Kellox og Loxkel – viktig aktør i et sultent marked


Importørene Kellox og Loxkel en viktig aktør i et sultent marked med Honda, Moto Guzzi og Aprilia og scootermerkene Vespa, Piaggio og Kymco. Se også video der Anton Vestavik fra Kellox forteller om årets Honda-nyheter under MC-messa 2019.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Honda Gold Wing har blitt mindre, lettere og mer sportslig.

Markedet formelig koker og interessen for motorsykler synes bare å øke. Importørene Kellox og Loxkel er som importører to svært viktige aktører i MC-bransjen. Kellox er importør for Honda og Loxkel er importør for Moto Guzzi og Aprilia (samt scootermerkene Vespa, Piaggio og Kymco). Førstnevnte Japansk, de to siste Italienske merkevarer som har et godt grep om følelsene til mange førere.

Importørene gjør en viktig jobb for forhandlerleddet og bidrar med styring og tjenester som forhandlerne gjerne ikke har råd eller kapasitet til å dekke selv, for eksempel tilrettelegging av kampanjer, produksjon av informasjonsmateriell, oversettelser eller det å sitte med en utvidet portefølje av testsykler som sendes rundt til forhandlerne. Importørene legger altså til rette for standardisering og profesjonalisering i bransjen, og det kommer nok alle til gode.

Honda CB500X.

Honda ligger i Kellox-porteføljen og betjener mange segmenter med mange modeller. Merket er en viktig aktør i innstegssegmentet og kommer i år med flere nye og viktige modeller. CB500X, CBR500R, CB500F og CMX500 Rebel sklir rett inn i A2-segmentet og blir helt sikkert viktige modeller til både A2 og A-førere. Kvalitet og mye kjøreglede til en fornuftig penge.

Honda CBR650R.

650-modellene CBR650R og CB650R er ikke bare designperler, men også spreke maskiner som konkurrerer helt i toppen med gode kjøreegenskaper, kvalitet og pris.

Honda X-ADV.

Modelspekteret er stort og morsomt og betjener alle typer behov. X-ADV er en offroadlignende scooter med 17-tommers forhjul og 15 bak. Et morsomt konsept på 750 cc, 55 hk og herlige 68 Nm. En konge-commuter som til og med kan brukes på tur, hverdag eller terapi!

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure.

Touringsegmentet er stort med verdensmesteren Africa Twin Adventure på toppen av tronen. Africa Twin ble relansert i 2017 og tok markedet med storm. Både denne og den ordinære CRF1000L er helt fantastiske motorsykler som har enestående kjøreegenskaper. Den helt nye motoren på 1000 cc leverer mye mer enn forventet og matcher etter min mening langt større konkurrenter i dette segmentet. Maskinen er mye lettere, har veldig morsomme og sportslige egenskaper og er en mester på grus og dårlig underlag.

VFR800X Crossrunner og VFR1200X Crosstourer er også voksne modeller med enestående kjøreegenskaper. Jeg er spesielt imponert og VFR800V som leverer svært mye kjøreglede for ca. 170.000 kroner. Modellen er slank, har et bredt styre og en herlig sittestilling som gjør den til en svært behagelig milsluker. Av en eller annen grunn har modellen ikke blitt noen stor salgssuksess i Norge, og jeg forstår ikke helt hvorfor! Dette er virkelig en bra motorsykkel med et stort bruksområde. Dette er bare et utvalg av Honda sin store portefølje, som rett og slett tilbyr motorsykler for enhver smak, bruk og prisklasser. Moto Guzzi tar terreng med nye viktige modeller:

Tor Opsahl viser stolt frem den nye Moto Guzzi V85 TT.

