Om drivstoffmagneter og mulig effekt på motorsykler

10.05.2019

MC-avisa fikk for en stund siden en henvendelse angående drivstoffmagneter og mulig effekt på motoreffekt og bensinforbruk på motorsykler. Dette virket såpass interessant, at vi ba Bjarne Anstein Ingebretsen skrive en artikkel om dette selv. Her er den:

 

Drivstoffmagneter kan gi merkbart bedre motoreffekt, og litt lavere bensinforbruk. Kan dette virkelig stemme? Drivstoff er vel ikke magnetisk, og om det var det – hva skulle være vitsen med å feste en eller flere magneter på drivstoffslangen, og eventuelt også luftslangen?

 

Tekst og foto: Bjarne Anstein Ingebretsen

 

Jeg vil ha en blå magnet. Kanskje motorsykkelen blir til et Uidentifiserbart lavtFlyvende Objekt?


Er det ikke opplest og vedtatt at magneter til slikt bruk, er sprøyt og pengene ut av vinduet?
Jo, det er det. Men likevel; undertegnede har mange års erfaringer – for det meste gode, faktisk – med bruk av slike magneter på biler. Jeg tror det også kan ha noe for seg å bruke dem på motorsykler, om det ønskes mer saft i frasparket på lavt turtall, at det blir vanskeligere å kvele motoren, og forbedret gassrespons og kjørbarhet.


Jeg har riktignok ingen erfaring selv med magneter på motorsykler, så det blir kvalifisert gjetting. Men etter mer enn ti års bruk og eksperimentering med magneter på flere forskjellige biler, håper jeg likevel at mine erfaringer kan komme til nytte. Og ikke minst lokke fram smilet enda oftere! For med riktig antall, styrke og montering tilpasset motorstørrelsen, så kan magnetene bidra i vesentlig grad til en bedre kjøreopplevelse, vil jeg påstå!
 

Slik er magnetene stripset fast på min Corollas motor.

De tre røde på drivstoffslangen, og den blå på luftslangen.


Før jeg forteller mer om magnetene, passer det å gå tilbake 19 år i tid, da jeg startet med å bruke en drivstofftilsetning. Det var av ren nyskjerrighet på om den kunne senke bensinforbruket og/eller øke motoreffekten jeg kjøpte den. Jeg la ikke merke til noe nevneverdig lavere forbruk, men du verden hvor mye bedre trekkraft, etter 10–20 mils kjøring! Kunne kjøre gjennom kryss i tredje gir, der hvor jeg til da hadde brukt andre gir. Og femte gir kunne jeg også bruke der jeg vanligvis brukte fjerde gir. Så teoretisk sett, med mer bruk av høye gir, gikk forbruket ned. Men tror det ble spist opp av at jeg kjørte litt raskere, ettersom det endelig ble mer enn «greitt nok» å kjøre den! Bilen var en Nissan Sunny, ifølge Jeremy Clarkson en av verdens kjedeligste biler. Og eierene er visstnok ikke mye bedre, ifølge ham.


Klikk her for å lese Clarkson sin artikkel om Nissan Sunny.

 

Men etter noen års jevnlig bruk, begynte jeg å lete etter noe som, om mulig, kunne gi like vibrasjonsfri motorgange og gode bunndrag som tilsetningen. For jeg syntes det var tungvint og plundrete å måle opp riktig mengde tilsetning før hver påfylling av bensin. Det viste seg at de magnetene som jeg ble overtalt til å prøve, ga motoren samme saftige moment på lavt turtall som drivstofftilsetningen! Det samme viste seg å gjelde andre motorer jeg monterte dem på.

 

AutoMEC-magneter.

 

Men vent litt – hvorfor er ikke dette et standardprodukt på alle motorer, hvis det virker så godt? Tja, si det. Hvorfor produseres ikke alt drivstoff med noe tilsvarende drivstofftilsetningen tilsatt, tro? Kan det være at nettopp denne drivstofftilsetningen virker bedre enn godt er for salgstallene? At 5–10% forbruksreduksjon, pga. at motorene soter mindre og blir mer effektive, er noe som ikke alle synes er interessant?

