Lars og veien til førerkortet – «image», sikkerhetsutstyr og bekledning


Lars Helgerud fra Notodden har som mange unge mennesker alltid hatt lyst til å ta førerkort for motorsykkel. Lars har aldri før sittet på en motorsykkel og har absolutt ingen erfaring på to hjul. Følg hans vei til tilværelsen som motorsyklist her på MCavisa.no!

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl

Før Lars kan slippe til på motorsykkelen hos Svein Svendsen, må vi sørge for at han blir utstyrt med sikkerhetsutstyr og kjørebekledning. Lars har absolutt ikke greie på dette, og vi velger å dra til Cato Moen i Jofama som er en av landets fremste kunnskapskilder på kjørebekledning og sikkerhetsutstyr. Cato har mer enn 20 års erfaring og har gjennom hele denne perioden vært en del av innovasjon og produktutviklingsprosessen i selskapet.

Klikk her for å lese del 1 av denne serien, "drømmen om frihetsfølelsen og det fasinerende imaget!"

Jofamas postulat er «if it works in Scandinavia», og internasjonale forhandlere bruker nettopp dette slagordet for å kommunisere produktenes kvalitet og posisjon i markedet. Forhandlerne vet at det Skandinaviske klimaet krever kvalitet, og de vet også at Jofama, Halvarssons og Lindstrands leverer moderne kvalitetsprodukter.

Motorsykkelbekledning er mote og smaksak. Folk har forskjellige preferanser, og vi prioriterer gjerne image fremfor funksjonalitet og sikkerhet. Vi vet ofte også for lite om bekledningens oppbygning og virkemåte og kan derfor komme i skade for å gjøre gale valg. Det kan koste oss dyrt! Cato tilføyer at man må akseptere at personlige preferanser til skinn eller tekstilprodukter er styrende for valget vi tar, men Lars får klar beskjed om at kjørebekledningen skal være funksjonell og gi føreren en reel beskyttelse. Så er det store spørsmålet , hva og hvilke produkter leverer reell og riktig beskyttelse?

Cato sier at de fleste i markedet er seriøse produsenter som leverer gode produkter. Heldigvis er de ikke så mange useriøse, og CE-merkingen forteller kunden hva bekledningen er testet for å tåle. Mangelfunn CE-merking er altså nødvendigvis ikke så bra! Pr. i dag finnes det standarder for følgende produkter: - EN 1621-2 CE Standard for ryggbeskytter - EN 1621-3 CE Standard for brystbeskytter - EN 1621-4 CE Standard for oppblåsbare beskyttere - EN 13595 CE Standard for MC hansker - EN 16634 CE Standard for MC støvler - EN 14021 CE Standard for beskyttelse mot steinsprut - EN 17092 CE Standard for plagg til privatpersoner (kommer i 2019) – Alle nyheter fra i år fra Jofama, Halvarssons og Lindstrands produkter er konstruert for å tilfredsstille den nye EN 17092 standarden, og er derfor helt i takt med de aller nyeste standardene for dette markedet. Det er det ikke alle som er, sier Cato.

– Noen av disse standardene angir også bekledningens sikkerhetsnivå. Nivå 1 angir det laveste sikkerhetsnivået, 2 angir det beste. Bekledingen skal være funksjonell og lett å bevege seg i. Den skal stanse vær og vind så langt unna kroppen som mulig, mange tekstillag skal skape luftlag som holder på varmen, men samtidig puste og ventilere. Sømmene skal være robuste og triple i soner som er utsatt ved krasj. Kun én søm kan vises utvendig, forteller Cato.

– For å være både stilig og bekvem på veien, gjelder det å ha klær i rett størrelse. Men mange glemmer også at passform er viktig for sikkerheten. Derfor er det viktig at beskyttelsen plasseres riktig. I våre plagg er det mulig å justere dette i og med at beskytterne festes med borrelås. Tenk også på å prøve plaggene sammen med de klærne du vanligvis bruker ved kjøring, forteller Cato. – Vær heller ikke redd for å be betjeningen om hjelp, det kan være lurt. Den aller beste måten å finne egen størrelse på, er å besøke en av forhandlerne. De hjelper deg med å finne riktig utstyr og riktig passform når du trenger nytt utstyr. Du finner en oversikt over forhandlere på www.jofama.no.

Cato forteller at produsentene hele tiden jobber med innovasjon og produktutvikling. Det utvikles hele tiden nye spennende løsninger som skal gjøre livet enklere for førerne. Løsninger til ryggskinner, kne og albuebeskyttere blir integrert i kjøreplaggene og kan enkelt fjernes eller justeres. Skikkelig fiffige og smarte løsninger.

