Høy fart, vår største utfordring

11.04.2019

Påsken står for døren, og førstkommende søndag er Palmesøndag. Langtidsvarselet sier drømmepåske over hele Sør-Norge. Det tyder på at årets MC-sesong starter for alvor nettopp i påsken. Vi har dessverre allerede hatt fatale ulykker i år og oppfordrer våre lesere til å sette seg inn i de fysiske lovene som gjelder for det fantastiske kjøretøyet motorsykkel, før dere – våryre – ferdes langs veiene i Norge og Europa.

Tekst: Jarl Hole

Hovedfoto: Ruud Wessels

Høy fart er vår største utfordring. For å illustrere dette, har vi satt opp en tabell hvor vi bruker meter pr. sekund (m/s) for å vise hvor fort vi i virkeligheten beveger oss når vi kjører på norske veier i lovlige hastigheter. Meter pr. sekund gjør det lettere å forstå risikoen. Vi har også tatt med noen eksempler på fart langt utenfor norske fartsgrenser, fordi mange av våre lesere er interesserte i touring og ofte setter kursen mot land med høye eller ingen fartsgrenser, som for eksempel deler av det tyske autobahn-nettet. For ytterligere å illustrere fartens konsekvenser, har vi lagt inn reaksjonslengden, bremselengden og stopplengden i tabellen. Vi har regnet med normal reaksjonstid på 1 sekund. Tabellen gjelder for tørr asfalt. Ved våt asfalt blir stopplengden vesentlig lengre.

 

 

Tabellen viser at ved 80 km/t har du tilbakelagt 22,2 meter før du reagerer og at du tilbakelegger ytterligere 32,0 meter til før du stopper, og da har du totalt tilbakelagt hele 54,2 meter. Konkret betyr dette at om en hindring eller situasjonen i veibanen ligger mindre enn 54,2 m foran deg, kolliderer du om du ikke greier å styre unna. Et annet uhyre viktig poeng du legger merke til ved å studere tabellen, er at bremselengden øker med kvadratet av fartsendringen. Ligger du i 50 km/t og fordobler farten til 100 km/t, firedobler du bremselengden. Med andre ord, bremselengden er 12,5 m ved en fart på 50 km/t, men hele 50,0 m (12,5 x 4) ved en fart på 100 km/t. Det blir enda mer dramatisk når du er på autobahn i Tyskland og for en gangs skyld kan slippe løs alle kreftene uten hensyn til noen fartsgrense. Ved 200 km/t eller 55,6 m/s bruker du 255,6 m, eller over en kvart kilometer, på å stoppe.
 

Av det som er skrevet over, kan vi utlede at høy fart er den største utfordringen vi har som motorsyklister, fordi den reduserer de livsvikte marginene vi må ha på vår side når vi er ute og kjører. Jo mindre marginer vi gir oss selv, dess større er sjansene for at det går galt. Vi kjenner ingen motorsyklist som har forulykket ved å gi seg selv gode marginer. Derimot har vi kjent motorsyklister som dessverre har omkommet på grunn av for små marginer som i hovedsak skyldes altfor høy fart. Fartstilpasning er derfor et nøkkelord når kreftene i en motorsykkel er blitt så store at de langt overgår det som er nødvendig for å ta seg frem i lovlig fart.  Mestrer du fartstilpasning, er du kommet langt i kunsten å kjøre motorsykkel på en sikker måte.

God Påske og god sesong uten ulykker!

 

Trykk på bildegalleriet under for å se bildetekster:

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

MC-Huset_aug19.gif
OnlineMC jan19 2.gif