Verdenspremiere på MC-messen

26.03.2019

Verdenspremiere – TwinPegs for grus og enduroførerne, et innovasjonsprosjekt bygget på entusiasme, kunnskap og stor handlekraft. Ride faster further!

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

 

Det enkle er ofte det beste, sier REMA 1000, TwinPegs-konseptet er like enkelt som det er genialt. Ideen ble unfanget da Kai Ingvald Flateland selv opplevde å bli sliten av å balansere på peggen som kun gir støtte midt under foten. Alle som har kjørt enduro, vet at det kan bli slitsomt etter en periode på sykkelen. Kai tenkte at dette må det da være mulig å gjøre bedre. Løsningen ble montering av en brakett som holder to parallelle fot-pegger, og som derfor gir støtte til hele fotbladet under kjøring. Vekten fordeles på et større areal, og føreren blir mindre sliten og kan konsentrere seg om det kjøretekniske. «Ride faster further», står det i produktpresentasjonen.

 

Jeg møter Kai Ingvald sent søndag kveld i Sandvika i Bærum, han er på vei for å møte produsenten av prototypen i Lillestrøm. Jeg møter en utrolig hyggelig sørlending, nærmere bestemt fra øvre del av Froland kommune, hvor han vokste opp på slektsgården Flateland med familien, som også drev campingplass. Far var landmåler og bonde, en praktisk mann som i stor grad var selvhjulpen. Det måtte Kai også være.

– Skulle man ha noe, måtte man rett og slett lage det selv, forteller Kai og smiler bredt.

 

Foreldrene nektet Kai tohjuling så lenge som mulig, men han fikk i stedet som 12-åring en egen gammel bil til å kjøre på jordene med. Det tente den mekaniske interessen, og Kai laget senere en terrengbil av et folkevogn chassie. Kai måtte korte inn og sveise bilen selv, fordi far rett og slett var for travel. Faren hadde muligens en lur baktanke om at for mye hjelp neppe ville fostre selvstendighet, hvem vet?

 

Tross foreldrenes avledningsstrategi med bil på jordet, ble det allikevel moped etter hvert. Ingen kraft i verden kunne forhindre det. Første tunge MC var Yamaha XT500 78’ i 1994. I 1998 kom en Yamaha TRX850 på stallen, og etter en sesong ble den befridd for kåpe og andre unyttige og overflødige originaldeler. Den brukes fortsatt til Street Legal Dragrace, daglig transport og tur hvis det blir tid til det. Første endurosykkelen var KTM620 LC4 94’ i 2003, og siden har det blitt to til. En Yamaha RD350 YPVS 84’ brukes som utgangspunkt for mye moro.

 

På ungdomsskolen skulle Kai bli mekaniker, han likte å reparere ting, men far mente at det måtte være mer morsomt å lage ting selv, ikke reparere ting andre hadde laget. Den ideen slo rot, så da ble det studier ved NTNU og maskinkonstruksjon i stedet. Den blidspente, praktiske, selvlærte sivilingeniøren og sørlendingen som sitter foran meg er med andre ord en meget kompetent og kapabel fyr.

 

Kai har overtatt familiegården Flateland parallellt med en teknisk karriere i oljebransjen. Han har reist verden rundt som serviceingeniør på offshore boreutstyr og operert i nær sagt alle verdensdeler. Etter å ha fått nok av reising og bortetid fra familien, bar yrkesveien tilbake til utviklings- og konstruksjonsarbeid for Arendalsfirmaet MacGregor. Firmaet er langt mere kjent under sitt tidligere navn Pusnes. De begynte med ankervinsjer for seilskip i 1875, og leverer nå blant annet forankringssystemer for borerigger og oljelastesystemer.

 

 

Ideens fødsel:

Historien om TwinPegs begynte altså etter en lang trening på endurosykkelen, der Kai Ingvald som vanlig var helt utslitt etter kjøringen. Han tenkte: «det må jo være mulig å forbedre motorsykkelen på et eller annet vis, for å bruke mindre krefter!» Mens han stod og studerte den ellers så kjente sykkelen inngående, prøvde han å se på den med helt friske øyne. Fothvilerne var jo greie nok de, foldbare og ryddig utformet… Men plutselig kom ideen – det er jo bare én fothviler på hver side, det mangler jo en! Man står ikke støtt på en pinne, mens to pinner definerer et gulv. Kai Ingvald begynte å le, det var jo helt banalt, og nesten for dumt.

 

Men det viste seg at den opplagte løsningen han tenkte på, ikke fantes i markedet. Denne delen av motorsykkelergonomien var tydeligvis glemt av alle som har som jobb å videreutvikle motorsykler, og brukerne har rett og slett akseptert at «sånn bare er det».

 

At noe alltid har blitt gjort på en bestemt måte, er ikke i seg selv et godt argument for å fortsette å gjøre det, tenkte Kai Ingvald.  

 

Han laget en skisse som beskriver TwinPegs to fothvilere, individuelt dreibare, plassert så nærme hverandre at de dekkes av en fot. Det er også hovedkravet i patentet. Ideen til navnet kom veldig kort tid etter den opprinnelige ideen, sammen med visjonen om å gjøre TwinPegs til en merkevare på verdensmarkedet.

 

Det ble nødvendig å bygge en primitiv første prototype (se bildet), for å få svar på om ideen virkelig var verdt å gå videre med. Siden dette tross alt ikke fantes, måtte det jo være gode og rasjonelle grunner til det!

