På testtur med Honda CB1100RS

05.05.2019

 

Honda CB1100 – Vakker, teknisk perfekt og herlig å kjøre, men ikke så etterspurt?

Dette med lav etterspørsel forstår vi rett og slett ingenting av. Dette er en vakker motorsykkel som oser testosteron, så dette må vi finne ut av! Jeg og tre kompiser bestemte oss for å prøvekjøre Honda CB1100 på en av våre langturer for å bli skikkelig kjent og få et godt sammenligningsgrunnlag med andre tilsvarende modeller.


Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl

NB! Denne testturen er en ny vri fra oss i MC-avisa. Her blir tre hoteller i De Historiske-kjeden omtalt sammen med miniomtale av hver av de fire syklene i reisefølget: Triumph Bonneville 1200 Bobber, Honda CB1100, BMW R nineT Urban G/S og Moto Guzzi California 1400 Eldorado. Litt av en gjeng å dra på tur med! Hele denne turen kan leses om i MC-avisa nr. 5-19 – Touringspesial – som kommer for løssalg 16. mai.

 

Kåre Vaskinn ved MC Oslo leverer Hondaen til testturen, og vi står ovenfor noe av det nydeligste og mest klassisk elegante kjøretøyet man kan finne på to hjul. CB1100 er rett og slett en nytelse for øyet, og jeg kjenner på en gryende forelskelse. De tekniske dataene tilsier at dette er like bra som det er vakkert. Samtlige komponenter holder en høy standard, og dersom disse funker sammen, ja, da er dette veldig veldig bra og kanskje en Honda på sitt aller beste!

 

 

Gutta var kjempespente og i godt humør da vi hentet syklene fra MC Oslo denne torsdagen. Når det er sagt, så er de stort sett alltid i svært godt humør når de får kjøre flotte maskiner. Vi vektlegger å ha det morsomt og investerer mye engasjementet i tiden vi har med maskinene. Da greier vi å formidle på vårt aller beste.

 

CB1100RS har en herlig og interessant liste med spesifikasjoner som det er verdt å se litt nærmere på:

Betegnelse: CB1100RS
Motortype: Luftkjølt firer i rekke
Motorvolum: 1140 cc
Hestekrefter: 89
Nm: 93
Våtvekt: 252 kg
Tanke: 16,8 liter
Lengde: 2180 mm
Akselavstand: 1485 mm
Sittehøyde: 795 mm
Dempere foran: Showa, 43 mm justerbare (Showa)
Dempere bak: Showa doble, justerbar forspenning (Showa)
Dekkdimensjon foran: 120/70/17
Dekkdimensjon bak: 180/55/17
Styrevinkel: 26 grader
Bremser foran: Tokico, 296 mm flytende skiver
Bremser bak: Nissin, 256 mm skive

Dette er gjennomgående gode spesifikasjoner som klart indikerer at mye er gjort veldig bra og veldig riktig. CB1100 som er etterfølgeren til det klassiske ikonet CB750 ble først lansert i 2010, men kom først til det europiske og amerikanske markedet i 2013. Modellen har vært gjennom flere ansiktsløftninger, og RS-versjonen, som vi kjørte på denne turen, kom i 2017. Sykkelen har etter hvert blitt ordentlig bra.

 

På min første «walk-around» legger jeg umiddelbart merke til det perfekte designet og de gode komponentene, men rynker bitte litt på nesten over det litt tynne og smale styret. Jeg kjenner en gryende irritasjon eller oppgitthet over at Honda ikke har brukt et litt bredere og moderne styre, det hadde jo vært så enkelt!

 

Når jeg setter meg på sykkelen, opplever jeg fortsatt styret som litt smalt og sykkelen kjennes litt tung. Ikke så rart, den veier jo tross alt 252 kg ferdig tanket!

Nettopp slike observasjoner kan være noe av årsaken til at CB1100 ikke har blitt så populær. Prøvekjører du ikke denne maskinen, vil du aldri bli gjort kjent med at dette er heeeeeelt gale forutsetninger å basere et valg på. CB1100 nemlig begrenset til det du kan oppleve i et butikklokale, den er så uendelig mye mere. La meg fortelle hvorfor.

 

 

Når jeg etter hvert får startet sykkelen, kjenner jeg umiddelbart at dette er bra. For en motorgange! CB1100 går jevnt og fint og lager en vidunderlig kraftig, men malende lyd. Clutchen er silkemyk, girboks og gassrespons er presis og nøyaktig, og ytelseskurven oppleves som lineær og forutsigbar. Irritasjonen over det smale styret blir kjapt borte, for CB1100 overasker meg umiddelbart. Irritasjonsmomentet mitt er kjapt borte, rett og slett. CB1100 er kraftig og leverer alt med kirurgisk presisjon når jeg ber om det. Den er sjeldent herlig å kjøre. Dette er noe av det mest presise jeg har kjørt, og den oppleves så vanvittig behagelig og feilfri. Ingen vibrasjoner, ingen feil, bare helt perfekt! Men er den morsom nok til å holde på interessen min?

 

Instrumentene er analoge og har en digital presentasjon av kjøredata i midten. Dette er akkurat som det skal være på en klassisk modell.

