På testtur med BMW R nineT Urban G/S


BMW R nineT Urban G/S – Stilfull, kraftig, svingvillig og morsom å kjøre MC-avisa har vært ute og testet BMW R nineT Urban G/S, og for en sjarmbombe! Urban G/S var i følge med tre andre flotte maskiner, men var definitivt sykkelen som passet aller best på vestlandsveiene og fjellovergangene. Dette var på ingen måte noen skuffelse, tvert imot. Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl

Sykkelen ble levert av MC Oslo.

NB! Denne testturen er en ny vri fra oss i MC-avisa. Her blir tre hoteller i De Historiske-kjeden omtalt sammen med miniomtale av hver av de fire syklene i reisefølget: Triumph Bonneville 1200 Bobber, Honda CB1100, BMW R nineT Urban G/S og Moto Guzzi California 1400 Eldorado. Litt av en gjeng å dra på tur med! Hele denne turen kan leses om i MC-avisa nr. 5-19 – Touringspesial – som kommer for løssalg 16. mai. NineT-konseptet ble lansert i 2014 og var fra starten av designet som et slags modulkonsept som skulle gjøre det enkelt å personifisere egen sykkel. Det elektriske systemet er derfor todelt slik at elektronikk tilhørende motorsystemet skal kunne holdes intakt og forenkle ombygging. BMW har i flere år arrangert en egen ombyggingskonkurranse blant forhandlerne, og her kan forhandlerne innen gitte rammer gjøre akkurat hva de vil for å bygge det kuleste R nineT-bygget.

Fra BMW Motorad Dealers Build-off contest 2018.

Urban G/S er en kraftplugg som tar deg rett inn i klassen for de virkelig kule «bikerne». Dette oser testosteron og «image», og modellen representerer kanskje noe av det aller kulsete i dette segmentet. BMW har laget ikke mindre enn seks utgaver av nineT, så her finner du noe for enhver smak. Ser vi på de teknsike spesifikasjonene, så blåser de for så vidt ikke hatten av noen. Men de fleste av komponentene holder en bra kvalitet, og resultatet løftes når BMW bruker sin erfaring i design og produskjonsprosessen.

Den kraftige boxermotoren på 1200 cc yter 110 hk og 116 Nm, og det er litt morsomt å tenke på at denne motoren ble presentert for aller første gang i 1897. Ja, du leste riktig, boxerkonseptet ble født for mer enn 100 år siden, men den har selvfølgelig gjennomgått en formidabel forbedringsprosess og er minst like aktuell i 2019.

Denne motoren har et formidabelt mellomregister, den er for så vidt ikke noe turtallsfreak akkurat, men den passer veldig bra til norske forhold. Selvfølgelig er dette også noe av årsaken til at disse maskinene har blitt så populære som de er. Boxermotoren har sin egen menighet, men den har også kritikere som gir uttrykk for at konseptet hører fortiden til! Denne diskusjonen koker gjerne ned til problemstillinger knyttet til det å diskutere smak og behag!

Urban G/S passer imidlertid inn over alt, og den kan alt. De tekniske dataene viser at BMW har valgt fornuftige kompromisser, og Urban G/S er utvilsomt bygget på en god og velkjent platform. Akselavstanden er på 1527 mm, styrevinkelen er satt til 28,5 % grader, dekkene har fine svingdimensjoner med 120/70/19 foran og 170/60/17 bak.

Rammene til BMW fungerer gjennomgående godt, og kardangens konstruksjon fungerer veldig godt som svingarm. Dette er en relativt tett sykkel med et bredt styre, og et herlig 19 tommer stort forhjul byr rett og slett på svært forutsigbare, men morsomme kjøreegenskaper som også skal tåle livet utenfor de asfalterte flatene. Demperne er på ingen måte hentet fra øverste hylle, men fungerer likevel svært bra. Urban G/S er relativt langbeint, og dempernes vandring er på henholdsvis 125 mm foran og 140 mm bak, dette fungerer veldig bra på norske veier, som ikke alltid er like bra!

