Gode salgstall, men tøffe tider for flere forhandlere

18.04.2019

 

Salget går så det suser, mange av de mest populære modellene er allerede utsolgt og forhandlernes lager av brukte sykler tømmes, men likevel har bransjen sine utfordringer! Hvordan kan det henge sammen?

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl

Vel, markedet har ikke alltid vært slik som de to siste årene, og forhandlerne jobber med små marginer. I tillegg stilles forhandlerne ovenfor skjerpede krav fra merkefabrikantene som stadig lanserer nye krav til unik utforming av  butikk og salgslokaler. Krav som er klart kostnadsdrivende og spiser av en allerede prøvet bunnlinje hos forhandlerne.

Forbruksmønsteret vårt er også i endring, og kundene bruker mye tid på nett for å finne de rimeligste produktene. Kundenes lojalitet til forhandlernettverket utfordres hver eneste dag. Vi har snakket med flere forhandlere som forteller om kunder som handler deler på nett, for så å komme til forhandler med ønske om å montere eller reparere så billig som mulig, dette skjer daglig i følge forhandlerne.

 

Det eksterne perspektivet. Vinn–vinn er viktig, forhandlerdød er det tristeste som finnes:

 

Slike bør vi ikke opptre som kunder! En god motorsyklist finner mye glede og terapi med sine kundebesøk hos forhandlerne. Det er slik vi gjerne dekker egne behov for sosial interaksjon i miljøet, læring og kanskje til og med nye anskaffelser. Så å si alle forhandlere fungerer som en møteplass, og de tjener derfor funksjoner som går langt utover det å bare forhandle motorsykler eller deler. De er rett og slett en viktig del av det sosiale miljøet vi motorsyklister opererer i, og da er det så innmari trist når noen av disse blir borte fordi vi som kunder kanskje selv har bidratt til å erodere inntektsgrunnlag og bunnlinje. De tjener rett og slett ikke penger på oss.

Gjennom de senere årene har vi dessverre opplevd forhandlerdød. En av de største og kanskje flotteste forhandlerne vi hadde i Norge gikk nylig over ende. Selv i et så stort marked som Stavanger og Rogaland hvor de kjører motorsykkel nesten hele året. Det er ikke noe annet enn sørgelig.

Tenk over det neste gang du er deg selv nærmest og ber om en rabatt!

 

 

De fleste forhandlere ser seg tvunget til å sette opp nettbutikker og må konkurrere i et marked fult av spøkelsesleverandører som ikke betjener kundene i de lokale markedene til daglig. Disse levrandørene lever kun av å betjene et digitalisert marked og tilbyr oss kunder lite eller ingenting utover det. Her er det ingen hjelp eller service å få, og virksomheten bygger heller ikke oppunder det miljøet vi alle er så glad i og gjerne vil ha. Her er det kun snakk om profitt og andre dimensjoner er ikke-eksisterende.

Denne konkurransen spiser ytterligere av forhandlernes marginer og bidrar til å heve risikoen for forhandlerdød og et svekket tilbud til oss førere. Da må vi spørre oss selv, vil vi egentlig det og er det ok at forhandleren din kanskje er borte neste gang du skal handle eller trenger annen bistand? Det kan nemlig bli konsekvensen av vår egen adferd!

 

Det interne perspektivet. Forhandlerforeningen jobber for å profesjonalisere bransjen:

 

Terje Bredal ved Speed Motorcenter, som også er formann i Forhandlerforeningen (NMCF), forteller om en uvanlig stor interesse for motorsykler uvanlig tidlig på sesongen. Inneværende måned skal Speed levere ut ca. 450 maskiner som representerer vinterlagring og salg av nye eller brukte motorsykler. Terje forteller at påsken er magisk for motorsykkelisten, og alle ønsker selvfølgelig å kunne nyte disse fine fridagene på sykkelen. Forhandlerne står nok en gang på hodet for at vi skal kunne få det akkurat slik vi ønsker, og det er vi jo virkelig takknemlige for.

