Yamaha skal forsvare salgstoppen med Ténéré 700 og en ellers sterk portefølje


Yamaha tok salgstronen i 2018 og har mye å forsvare i 2019. Se video fra MC-messen der Odd Aarhus fra Speed Motorcenter i Sandefjord forteller om Yamahas 2019-nyheter.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Årsaken til at Yamaha nok et år holder seg på toppen, har selvfølgelig en sammenheng med fabrikantens evne til å bygge en sterk portefølje i alle segment. A1-klassen med MT-125, A2-klassen med en meget sterk 300-serie og en A-klasse som tilbyr alt fra «hyper nakeds», «sport heritage», «sport touring», «super sport», «touring» til «urban mobility».

Helt nye Niken kommer inn som et friskt pust og utfordrer trangsynte og sementerte perspektiver på hva en motorsykkel egentlig skal være! MC-avisa kjørte den da den kom sent i 2018, og er hva kjøreegenskaper angår rett og slett henrykt. Teknisk er sykkelen svært kapabel, og kjøreopplevelsen er intet mindre enn forrykende.

Selv plasserte jeg den i kategorien for sykler som er så gode å kjøre at jeg driter i hvordan de ser ut, og her er det ikke så mange som landes! Kjøreopplevelsen gir klare assosiasjoner til kjøring med carving-ski og leverer et veigrep med kirurgisk presisjon og en herlig opplevelse av mestring. Vi skal kjøre en full test av Niken senere og gleder oss veldig til det. Vi forstår selvfølgelig at Niken utfordrer det etablerte, men mener helt klart at Yamaha fortjener «kudos» for at de faktisk materialiserer slike nye konsepter. Denne maskinen vil garantert få sin egen menighet, så kan alle andre mene akkurat hva de vil. Dette er innovasjon på sitt frekkeste og beste!

Ellers består Yamaha-porteføljen i 2019 mye av face-lifting og oppdatering av design. Ja, XSR 700 Tribute og Tracer 700 GT er definert som nyheter, men disse er i realiteten markedstilpasninger av eksisterende modeller og egentlig ikke nyheter som sådan. Men det er helt greit når man har en så strek og bred segmentportefølje som appellerer til førerne.

XSR-serien, MT-07, MT-09, Tracer-modellene, FJR og Ténéré er alle helt enestående maskiner som har truffet markedet rett i sjela. Yamaha sin nye merkevareprofil «Dark side of Japan» har fungert minst like godt som KTM sitt «ready to race» konsept, og bygger et «image» folk gjerne identifiserer seg med. Det er heller ingen ulempe.

Nye Ténéré 700 – «T7» – skal fylle store sko og erstatte XT 660 som har vært en svært så anerkjent modell, men det tror vi den klarer. Videreføringen av den svært så vellykkede MT-07-motoren vil i seg selv løfte konseptet og bygger på en ryggsekk med erfaring, men er ellers å betrakte som et nybygg. T7 er slank, langbeint, men kraftig med sine 43 mm dempere som har en vandring på hele 210 mm. Monodemperen bak er justerbar og har en fin vandring på 200 mm. T7 veier ikke mer enn 205 kg ferdig tanket og drives altså av den vellykkede motoren som leverer 72 hk og 68 Nm.

Instrumentpanelet er tilpasset offroad og gruskjøring og er montert i kåpen foran et herlig og bredt styre.

Det 21 tommer store forhjulet forsterker alle av sykkelens kapasiteter og setter en fin prikk over i-en, splendid. Vi gleder oss til å prøve.

At Yamaha vil gjøre det bra også i 2019, er det nok ingen tvil om, men T7 kommer sent i sesongen og får kanskje ikke en effekt før i 2020! Men at dette blir en bra maskin, er det nok ingen som helst tvil om.

Yamaha har en veldig sterk og variert portefølje, vi har trua.

#Nyhet #Yamaha

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.