BMW R 1250 R lanseres lørdag 6. april

04.04.2019

 

BMW R 1250 R heter den nå, og førstkommende lørdag lanseres den hos BMW-forhandlerne! R 1250 R har fått en vesentlig endring sammenlignet med forgjengeren R 1200 R som leverte 125 hk og 125 Nm.

Test og foto: Ole-Andreas Isdahl.

2018-modellen var og er fantastisk god å kjøre. Med tre motormappinger, quickshifter elektroniske dempere kunne den skifte personlighet. Med noen enkle tastetrykk kunne maskinen forvandles fra å være en goslig brummlebass til å bli en bøllete ramp av verste sort. I mappingen «dynamic» ble gassresponsen lynkjapp, demperne strammet opp og sykkelen ble sportslig og lettstyrt. Nå skal altså BMW om mulig gjøre denne sykkelen enda bedre!

 

Terje Bredal ved Speed Motorcenter i Sandefjord viser stolt frem den nye R 1250 R og ønsker alle velkommen til lansering lørdag 6. april.

Ved første øyekast er ikke eksteriøret vesentlig endret. Den nye modellen har fått et nytt instrument og en belly-pan som dekker forsiden av motoren i sprutsonen og et nytt deksel under tanken. Nå har R 1250 R fått den nye 1250-motoren med shiftcam-teknologi og ny oppdatert TFT-instrumentering. Du må for all del ikke la deg lure av det litt gammelmodige eksteriøret, denne maskinen leverer nå ca. 136 hk og svimlende 143 Nm, hvilket tar deg inn i ligaen for heftige maskiner.

 

Hva er nytt?
Den største endringen på årets model er derfor utvilsomt motoren, men denne endringen er til alt overmål vesentlig. Jeg synes forgjengeren var heftig nok i motormapping «dynamic» og kan ikke forestille meg hvor heftig 2019-utgaven må være. R 1250 R har en kraft tilsvarende KTM 1290 Superduke, som er noe av det aller heftigste som serieproduseres.

Utover denne endringen snakker vi om detaljer som «headlight pro» som styrer LED-belysningen automatisk og BMW Motorad Connect som gjør det mulig å koble smarttelefoner via bluetooth til den 6,5 tommer store TFT-skjermen. Du kan laste ned en ny app som gir tilgang til navigasjon, musikk og telefoni.

Betjeningspanelet er stort sett som på forgjengeren, og her fungerte alt veldig bra. Altså ingen grunn til å endre noe som fungerer bra.

 

R 1250 R kommer i fire fargekombinasjoner som alle er pene og kule: Trikolor (over) sort, grønn og brun med dekaler.

Option 719:
R 1250 R kommer som ”option 719”, hvilket betyr at det er produsert spesiallagede komponenter som gjør det mulig å personifisere sykkelen. Dette omfatter også spesielle lakkalternativer.

 

 

I avdelingen for bremser skilter man med Brembo M50, som er helt fantastiske. De er så effektive og gode at du nesten får lyst til å bremse hele tiden, men bare nesten da…
 

Før jeg har prøvekjørt, våger jeg den påstand at dette må være så nær fullkommenhet som det er mulig å komme – tysk presisjon på sitt aller beste. Prisen på herligheten starter på ca. 193.000 kroner, men du må nok regne med at det kommer noen laken i tillegg før du får den på veien!

R 1250 R er så bra at flere som i dag kjører eller vurderer å kjøre GS, bør tenke seg godt om. Med mindre du elsker grus og krevende terreng, kan dette være et vel så godt alternativ til fullkommen lykke og kjøreglede. Lørdag er altså den store dagen for lanseringen. Da kan du ta herligheten nærmere i øyensyn, og jeg er helt sikker på at alle forhandlerne har kontraktsblokken klar.

Ha en riktig fin lørdag hos din lokale BMW-forhandler!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.