 

Vel, nok om det, tilbake til magnetene jeg har brukt de siste årene, Magnetizer. De er utviklet for montering på drivstoff- og luftslange mht. størrelse og styrke, og produsert slik at de kun er magnetiske på siden som vender inn, og det tåler varme forholdsvis godt. Men likevel er det viktig hvordan de monteres. Og hvor mange. Med bare én drivstoffmagnet, så merker man ingenting på en 1,6 liters motor. Med to stykker begynner man vanligvis å merke noe bedre/jevnere gassrespons. I alle fall dersom de monteres ved siden av hverandre. Stripses de mot hverandre, blir effekten mindre, men likevel mer enn om bare én benyttes. For optimal effekt på 1,6 liters motorer, er min erfaring at tre stykker, der to av de monteres mot hverandre, fungerer best. Se bildet under:

 

 

For motorer på 2 liter eller mer, kan det være aktuelt å montere tre stykker ved siden av hverandre, som vist på dette bildet:

 

 

Ja, så var det luftmagneten da, den blå. Den synes jeg er nødvendig å ha for best effekt på egen bil, og på Subarumotoren som er avbildet på de to nederste bildene, monterte jeg to – det var liksom det riktige til den rørdiameteren. I ettertid tror jeg det var overkill, for den fikk en gassrespons som var nesten for mye av det gode i lav fart. Det samme har jeg erfart på Corollaen, så på den har jeg bare én luftmagnet. Og etter mye testing har jeg eksempler på at det kan være best å bare bruke drivstoffmagnetene alene.

 

På motorsykler ville jeg definitivt først forsøkt kun de sistnevnte. Det holder nok i massevis med to stykker på de fleste motorsykler, unntatt for eksempel Gold Wing og sykler av lignende kaliber, de kan kanskje ha tre stykker. Og på endunkere tror jeg det kan rekke med bare én – de er jo som regel ikke på stort mer enn 600 cc.

 

Jeg har forresten liten tro på at små turtallsmaskiner vil være noe å spandere magnet(er) på. Som sagt er det bunndraget som endres til det bedre. Merker lite eller ingenting på høyt turtall. Det samme gjelder totaktere, aner ikke om de heller er gode «forsøkskaniner». Med mindre de går bedre med drivstofftilsetning. Eventuelt bedre på 98 oktan enn på 95 oktan. I slike tilfeller kan det være verdt å forsøke.

 

Primært er det sykler med relativt store sylindre som jeg tror de vil fungere best på. Minimum 300 cc pr. sylinder, og jo større desto bedre, utfra erfaringene mine på bilmotorer. Jeg har også troen på kombinasjonen magneter og tuning; det hadde vært spennende å sett hvilke resultater det kunne gitt.

Jeg kan avslutningsvis fortelle at jeg nylig har gått over til litt kaldere tennplugger enn originalt på Corollaen, og det virker som den trives med det. Synes det ser ut som de gamle pluggene har vært varmere enn ideelt. Kanskje en indikasjon på at magnetene gjør noe med forbrenningstemperaturen?

 

 

 

Her er bilder av både brukt og ny plugg (kjørte ca. 45.000 km med dem) pluss tallene fra en avgasstest tatt hos Magnetizer-importør Lier Traktor. Jeg fikk magnetene montert der i november '15, og da hadde bilen rundet 280.000 km. Byttemotoren dens hadde kanskje gått 160.000 km da. Men eksosanlegg, inkludert katalysator, har aldri blitt gjort noe med. Så en CO-verdi på 0,007 er oppsiktsvekkende lavt – omtrent tiendeparten av den vanlige, ifølge et merkeverksted.
 

 

Jeg vet ikke hva utslippstallene var før jeg kjøpte den, men for et par år siden forsto ikke mekanikeren som tok EU-testen noenting. Han trodde jeg måtte ha gjort noe mer enn å bare montere magneter, siden utslippstallene var så lave. Men han fant ikke noen feil på eksosanlegg eller noe annet, så fant ikke annen forklaring enn at motoren måtte forbrenne bensinen bedre enn vanlig.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.