Test av Yamaha NMAX 125 – A dinner in Rome

19.03.2019

 

OBS! Klarer vi dette? Scooteren min kjører mellom en buss og fortauet over en bro i Roma sentrum. Jeg får «litt» panikk og lar venstre fot «skli» på fortauskanten idet jeg kjører forbi bussen. Det gikk bra, igjen! Dette er full time crazy! Yamaha har satt meg sammen med en gruppe italienere som kan kjøringen i Italia. Fruen sitter bakpå og koser seg. Selv har jeg en nydelig dag i Romas gater, og får en smakebit av Yamaha NMAX 125 sin fortreffelighet i tett trafikk.

Tekst: Ole Martin P. Eidevik
Foto: Yamaha/Lillian I. Eidevik
Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 6-2017.


Dagen startet i Cardinal Hotel St. Peter Rome, 3 km fra sentrum. Vi fikk en innføring i scooterne NMAX 125/155, Xcenter 125 og Delight 125, samt trehjuleren Tricity 125/155. På forhånd var det også varslet at vi skulle få kjøre den nye lettvekteren YS125 som erstatter storselgeren YBR125, men den var ennå på båten mellom Asia og Europa. Under presentasjonen fikk vi opplysninger om at vi skulle innom fire steder i Roma sentrum for å hente ingredienser til kveldens gourmet-måltid. Den kjente italienske kokken Fabrizio D´Alessandro var innom og snakket om kaffe, ost, grønnsaker og pasta.

 

Yamaha ga beskjed om at dette var ingen vanlig test, men heller et forsøk på å vise hvor fortreffelig en scooter er i bytrafikken. Vi fikk også beskjed om at det var viktig å overholde trafikkreglene, selv om det ikke var noen andre som gjorde det i Roma... Jeg hadde sett meg ut å teste NMAX 125 utenom YSen, og fikk heldigvis utlevert en grå/sort utgave. NMAX 125 har lagringsplass under salen, med plass til en helhjelm. Yamaha har satt inn Blue Core motor, som betyr at den har blitt mer miljøvennlig og er utstyrt med variabel ventilfunksjon for kraftig akselerasjon. Scooteren skal ifølge Yamaha gi 45,7 km på 1 liter bensin. Den har LCD multifunksjonsskjerm, LED lys, sportslig ramme og 13 tommers hjul. ABS-bremser er standard med skivebremser på 230 mm foran og bak.
 

Ut på tur:
Så var det å starte scooteren og kjøre sammen med gjengen. Vi var 9 scootere i hver gruppe. Yamaha hadde med en som ledet an og en som passet på oss. Spesielt for undertegnede var det viktig å ha med «scooterguards». Etter to minutt med kjøring brøt vi den første trafikkregelen. Vi måtte kjøre til venstre mot et «forbudt å kjøre til venstre»-skilt for å komme ned i sentrum. Bilførerne var ikke helt fornøyd med scootergjengen som «brøytet» seg fram på den trafikkerte veien, og jeg måtte legge av meg norsk forsiktighet og kjøre med latinsk temperament og lynne. Deretter brøt vi så mange trafikkregler, sammen med alle de andre i Romas gater, at det i løpet av kort tid var blitt en vane.
MEN! De hadde heldigvis respekt for lyskryss, slik at det ikke ble «helt texas»...

 

 

NMAX 125 var utrolig lett å kjøre, og den har herlige ABS-bremser som virket bra. Både demping og aksellerasjon fungerte bra med passasjer. Fremkommeligheten var bare «smooth», og scooteren tok både krappe svinger og bråstopp med glans. Førerkomforten var bra, og instrumentpanelet ga meg de opplysningene jeg trengte. Føttene kunne jeg plassere i to posisjoner. Fruen satt mer statisk. Scooteren er fortreffelig i bytrafikk. Den er miljøvennlig og sparer trafikken for utrolig mye kø og trafikk-kork.