Det er knyttet stor spenning til lanseringen av nye Moto Guzzi V85 TT, V9 Bobber sport og V7 III som kommer i flere versjoner. V85 TT representerer nok den store nyheten og har utvilsomt veldig mye å by på. Sykkelen etablerer seg i et morsomt segment med sine 853 cc og leverer 80 hk og 80 Nm. Disse kapasitetene tar tak ganske lavt i mellomregisteret, så her kommer kreftene ganske kjapt – det er alltid morsomt på norske veier. V85 TT er en ergonomisk perle og har en veldig brukbar vekt på 229 kg ferdig tanket. Som tourer har den en veldig spennende «medium-size», med kardang som helt sikkert kommer til å bidra til at mange vil like den.

Som en god tourer har V85 TT et 19/110 forhjul og 17/150 bak, det er veldig fine svingdimensjoner på en sykkel av denne størelsen. Styret er bredt og godt, så dette er nok både morsomt og behagelig å kjøre. Vi gleder oss virkelig til å kjøre en full test av denne sykkelen, så kommer vi tilbake til flere detaljer da.

V9 Bobber Sport – kul og spennende nyhet:

Her er det mye å glede seg over, og vi spår V9 Bobber en lysende fremtid. V9 Bobber Sport stiller opp med en herlig og bred «flat-bar», støpte 16-tommers hjul med fete dekkdimensjoner. Sykkelen har mange gode komponenter, blant annet Øhlins dempere bak.

Setehøyden er på behagelige 76 cm og som bedrar til at denne vil kunne seile opp som en favoritt for mange. 199 kg, 55 hk og 65 Nm gjør nok denne til en både behagelig og morsom kjøremaskin. De megafonstilte pottene leverer nok skikkelig lyd fra V-tvinmotoren på 865 cc. Den lille lyktekåpen en nok mer effektiv enn den ser ut til å være, og også her kommer Guzzi med en vedlikeholdsvennlig kardang. Hva angår teknologi er nok maskinen relativt enkel, men har selvfølgelig ABS, antispinn og et 12V-uttak. Mer skal man ikke ha på en slik model, det blir fort ukult. Også her blir det spennende å se hvor mange sykler man får til Norge!

Aprilia oppdaterer tre viktige modeller og teknologi-bomber:

Både RSV4, Tuono og Shiver 900 er etablerte modeller, og Aprilia produserer vanligvis såkalte factory-modeller av sine hotteste modeller. Det har de også gjort i tilfellet RSV4 og Touno, som nå har en ryggsekk full av hestekrefter og Newtonmeter i tillegg til langt framskreden elektronikk til førerasistanse. Helt nødvendig når du med god margin passerer eller nærmer deg 1:1 forholdet på vekt/effekt.

Aprilia-menigheten er ikke så stor, men veldig lojale og applauderer nok oppgraderingen av begge disse modellene som ikke nødvendigvis er nybegynnermaskiner. Til det er de nok litt for heftige!!

Jeg har levd med Tuono og var vel litt bekymret for å få strekkmerker i huden i den perioden! Listen av elektroniske hjelpesystemer og valgmuligheter er lang og spares til senere testing. De som har en forelskelser gående, er nok godt i gang med å pugge dette allerede!

Shiver 900.

Shiver 900 har alltid vært en god motorsykkel, men kanskje ikke så veldig rampete. Med de nye oppgraderingene som omfatter ny ECU og et nytt eksosanlegg, gir forhåpentligvis V-twinnen en mer pusteluft, presis gassrespons og feul-kontroll, og det er bra. Justerbare dempere foran og bak, fin vekt og en presis styregeometri anført av et bredt styre og god ergonomi, taler for fine og morsomme kjøreopplevelser. Aprilia begynner å få mye erfaring med TFT-teknologi, men slet til å begynne med at menyene ble litt for kompliserte. Når brukermanualene da var på italiensk, kunne det tidvis være vanskelig å finne veien til rett valg! Men den tid er heldigvis over. Også her blir nok testen morsom og noe å se fram til. Alt i alt viser Kellox og Loxkel-porteføljen fram mange spennende nyheter, så da er det bare å finne frem til forhandlerne som kan gi deg tilgang til herlighetene.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.