CB1100 passer rett og slett til absolutt alt fra posørkjøring i by til sportslig og aktiv kjøring i tette svingkombinasjoner eller touring. Sykkelen er stabil, velbalansert, men svingvillig og tåler  korte som lengre distanser akkurat like godt. Jeg får ikke nok av å kjøre svinger, og CB1100 mestrer absolutt alt like godt. Den gjør rett og slett ingen feil, dem er det jeg som står for! Når vi kommer inn i byer eller tettbygde strøk, er den like enkel og letthåndtering som en moped. Null rykking og napping, bare like herlig i alle faser av kjøringen. Vi kjørte 1200 km på en helg på denne turen, og alt var bare en fryd.

 

 

Dersom du vil hente ut det maksimale av sykkelen, må du denge maskinen litt, som du ofte må på rekkefirere, men jobber du litt oppe i turtallsregisteret, leverer motoren virkelig godt og mer enn det jeg forventer. Honda kan selvfølgelig å sette opp sykler, og CB1100 er intet unntak. Når jeg sklir litt ut på setet, fester blikket i svingen og slipper haka frem, sitter sykkelen som ei kanonkule, og jeg kan kjøre tette svinger med fine nedlegg.

 

Showa-demperne, rammen og svingarmen håndterer alt under meg, og jeg kan bare slippe på fart og får en faaaaaantastisk ro og fin flyt. Til tross for de 252 kiloene er sykkelen veldig enkel å mobilisere i svingkombinasjoner, og CB1100 oppleves som leken, veldig balansert og absolutt forutsigbar. Det eneste jeg savner nå, er en quickshifter. Det hadde virkelig satt prikken over i-en. Hondaen holder følge med alt og alle, og etter hvert som jeg blir bedre kjent med maskinen, blir jeg bare mer og mer begeistret.

 

Selv om alle de fire testførerne var i 90–100 kilosklassen, behøvde vi ikke å justere dempere eller fjærer. Under kraftige nedbremsinger i sving og med ujevnt underlag, holder ramme, dempere og svingarm svingkurven helt uforstyrret og presis. Det imponerer oss alle. Dette er japansk perfeksjonisme på sitt aller beste. Bremsene fra Tokico leverer en fint bitt og er deretter jevne og effektive. Under akselerasjon i sving er CB1100 presis og lettstyrt. Den holder posisjonen sin. Den har faktisk en temmelig bra «fun factor», og det hadde jeg kanskje ikke forventet!

 

Vi bruker ofte Jofama sin 42 liter store pakkesadel når vi kjører lengere testturer. Denne rommer nok til en tre–fire dager, dersom du ikke har lagt opp til så alt for mange kvelder i kjole og hvit. Sadelen passet perfekt på CB1100 og gjør det mulig å dra på lengre turer. Ergonomisk holder CB1100 en høy standard. Setet er komfortabelt, ikke for mykt og ikke for hardt. Du sitter relativt oppreist, og det er lett å bevege seg sideveis over seteryggen under aktiv kjøring. Vi kjørte relativt lange økter, uten at det bød på utfordringer. CB1100 er en veldig bra allrounder og har svært få svakheter.

 

Vår konklusjon:
Vi var fire førere på denne testturen, og oppsummeringen fra alle førerne er sammenfallende. CB1100RS er et vidunderlig skue for øye, og den er minst like kapabel som den er vakker. Men det finner du ikke ut av ved å sitte på den i butikken, det vet vi nå.

Ergonomisk er den nesten perfekt. Sittehøyden på 795 mm gjør det mulig for nær sagt alle å kjøre den. Styregeometrien er morsom, forutsigbar og leverer akkurat det du ber om. Begrensningene vil derfor stort sett ligge hos føreren. Dette maskineriet leverer mye mer enn det hvermansen klarer å prestere, det er det heller ingen tvil om. CB1100 leverer mye effekt, et stort bruksområde og en uventet høy «fun-factor». Hovedkomponentene leverer over forventning, og når Honda bruker sin kompetanse og erfaring til å sette opp helheten, blir totalpakken virkelig bra.

 

 

Vi kjørte sykkelen i fire dager og ble bare mer og mer glad i den. Personlig tror jeg ikke at jeg noen gang har kjørt noe som er så perfekt, velbalansert og vibrasjonsfritt med slike ytelser. Kjøreegenskapene er enestående og leverer det du ønsker, alt etter humør og ambisjoner for dagen. Jeg kunne seriøst vurdert å kjøpe en selv. Ytelsene er helt fantastiske, og det er nesten umulig å finne svakheter ved sykkelen. Den største utfordringen til Honda er nok at dette finner man ikke ut av ved å sette seg på sykkelen i en butikk. Det gir ikke et godt nok bilde av sykkelens reelle kapasiteter, og man klarer da rett og slett ikke å forestille seg hva som bor i Honda CB1100. Dette må prøves, og her kan du utvilsom kose deg og vokse som fører.

Dette er en Honda på sitt aller beste, det er det ingen tvil om.

 

NB! Hele denne testturen kan leses om i MC-avisa nr. 5-19 – Touringspesial – som kommer for løssalg 16. mai. Her blir tre hoteller i De Historiske-kjeden omtalt sammen med miniomtale av hver av de fire syklene i reisefølget: Triumph Bonneville 1200 Bobber, Honda CB1100, BMW R nineT Urban G/S og Moto Guzzi California 1400 Eldorado.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.