Det var meldt regn i løpet av dagen, men heldigvis kom det ikke før mot slutten av den tre timers kaotiske turen. Vi kjørte rett og slett som galninger på kryss og tvers av Roma, sett med norske øyne. Lederscooteren smatt mellom biler og kjørte sikk-sakk i køen. Det jeg likte minst, var å kjøre nedover på de fredete brosteinsgatene. De så utrolig glatte ut, og jeg takket min skaper for at det ikke regnet. Noen fortalte meg etterpå at det var kommet en type sopp på de gamle brosteinene som gjorde at de så blanke og glatte ut. NMAX sitt oppdrag var å skaffe kaffe på C. Antonini som lå i forretningsdistriktet i Roma. Jeg fikk til slutt plassert posen med kaffien under setet, men da jeg skulle kjøre igjen, var nøkkelhullet borte. Det viste seg at Yamaha har en spesiell tyverisikring på låsekassen som åpnes med en «plastikkfirkant» på siden av nøkkelen. Smart funksjon.

 

Siste stopp på ruta var en restaurant. Her satte vi fra oss alle posene med ingredienser som vi hadde plukket med oss på turen. Da kvelden kom ble vi busset tilbake til denne restauranten. Alle journalistene ble delt inn i fire lag, og vi fikk beskjed om å ikle oss kokkeforkle og kokkelue. Den fireretters middagen skulle vi lage! Jeg var heldig og hadde stedfortreder (les fruen) med, og hun tok oppgaven på strak arm. Laget, som ellers besto av bare italienere, skulle lage en italiensk vri på bacalao laga av norsk tørrfisk. Fruen storkoste seg sammen med festlige italienere, og høydepunktet var nok å få kokkelere ved siden av en italiensk stjernekokk! Bacalaoen ble riktig så god (og jeg er ingen fiskeelsker), og de andre rettene smakte fortreffelig! Stemningen var på topp hele kvelden!

NMAX 125 ble etter hvert en god venn, og vi kom oss gjennom dette «kræsjkurset» med både humør, helse og scooter i behold. Fruen fikk sett utrolig mye av Roma, og nøt turen og utsikten. Det undertegnede så mest av, var asfalt, brostein, busser og biler.


Skulle jeg kjørt slik vi gjør i Norge, hadde jeg nok ennå stått i det første krysset og ventet på at noen skulle ta vekk «forbudt å kjøre til venstre»-skiltet. En trenger ikke kjøre som italienerne, men en mer aggressiv kjørestil er nok nødvendig hvis en tenker seg ut i Romas gater. Dagen etter så jeg en mann på over 70 år som kjørte scooter og så rolig og avslappet ut. ”Han kjører nok mer safe”, tenkte jeg. Plutselig rykket han til, kjørte ut mot midtdeleren og smatt forbi bilene foran. Latino, latino...

 

 

Tekniske data:


Motor/kraftoverføring:
Motortype: Ensylindret, væskekjølt, Firetakt, SOHC, 4-ventilers
Slagvolum: 125 cc
Boring x slag: 52,0 mm x 58,7 mm
Kompresjonsforhold 11,2 : 1
Maks. effekt: 9,0 kW @ 7.500 rpm
Maks. dreiem: 11,7 Nm @ 7.250 rpm
Smøresystem: Wet sump
Drivstoffssystem: Bensininnsprøytning
Tenningssystem: TCI
Startsystem: Elektrisk
Fremdriftsystem: Aut., variatordrift
Fuel consumption: N/A
CO2 emission:  N/A

Chassis:
Fjæringssystem foran: Teleskopisk gaffel
Vandring foran: 100 mm
Fjæringssystem bak: Enhetssving
Vandring bak: 90 mm
Bremser foran: Hydraulisk brems med enkel skive, Ø 230 mm
Bremser bak: Hydraulisk enkel skive, Ø 230 mm
Dekk foran: 110/70-13
Dekk bak: 130/70-13

Dimensjoner:
Lengde: 1.955 mm
Bredde: 740 mm
Høyde: 1.115 mm
Setehøyde: 765 mm
Akselavstand: 1.350 mm
Minimum bakkeklaring: 135 mm
Servicevekt: 127 kg
Tankvolum: 6,6 liter
    
Farger: Matt Grey, Anodized Red, Midnight Black, Milky White
Pris eks. leveringsomkostninger før 30.06.2017: kr. 39.900,-

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 6-2017.

Trykk på bildene i galleriet under for å se bildene av Yamaha NMAX 125 i stor visning og lese bildetekstene.

 

 

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.