Lars er en retro-dude og velger en klassisk skinnbekledning fra Halvarssons. Modellen heter Dresden og er selvfølgelig CE-godkjent med justerbar kne, skulder og albuebeskyttelse, den kan også kompletteres med CE-godkjent ryggbeskyttelse. Bukse og jakke kan kobles sammen slik at bekledningen holder passformen mot kroppen

Støvlene fra Lindstrands (Drizzle) har stålplater i sålen, god beskyttelse av ankelen og skal tåle et sykkelvelt over foten. Lars har valgt å bruke en standard ryggplate fra Halvarssons som sitter tett og godt til ryggen.

Lars vil bruke undertøy og halsbeskytter fra Halvarssons. Med den høyst varierende værkvaliteten vi har på sommeren er det viktig å passe på at vi har flere pustende lag, Halskragen er viktig og dekker et område av kroppen som er utsatt for et relativt stort varmetap.

Siden Lars har valgt skinnklær, forklarer Cato hvordan dette utstyret må vedlikeholdes for å opprettholde sine opprinnelige egenskaper og sikkerhetsfunksjoner.

– Skinn må ikke tørke ut, tørre fiber i skinn går nemlig lett i stykker ved påkjenninger som en ulykke kan representere. Stive skinnklær er heller ikke bekvemme å bruke. Skinnklær bør derfor rengjøres og smøres regelmessig med egnede kjemikalier (som for eksempel Nikwax Leather Cleaner og Nikwax Waterproof Wax for skinn). Dette bør du gjøre to til fem ganger i året avhengig av bruk, tilføyer Cato. Dersom du bruker tekstilklær, må du vaske i henhold til vaskeanvisningen, og ikke glem å ta ut beskytterne. Cato anbefaler Nikwax Tech Wash og TX Direct til egen kolleksjon.

Hansker er en viktig del av sikkerhetsbekledningen men er samtidig en del som i nokså stor grad velges på bakgrunn av personlige preferanser. Hanskene er selve kontaktpunktet til styret som gir «feedback» og kontakt med forhjulet, dempere, bremsene og for så vidt hele motorsykkelen. Førere som kjører aktivt bruker dette kontaktpunktet og liker gjerne tynnere og kortere hansker for å detektere hva som skjer med styret under kjøring. Kjører du lengere turer er gjerne betydningen av å være tørr og varm viktigere og man kan da velge tykkere hansker med større mansjetter som gir bedre beskyttelse mot vær og håndledd ved velt.

Regntøyet fyller flere viktige funksjoner: Det absolutt siste laget vi benytter oss av, er gjerne regntøyet som tjener flere funksjoner. Først og fremst skal regntøyet beskytte oss mot vann. Det er derfor viktig at regntøyet har en god krage som kan lukkes helt oppunder haken og hakestroppen på hjelmen. Mansjettene rundt håndleddet bør ha en strikk eller en strammeløsning med borrelås som hindrer vanninntrenging under kjøring. Det skjer nemlig ofte når armene holdes nesten vannrett mot styret! Men regntøyet kan også bli brukt til å holde varmen på litt kjølige dager. Regntøy stopper vind effektivt, og selv bruker jeg ofte regnjakken utenpå kjøredressen derom jeg blir litt kald. Det fungerer veldig bra. Todelt kontra hel regndress blir igjen en smakssak. Fordelen med hele regndresser er at de gjerne er helt tette, mens ulempen kan være at de har litt dårligere passform og er litt vanskeligere å ta av og på.

Fotposer eller skotrekk beskytter kjørestøvlene og gjør lengere turer mer komfortabel. Kjørestøvler holder gjerne vannet ute en stund, men skal du kjøre lengre turer, vil du etter hvert få føle at det blir surt med kalde bein. Kalde bein sammen med en kald og våt kropp kan gå på sikkerheten løs dersom du blir sittende å kjøre lenge.

Innerst til ytterst – hvordan ble dette seende ut da, Lars? Innerst har Lars fått på seg ullundertøy fra Halvarssons. Dette laget puster og skaper en luftlomme mellom hud og ytterbekledning. Ventilasjon og et isolerende luftlag er viktig for å holde varmen.

Sommersokkene av samme merke er laget i polyester og «coolmax» og skal sikre god ventilasjon.

Jakke og bukse i skinn fra Halvarssons i retrostil passet godt til Lars sine preferanser. Han er nå kledd opp i flere lag som ventilerer og sikrer god bevegelighet og komfort. Bevegelighet i klærne er veldig viktig, men kjøreutstyret må derfor ikke være for stort eller for lite om det skal opprettholde sine sikkerhetsfunksjoner.

Lars er da helt klar til å begynne kjøringen med Svein Svendsens trafikkskole.

Lars har fått mange gode råd av Cato Moen og er nå klar til å begynne kjøreopplæringen. Han er godt og riktig utstyrt og har en kjørebekledning som er kul og samtidig holder et høyt komfort og sikkerhetsnivå. Vi skal høre litt mer om Lars sine egne erfaringer underveis. Lykke til med kjøreopplæringen, Lars.

Klikk her for å se flere artikler fra denne serien.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.