Thomas Sigvartsen – klar for ny sesong

17.03.2019

 

Thomas Sigvartsen har lagt et svært godt trenings- og datagrunnlag på ny Kawasaki. Kawasaki Forhandlerteam Norge går systematisk og målrettet til verks.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Kattemykt, smidig og rask. Thomas Sigvartsen har kun to posisjoner på gassen, av eller på, ingen mellomting. Akkuarat slik akal det også være, her er vi «all in». Ingenting gjøres halvveis, ingen middelmådighet, det gir ikke resutatene Thomas er ute etter. Alle som kjenner Thomas vet at denne gutten går svært systematisk til verks i sine forberedelser til en ny sesong. Fjoråret var på mange måter et «annus horibilis» med mange tekniske problemer på relativt slitent materiell. Starten på sesongen ble krevende mentalt for Thomas, men endret seg heldigvis til det veldig positive utover i sesongen som ble avsluttet med en sterk 8.-plass sammenlagt i det åpne spanske mesterskapet. Der har ingen Nordmenn vært før ham. Belønningen, førstefører på det spanske Hernandez Teamet (H43) i 2019-sesongen.

 

 

Thomas vokste opp i alpinmiljøet rundt Henrik Christoffersen, og hadde nok fartsdisiplinene i blodet allerede da han begynte å vise seg frem i road racing-miljøet i 2012. Arne Sandum så raskt potensiale i gutten og har sammen med far Thomas jobbet systematisk med talentet gjennom mange år. Disse tre kjenner hverandre svært godt etter hvert.

 

Teamet rundt Thomas er på alle måter kompetente, og ble i 2018 styrket ytterligere med Eirik Garberg som på teknisk støtte og Ole Petter Hillestad som en svært viktig hovedsponsor. Hillestad har gjort det mulig for Team Thomas å satse enda tøffere i år med deltakelse i både Norgesmesterskapet og det åpne spanske mesterskapet. Ole Petter Hillestad har blant annet gjort det mulig å skaffe tilveie ny Kawasaki  ZX-6R og andre ressurser som skal brukes i Norgesmesterskapet her hjemme. Hillestads engasjement har vært svært viktig for Thomas og teamet.

Teamet har etter hvert fått lang erfaring med Kawasaki, hvilket gjør det mye, mye enklere og raskere å sette opp sykkelen til sesongen. Når dette er på plass, trengs det kun mindre justeringer for baneprofiler og temperatur. Eirik Garberg har montert en ny telemetrilogger som samler data fra kjøringen. Dette utstyret logger kun data om det du har gjort og gir ingen fasit, men dataene brukes som viktig grunnlag for det kjøretekniske analysene, det kan disse gutta.

 

 
Filosofien er klar:
Teamet har en rendyrket filosofi som ikke favoriserer mengdetrening, Thomas kjører teknisk presist. Sporvalgene sitter, innbremsingen sitter godt, men sykkelen må settes opp slik at dekkene sitter, slites riktig og derfor kan holde et helt løp. Revidert gassfilosofi skal sikre at Thomas går på full gassåpning i utgangen av svingen, ikke gradvis, full åpning. Det krever ferdigheter. Dataloggeren, kompetanse og analysene blir viktig i arbeidet med å finne ut når dette skal skje.

 

Arne Sandum er viktig på veien til målet om NM-seier på ny Kawasaki. Disse gutta kjenner hverandre godt og vet hva som skal skje i tiden frem mot sesongstart. Thomas trener fysisk hardt mellom kjøreøktene og må derfor passe på at han får nok søvn og restitusjonstid. Det tekniske sitter, og det skal derfor kjøres færre runder, men en tydeligere fokus på de oppgavene som gir fart og henter hundredeler eller aller helst sekunder. Altså presisjon fremfor mengde. Mengdetrening kan representere en feilkilde dersom små feil ubemerket får lov til å utvikle seg!

Thomas sier selv at selvtilliten er på topp og han kommer til å være nådeløs i sin håndtering av konkurrentene.
Testene på Jerez i februar viser at gutten er der han skal være med 1,46-runder i februar, det lover godt. – Med noen justeringer av oppsettet, blir dette enda bedre, sier Thomas og smiler bredt.

30. og. 31 mars skal Thomas kjøre test-weekend med de andre førerne i det åpne spanske mesterskapet og vil da få en etterlengtet bekreftelse på at alt fungerer som det skal.

 

It takes two to tango – minst:
Satsingen koster på alle måter mye og krever mye av hele teamet, også samboeren Sarah som også gjør mye for at dette skal være mulig. Arbeidsgiveren KONE har gjennom flere år lagt til rette for at Thomas skal kunne satse, men sier spøkefullt at det hadde vært fint om Thomas kunne brukt litt mer tid på hobbyen sin, jobben. KONE er et selskap som forøvrig legger godt til rette for flere toppidrettsutøvere.

Tomas vil være svært godt forberedt til sesongstart 1. juni på Rudskogen, og mye tyder på at både den nye Kawasakien og konkurrentene vil få kjørt seg. Kawasaki Forhandlerteam Norge kommer til å gjøre seg bemerket – igjen.

Vi ønsker lykke til med nytt materiell og gode forberedelser.

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

Bunn

MC-Huset_200x200_feb20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.