Lars og veien til førerkortet – drømmen om frihetsfølelsen og det fasinerende imaget!


Lars Helgerud fra Notodden har som mange unge mennesker alltid hatt lyst til å ta førerkort for motorsykkel. Lars har aldri før sittet på en motorsykkel og har absolutt ingen erfaring på to hjul. Følg hans vei til tilværelsen som motorsyklist her på MCavisa.no! Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl Motorsykler er kule, de skaper fantastiske opplevelser, nye vennskap og blir til og med en hobby eller levevei for mange. I disse dager øker interessen enormt på grunn av irritasjonen rundt bomringene som popper opp i de største byene! Hele bransjen venter nå på vedtaket om at førekort klasse B også skal gi rett til å føre A1-sykler (lett motorsykkel; maks 125 cc og 15 hk).

Kawasaki Z125 er for eksempel et morsomt og spennende alternativ til pendling.

Motorsykler er spesielle, de skaper fantastiske kjøreopplevelser som ofte blir avhengighetsskapende med terapeutiske effekter. Modellutvalget er enormt og knyttes ofte opp imot et image som vi gjerne identifiserer oss med. Alt ifra det trauste, til det sportslige, det kule eller til og med det litt sexy eller sensuelle! Dette oppleves helt forskjellig men alle har en oppfatning av et image vi ønsker å identifisere oss med, derfor blir motorsykkelen så viktig for oss. Den blir rett og slett en del av vår identitet. For Lars sin del har andre prioriteter som studier og reising gjort dette litt vanskelig og først nå kan den 29 år gamle journalisten prioritere dette.

Dette er en ambisjon svært mange deler, og vi i MC-avisa får ofte spørsmål om det praktiske knyttet til det å gjennomføre en slik prosess. Derfor skal vi følge nybegynneren Lars på veien til førerkortet for å dele hans opplevelser og erfaringer.

Nybegynner har ofte mange praktiske spørsmål som det ikke alltid er så lett å finne svar på i informasjonsmaterialet vi finner på nettet. Dette er gjerne spørsmål mange deler og som vi derfor skal belyse i artikkelserien med Lars. Siden Lars er journalist, skal han faktisk selv få lov til å beskrive dette for oss i artiklene, som vil være delt i 3 temaer: 1. Lars er på vei til kjøretime, hva skal han gjøre i dag og hva er han spent på? (video) 2. Beskrivelse av timen, innhold og fokus 3. Hvordan gikk timen egentlig (oppsummering på video)

På denne måten skal vi altså få innsikt i hvordan Lars opplever hele prosessen hos Svein Svendsen trafikkskole.

Kjøreopplæringens innhold: Svein Svendsen trafikkskole vil stå for hele opplæringsprogrammet som vil omfatte følgende trinn: 1. Trafikalt grunnkurs (3 timer) og teoriprøven (selvstudie med prøve hos Biltilsynet) 2. Grunnleggende opplæring, lære om motorsykkelen, kjøreteknisk bruk og motorsykkelkjøring. Igangsetting, stans, giring, krypkjøring, aksellerasjon og nedbremsing. 3. Lære å kjøre selvstendig i variert trafikk. Man skal lære om motorsykkelens kjøreegenskaper, kjøreteknikk, sikker kjøring i ulikt trafikkmiljø, vurdere egen kjørekompetanse. Mot slutten av dette trinnet skal man også ha et kurs i presis kjøreteknikk (førerens fysiske og psykiske begrensninger, ferdigheter og kjøreglede). 4. Sikkerhetskurs på vei. På dette trinnet skal du gjennomføre et sikkerhetskurs på 8 timer hvor man blant annet skal planlegge en lengere tur, kjøre tydelig, sikkert og effektivt i variert miljø og være bevist på hvordan man kan bli en bedre fører. Samhandling i trafikken er viktig. 5. Oppkjøring. Oppkjøring del 1: ferdighetsprøve Prøven består av en sikkerhetskontroll og en kontroll av motorsykkelen, før man skal ut å kjøre oppgavene i ferdighetsprøven på lukket område. Man begynner med sikkerhetskontrollen hvor en får én oppgave som skal løses praktisk, og én som er kunnskapsrettet. Man blir bedt om å kontrollere for eksempel lys, bremser eller varsellamper. I tillegg må man forklare hva som kan være årsak eller følge dersom noe er feil. Ferdighetsprøven består av 5 oppgaver som skal løses på lukket område:

1. Krypkjøring og balanse 2. Svingteknikk 3. Effektiv bremsing 4. Unnastyring 5. Bremsing i sving

Oppkjøring del 2: Trafikal prøve Under den trafikale delen av prøven kjører man en rute med varierte veg- og trafikkforhold, som er planlagt på forhånd. Sensor vil gi beskjed underveis om hvor en skal kjøre.

Hvert trinn avsluttes med en prøve hvor kjørelæreren vurderer ferdigheter på det aktuelle trinnet. Kjørelæreren avgjør altså om en kan gå videre i opplæringsprogrammet. Før Lars starter kjøreopplæringen, skal vi besøke Jofama og Cato Moen for å velge riktig sikkerhetsbekledning og kjøreutstyr. Cato er en av landets mest erfarne og kunnskapsrike på dette området, og har i mer enn 20 år jobbet med innovasjon og teknologiutvikling av merkene Jofama, Lindsstrands og Halvarsson som produseres i Sverige ca. 16 mil fra Kongsvinger. Denne øvelsen kommer vi tilbake til i artikkel nummer to.

Lars velger Motorsykkel:

Etter at Lars er ferdig med kjøreopplæringen, skal vi se nærmere på hvordan Lars orienterer seg for å finne og velge sin første motorsykkel. I denne artikkelen skal vi møte Lars og de største forhandlerne, før vi til slutt får se hva Lars legger til grunn for valget av sin første maskin. Deretter skal vi se om vi kan gjøre Lars til en god testpilot for nybegynnersykler. Følg med folkens, dette blir en morsom ferd.

Klikk her for å se flere artikler fra denne serien.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.