Terje forteller at Forhandlerforeningen følger trendene nøy for å forstå hvilke tilpasninger som må gjøres for å profesjonalisere bransjen. Endringene vi nå ser krevet både teknologi og kompetanse, og det er ingen tvil om at dette vil kreve et samlet løft av en samlet bransje.

 

Terje tilføyer at samarbeid vil være et av suksesskriteriene for framtiden og at bransjen samtidig må søke å finne nye samarbeidsmetoder og allianser for å redusere kostnader.

 

– Dette kan blant annet dreie seg om samarbeid om administrative tjenester, som for eksempel regnskapstjenester, og kompetanse og opplæring, til samlokalisering av tjenester, for å nevne noe. Bransjen må tilpasse seg for å overleve, sierTerje. Eller som kommunikasjonsmogulen Hans Gelmeuden sier: «Den som står stille, blir skutt»!

 

– En analyse av det interne perspektivet avdekker et behov for standartisering, forenkling og profesjonalisering av hele bransjen. Vi trenger en kompetent, standardisert og forutsigbar bransje hvor alle aktører stilles ovenfor like krav og like rammevilkår. Forhandlerne trenger forutsigbarhet og tilføyer at både importørleddet og forhandlerleddet må profesjonaliseres.

– Samarbeid er ensbetydende med utvikling, og utvikling og kompetanse er nødvendig for å skape endring. Endring må til for å sikre lønnsomhet og bredde i markedet, slik er veien til bedre marginer og en bransje som kan tåle opp- og nedturer i etterspørselen, tilføyer han.

Norge er et bitte lite motorsykkel-land som selger få enheter og marginene er derfor små.
 

Bransjen står ovenfor et generasjonsksifte:
 

Geir Arnestad Ved AMD Motorsykler er en av bransjens største og mest erfarne forhandlere, og har heldigvis mange yrkesaktive år igjen i bransjen. Men også Geir forbereder generasjonsskiftet sammen med sønnen Kevin som sannsynlig etterfølger. En rask studie av aldersprofilen på forhandlerne i Norge taler sitt klare språk. Her glimrer ungdommen med sitt fravær i en populasjon som preges av godt voksne kvinner og menn som snart er på overtid!

– Det norske markedet er lite og spesielt, og generasjonsskiftet krever forberedelse og planlegging, sier Terje Bredal som understreker at bransjen selv har mye å ta tak i i årene som kommer.

Bransjens utsikt er i endring:

Så hvorfor skriver MC-avisa denne artikkelen, hva er budskapet!

Jo, det er enkelt. Som medieaktør monitorerer vi hele tiden bransjens tilstand og utvikling, og vi tar del i oppturer og nedturer som en del av jobben vår. I disse dager registrerer vi at mange ser veien til stjernene på grunn av økt interesse og gode salgstall, og dette bildet må korrigeres litt. Bransjen har utfordringer som delvis skal løses av bransjen selv, men også av oss som motrsykkelforbrukere.

 

Vi ønsker derfor å kommunisere at vi som forbrukergruppe må tenke over hvordan vi selv ønsker at bransjen skal se ut i fremtiden, og om forhandlerne i det hele tatt skal være der for oss når vi trenger de! Eller skal vi kjøpe motorsykler, service og deler på nett, slik vi kan komme til å måtte gjøre dersom forhandlerdøden akselereres?

Vi vet at bransjen jobber med sitt eget forbedringsarbeid, men la dette være en henstilling til alle som bruker bransjen som terapi og energipumpe, om å bidra til å bygge en robust og omstillingsdyktig MC-bransje som kan tåle en nedtur. Den dagen kommer nemlig garantert.

Stell med forhandleren din, for i disse er selve boldomløpet i MC-bransjen. Ikke skvis sitronen, og tenk på din egen og forhandlernes sikkerhet framfor en kortsiktig og kanskje ubetydelig gevinst. Det kan vise seg å være klokt!

Be a good biker – support your local dealer!

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.