Praktiske batteritips fra Exide


Slik unngår du startproblemer på vårens første kjøretur – Exide gir deg praktiske batteritips for motorsykler. Pressemelding, Exide Technologies: "For mange motorsyklister er årets første tur et stort høydepunkt. Da er det viktig at opplevelsen ikke ødelegges av en kranglete motorsykkel som ikke vil starte. Batterier er ferskvare og et motorsykkelbatteri må lades oftere enn for eksempel et bilbatteri – gjerne hver tredje måned. Exide, som i Norge også selges under varemerket Sønnak, er en global produsent og leverandør av batterier til alt fra motorsykler og biler til landbruksmaskiner og båter. Her får du praktiske og nødvendige tips om vedlikehold av motorsykkelbatteriet, basert på Exides 130 år lange bransjeerfaring. – Batterier varer ikke evig, men de varer lenger om du tar vare på dem. Dessverre glemmer mange motorsykkeleiere å klargjøre batteriet for vinteren, og det reduserer batteriets levetid. Med litt omsorg og lading i løpet av vinteren unngår man alt av bekymringer før sesongstart, sier Viktor Ekermo, Product Manager på Exide Technologies i Norden. Det er viktig å vedlikeholde motorsykkelbatteriet – spesielt om motorsykkelen står ubrukt hele vinteren. Da reduseres risikoen for at batteriet selvutlades eller skades på andre måter, og det kan gi startproblemer eller ødelegge batteriet fullstendig. Et motorsykkelbatteri bør lades flere ganger i året, og spesielt om du kjører mye i bytrafikk.

– Det lønner seg alltid å kontrollere batteriet en ekstra gang. Da slipper du unødvendige problemer når tiden er inne for vårens første motorsykkeltur. Kontrollen gjør du enkelt med en batteritester. Er du ute i god tid med kontrollen, slipper du å bekymre deg for at batteriet ikke skal starte når du skal på tur, sier Viktor Ekermo. Exides tips for motorsykkelbatterier før sesongstart: • Undersøk om batteriet har fått synlige skader. Har det samlet seg fukt eller kondens, kan polene oksidere. Rengjør batteriet med en fuktig klut og smør inn polene med fett for å beskytte dem mot oksidering.

• Kontroller at batteriet er fulladet før bruk. Det gjør du enklest med en spenningsmåler eller batteritester som viser om batteriet trenger lading, eller om du bør investere i et nytt. Det skjer alltid en viss selvutlading. Skal batteriet lagres lenge, må du kompensere for dette ved å vedlikeholdslade.

• Om batteriet er utladet, kan det oppstå sulfatering som gjør det vanskelig å lade opp batteriet igjen. I verste fall kan batteriets plasthus ha frosset i stykker og syre ha lekket ut. Da må du bytte ut batteriet. Kjøp en god lader som er tilpasset batteriet ditt, og som har automatisk temperaturkompensering.

• På batterier som kan åpnes, bør du sjekke syrenivået og fylle på med batterivann ved behov. Fakta: Et motorsykkelbatteri har normalt en levetid på flere år om det behandles riktig. Alle batterier har en viss selvutlading, noe som fører til at hvilespenningen synker. Et fulladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,7 V, og for å unngå skader bør det lades når hvilespenningen har sunket til 12,4 V. Om batteriet ikke holdes fulladet, kan det oppstå sulfatering, noe som reduserer batterikapasiteten. Ytelsen reduseres også om batteriet utsettes for ekstreme temperaturer. Exide Technologies er en av verdens største produsenter av batterier og tilbehør til kjøretøybransjen. I Norge selger selskapet produkter også under varemerket Sønnak. Exides batterier og ladere fås kjøpt hos forhandlere av blybatterier til kjøretøy.

Få vite mer om utlading her: www.sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/"

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.