 

Den første prototypen hadde som forventet ikke styrken som skulle til, men den ga likevel de svarene Kai trengte for å gå videre med prosjektet. Han bestemte seg for en bestemt produksjonsprosess; CNC maskinering av på forhånd vannskjærte emner fra en aluminiumsplate. Det ble søkt patent, og ny prototype av TwinPegs-brakettene i aluminium ble konstruert, produsert og testet.

 

Testingen og montasjen avslørte detaljer som krevde bedre løsninger, men hovedkonseptet har vært uendret fra første ideskisse.

 

Så fort den noske patentsøknaden var sendt inn, ble den første prototypen av TwinPegs premierevist på «Mountain Adventure Norway» sitt arrangement «Vintertreffet 2018» i Ål i Hallingdal.

 

Det ble laget prototyper til flere typer endurosykler, også til tunge offroadere som BMW R 1200 GS og R 1200 GSA LC. Konseptet fikk stort sett svært gode tilbakemeldinger fra testkjørerne. De mest kritiske var de aller beste kjørerne, som er så godt trent at utmatting er et mindre problem, og som er ekstremt vant til å løse oppgavene under offroadkjøring med dagens ergonomiske løsning med single fothvilere.

 

Konklusjonen så langt er at uansett hvilken sykkel man monterer TwinPegs på, så oppnår man de samme fordelene:

  • Muskulaturen i leggene kan brukes til å stabilisere kroppen. Dette avlaster overkroppen, og man blir mindre utsatt for utmatting og «armpump». Man kan kjøre fortere lengre i stående stilling!

  • Man står støtt på en «flate» definert av de to fothvilerne. Dette gir økt balanse og kontroll.

  • Det blir mye lettere å flytte vekt mot bakhjulet ved behov for «lett framhjul», eller behov for ekstra grep på bakhjulet.

  • Fotens rotasjon om fothvileren når sykkelen kaster seg opp og ned, blir erstattet med rotasjon i ankelleddet. Et ledd der man har muskulatur for å kontrollere rotasjonen uten å miste balansen.

  • Man lander trygt etter harde landinger med støtte for hælen. Dermed reduserer man risikoen for overbelastning av ankelen i landingen. Man bruker lårmuskulaturen som støtdempere, akkurat som en alpinist.

  • Man får en helt ny kjørefølelse under kjøring i stående stilling, som minner om kjørefølelsen ved utfor skikjøring. Moro!!!

  • Det krever mye mindre energi å reise seg fra sittende stilling. Det betyr at man kjapt og lett kan reise seg for å ta i mot slag ved å fjære i beina, akkurat som en skikjører.

  • Det blir lett og raskt å forflytte seg framover/ bakover på sykkelen. Man slipper å utelukkende dra seg fram etter armene når man er havnet bakpå.

  • Det er lettere å ta opp kreftene ved akselerasjon direkte i hælene, enn å la alle kreftene gå gjennom hele overkroppen.

  • Ved langkjøring på landeveien kan man avlaste en verkende bak og sliten rygg ved å stå behagelig, ledig og dynamisk bortimot så lenge man gidder.

 

Interessen vokser:
Interessen er raskt voksende, og MC-avisa har snakket med flere forhandlere som ønsker produktet velkkommen.

– Dette er et enestående produkt for grus- og enduroelskere, sier Terje Bredal ved Speed Motorcenter i Sandefjord, som kommer til å selge produktet.
 

TwinPegs AS er nå etablert, produktet er patentert og Innovasjon Norge støtter ideen og produktet.

 

Tidligere prototyper av Twinpegs ble sommeren 2018 grundig testet under forskjellige forhold i Norge og Europa, med stort sett svært gode tilbakemeldinger. Basert på den samlede erfaringen fra omfattende testing på enduro- og offroadsykler, ble det utviklet et salgsklart «bolt-on» produkt for BMW R 1200/1250 LC GS/GSA (altså alle store GS fra 2013 og framover). Moderne design og beregningsverktøy brukt i offshorebransjen ble tatt i bruk for å designe, verifisere og optimalisere produktet, sammen med 3D-printing av prototyper. Det vil bli mulig å forhåndsbestille dette produktet under produktlanseringen av TwinPegs på MC-messen 2019!

 

Chris fra testing i Australia.

 

Pilotserien som nå er ferdig produsert, vil bli testet og evaluert av dyktige GS-førere i USA, Australia, Nederland, Sør Afrika og Norge. Så fort det foreligger testresultater fra testførerne som ikke avslører barnesykdommer som trenger korreksjon, vil serieproduksjon av produktet begynne, slik at de første kundene kan få oppleve en ny og morsommere måte å kjøre motorsykkel på

Det har vært viktig for Kai Ingvald at produksjon og verdiskapning knyttet til TwinPegs i størst mulig grad skal forbli i Norge. Han har lagt ned mye arbeid i å finne fram til dyktige og effektive samarbeidspartnere blant norske produksjonsbedrifter, som gjør dette mulig. «Designed in Norway – Made in Norway!» er ikke tomme ord.

 

Nå kan enduro- og gruselskerne gå lysere dager i møte, vel vitende om at kjøringen vil bli mindre slitsom og teknisk bedre – og dermed enda morsommere! MC-avisa skal teste produktet under messedagene og ellers ta pulsen på interessen under messedagene, det gleder vi oss skikkelig til.

 

Dersom du ønsker å ta herligheten nærmere i øyensyn, vil du møte Kai Ingvald på stand D01-27, dit er alle velkommen.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_MT-banner_feb.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif

Bunn

OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.