Brembo-bremsene foran er kjempefine og har det klassiske bittet som en fin innledning til en jevn og kraftfull nedbremsing. Motoren bremser effektivt, og man trenger derfor ikke bruke mye brems når man kjører. Det er bra for jevnt flyt og gjør kjøringen mye mer effektiv og morsom. Men når du bremser, er det deilig å kjenne at bremsene er gode, effektive og ikke minst så jevne som de er på Urban G/S.

Urban G/S er skikkelig morsom å kjøre. Sykkelen byr på en sportslig, men komfortabel kjørestilling. En morsom styregeometri som understøttes av den kraftige motoren. Urban G/S er veldig forutsigbar, og jeg føler meg trygg selv når jeg presser og provoserer sykkelen i sving. G/S-en følger på, og lyden fra boxeren krydrer opplevelseskomponenten slik at smilet kommer frem. Den spreke styregeometrien og den kraftige motoren fører til at jeg får lyst til å kjøre aktivt og virkelig perfeksjonere samspillet mellom mann og maskin. Sykkelen er såpass enkel og fin å kjøre at mestringsfølelsen og den gode flyten kommer raskt. Helt herlig og jeg får bare lyst til å svinge hele dagen lang, og jeg blir nesten irritert når jeg ser at veien retter seg ut litt for ofte!

Urban G/S funger glimrende på langtur og tilbyr godt med benplass for lange førere. Ola rager 195 cm over havet og hadde det helt fint bak den lille, men svært så effektive lyktekåpen. Vi kjørte 1200 km denne turen, og må vel kunne si at vi har prøvd maskinen på langtur!

Men dårlige vestlandsveier ble en prøvelse, for BMW-en og vi mista etter hvert to av skruene til skiltholderen bak, og vibrasjonene ble så store at vi var redd den skulle brekke. Men vårt utmerkede tekniske team med en industridesigner i spissen improviserte og fant en løsning som varte resten av turen. En litt uvanlig og utradisjonell komponent på en BMW – kanskje, men det funka!

Men stil og kult design har gjerne også med en bakside, og det er tre forhold som irriterer oss litt med denne sykkelen. Det ene er setet som må få status som ei polstret «brøfjøl» og byr på en litt semmer komfort. Sitter du i ro på sykkelen, blir du fort stiv og støl. Flytter du litt på kroppen under kjøring, forsvinner denne problemstillingen og blir snarere en fordel fordi seteryggen er lett å bevege seg over. Men komfortabelt er setet ikke, det tror jeg vi må kunne fastslå.

Vi synes også at eikene er kule, men fryktelig upraktiske hva angår vedlikehold. Eikene er festet helt i kanten av felgen, og det er rett og slett trøblete å komme til for å vaske felgen. Man må formelig tre svampen inn mellom eikene og dra den rundt på innsiden for å få gjort skikkelig rent! Men litt plunder og kos skal det vel være med det å eie en motorsykkel.

Instrumentet står helt i stil med konseptet; image og enkelhet, men … vi savnet virkelig en girindikator. Det hadde det faktisk vært plass til på høyre side av det digitale feltet, og vi synes nok at en sykkel i denne prisklassen burde ha det på plass!

Rett og slett «flower-power»: Ja, det er faktisk en god oppsummering av Urban G/S. Den som byr på så utrolig mye og faktisk beveger seg på tvers av flere segmenter. BMW definerer den som en «heritage», men den kan utvilsomt brukes til så uendelig mye mer. BMW sier selv: «In the spirit of a legend», og henviser til tidligere dager av det legendariske Paris–Dakar-rallyet. Selv om vår testrunde ikke var i nærheten av dette, kan vi kjapt konstanter at kjøreopplevelsen, spenningen og gleden var minst like stor. Alle de fire førerne falt for Urban G/S, som til tross for noen få og små mangler leverer gjennomgående godt og derfor kan defineres som en ekte BMW i R nineT-familien. Hatten av for BMW R nineT Urban G/S!

NB! Hele denne testturen kan leses om i MC-avisa nr. 5-19 – Touringspesial – som kommer for løssalg 16. mai. Her blir tre hoteller i De Historiske-kjeden omtalt sammen med miniomtale av hver av de fire syklene i reisefølget: Triumph Bonneville 1200 Bobber, Honda CB1100, BMW R nineT Urban G/S og Moto Guzzi California 1400 Eldorado.

#Nyhet #BMW

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.