerte, NDRG som står for Norsk Dragracing Gardermoen, er en klubb som hovedsakelig arrangerer dragracing-stevner her i Norge. I tillegg leier vi ut baneområdet vårt til klubber, foreninger, det offentlige, TV osv. som trenger et område hvor de skal gjøre noe bil- eller motorsykkelrelatert. NDRG er pr. i dag den eneste klubben i Norge som har en full quartermile-bane. Den ble fullt rehabilitert for tre år siden, etter at vi fikk tippemidler fra staten til å utbedre banen, og banen er i dag en av de beste og raskeste i Europa.

Denne MC-festivalen kan vel sies å være ditt hjertebarn. Når fikk du ideen? – Jeg har vært på en MC-festival i Danmark som kalles Mosten Racedays noen ganger. Denne festivalen har vært veldig bra, og jeg hadde et ønske om å ha noe tilsvarende i Norge. Det kokte litt bort i kålen på grunn av andre oppgaver, men i fjor vår sa lederen i NDRG, Anneli Olsson, at det hadde vært moro å ha noe for bare MC på området vårt. Da kom ideen min opp i dagen igjen, og jeg tok på meg ansvaret med å arrangere Norwegian Bike Festival. Ideen ble lansert blant MC-sjåførene som var på vårt årlige hovedstevne i slutten av juli, og responsen var enorm. Dette er veldig inspirerende, Bjørn. Det er utrolig hva en kan få til med en god idé, pågangsmot og gjennomføringsevne! Fortell litt om prosessen fra idé til der dere er i dag. – Etter at ideen ble lansert, kom NMF på banen sammen med Hawgs racing og Romerike Dragbike klubb. Jeg lagde en masterplan som jeg har jobbet etter og har promotert NBF mye i sosiale medier samt på flere messer og arrangementer, blant annet Oslo Motorshow og MC-messa. Det har i tillegg vært ambassadører som har promotert NBF rundt omkring i landet på treff og hos diverse klubber.

Hvilke fasiliteter, opplegg og program venter motorsyklister og dragracere som finner veien til Gardemoen andre helgen i juni? Det vil bli kjørt full NM-runde i alle klasser i dragracing. I tillegg vil det være noen innbudte klasser som normalt ikke kjører i Norge. Det vil også være en Street Legal-klasse som alle med registrert MC og gyldig førerkort kan melde seg på i og teste sykkelen sin på en fullpreparert bane. Hvis man har en NMF-lisens i en annen MC-sport, for eksempel roadracing, vil man få et lite kurs på banen og derved lov til å teste roadracing-sykkelen sin i en klasse som heter ET Street. Det vil utover dragracing være stuntkjøring med Theis Lien og gjengen hans, trialkjøring, konsert, camping, mat og drikke. Vi har bra toalett- og dusjfasiliteter, så det vil ikke være noe problem å være på Gardemoen Raceway hele helgen. Kan du til slutt fortelle litt om dragracing for oss uvitende? – Dragracing er en akserasjons-sport hvor det er om å gjøre å kjøre så fort som mulig fra stillestående. strekningen man kjører er 402,33 meter, som tilsvarer en kvart engelsk mil. Det finnes også noen kortere baner hvor man kjører 201 meter eller 1/8 mile. For at flere skal ha mulighet til å kjøre, har man forskjellige klasser for at ikke bare de med mest penger kan få kjørt. Den raskeste klassen i MC heter Top Fuel Bike. Det er sykler som har rundt 1500 hester og kjører 402 meter på under 6 sekunder og toppfart på ca. 400 km/t. Disse syklene gjør 0 til 100 på ca. 0,8 sekunder. Dette er helt ville tall å forholde seg til, Bjørn. Dette kommer til å bli moro! MC-avisa ønsker deg og klubben lykke til med arrangementet, og kommer selvsagt til å dekke festivalen underveis på MCavisa.no og i etterkant i bladutgaven. Klikk her for å gå til arrangementet på Facebook.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.