Jonathan Lykke Nessjøen: Alene, først og trøbbel for konkurrentene!


Det dreier seg om Jonathan Lykke Nessjøen, et av Norges største talenter i roadracing. Den lange og tynne racingføreren som bokstavelig talt dundra inn i idretten som 13-åring, anført av en far som var minst like ivrig på å kjøre selv. Jonathan gjorde seg raskt bemerket, han hadde ferdigheter allerede som 13-åring, han var utrolig sulten og mint like lærevillig. Det er en god kombinasjon. Noen år senere, er Jonathan mye bedre teknisk, fysisk større, sterkere og mer fokusert på å vinne. Derfor – et sannsynlig og enda større problem for konkurrentene i 2019!

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Jonathan - Valencia februar 2019.

Jeg møtte Jonathan og pappa Bjørn hjemme i stua deres for ganske nøyaktig et år siden, men mye har skjedd siden da, og forskjellen som bokstavelig talt sitter rett foran meg, er stor. Årets utgave av Jonathan er modnet, sterkere, bedre teknisk, fokusert og mye mer erfaren. Guttungen som kjørte rundt meg på Cartagena i 2016 på sin R3 (jeg kjørte 600), synes ikke lenger at den historien er så morsom, han kan rett og slett ikke huske at han var på det nivået, han er så vanvittig mye bedre nå. Jonathan sin utvikling har gått fort, veldig fort. Gjennom 2017 og 2018 gjorde gutten tekniske kvantesprang og fikk sykkelen til å gå veldig fort i samarbeid med Arne Sandum og Thomas Sigvartsen.

Teamet jobbet med detaljer som ga svært gode resultater, blant annet sittestillingen som vises godt på bildet over (Jonathan bakerst). Ved sesongstart hang Jonathan som den første føreren på bildet over, men ble gjennom sesongen justert inn i en mer oppreist sittestilling for å øke kraften ned i dekket. Dette gir bedre grep og tillater en høyere kurvehastighet. Teamet jobbet svært systematisk for å samle og analysere data, og Jonathan ble etter hvert «teamet» opp med Thomas Sigvartsen for å øke farten med ny kjøreteknikk.

Teamet jobbet systematisk med sektortider for å øke hastigheten. Etter hvert som hastigheten i alle sektorene ble forbedret, kjørte Jonathan jevnt og raskt i alle sektorer og rundetidene gikk nedover. Etter dette ble oppgaven å kjøre jevne rundetider med minst mulig avvik eller variasjon. Pirkete, men helt nødvendig. Det tekniske teamet jobbet intenst for å sette opp sykkelen riktig, og Jonathan kjørte derfor bedre og bedre gjennom hele sesongen.

Jonathan har selv jobbet svært målrettet og systematisk, han lytter, bearbeider og gjennomfører. Han er ydmyk, men samtidig respektløs, og har derfor opparbeidet mye erfaring. Når Dag Steinar Sundby snakker, er ørene som en støvsuger, alt suges inn og bearbeides. Jonathan har gode holdninger, han har evner og ikke minst vilje til å lykkes. En farlig kombo for konkurrentene!

Yamaha – Team Norway:

I år skal Jonathan kjøre på Yamaha Team Norway med Carl Bertelsen, Eskil Kling og Mia Rusten. Teamet har fått på plass gode avtalen og kan derfor satse målrettet uten å måtte tenke for mye på økonomi. De unge førerne vil garantert kapitalisere på Carl Bertelsens lange erfaring, og Jonathan vil i tillegg få hjelp av Marty Cockrane til å samle og analysere data fra kjøringen. Selv mener Jonathan at han har lært mye mer om det å være idrettsutøver på toppnivå og hvordan han best kan forberede seg til løp og konkurransesituasjonen uten at det går utover de tekniske ferdighetene eller får overtenning. I 2018-sesongen så vi veldig tydelig hvordan Jonathan utviklet seg, ble mer og mer presis, fokusert, avventende, men respektløs der han skulle være nettopp det. På listen over arbeidsoppgaver står jevne rundetider, sittestillingen, innbremsing og gasspådrag så tidlig som over hodet mulig. Jonathan har blitt smartere, mer presis, mer selvsikker og han har alltid en plan han følger. Det er tydelig at Jonathan har vokst med oppgaven. Under oppholdet i Valencia i februar kjørte han derfor 3 sekunder raskere enn i 2018.

Kommende lørdag reiser teamet til Cartagena som er en super bane for å trene og raffinere de tekniske ferdighetene. Her er det mange, gode og heftige svingkombinasjoner som er velegnet for å avdekke den reelle teknsike tilstanden på kjøreteknikken. Banen er krevende, men utrolig morsom å kjøre. Mestrer du Cartagena, ja da kan du bare sette på fart på andre raskere baner etterpå. Verdifull trening når han senere i år skal kjøre NM-rundene, IDM på Lausitzring, Nordisk og det Svenske mesterskapet på blant annet Anderstorp.

Yamaha Teamet kan i år reise rundt i sin nye semitrailer som gir Jonathan og de andre førerne svært gode arbeidsforhold. Her er det godt med rom for jobbing, spising og hvile, og traileren er i seg selv en arena for en god atmosfære, mental fokus og alle former for ytelse. Teknisk som mental. Jonathan fikk allerede i februar prøve seg på IDM-størrelser av det raske slaget på Valencia og matcher disse bra tidlig i sesongen. Mye trening på pit-bike gir gode resultater for de instinktive korreksjonskapasitetene til lillehjernen og tillater tøff jobbing på banen i høyere hastigheter. Litt høy dekkslitasje skal etter hvert justeres bort med mere kunnskap og mestring. Dette kommer til å gå fort!

Pappa Bjørn er veldig bevist og tydelig på at teamet må bygge kompetanse for å lykkes med videreutvikling av Jonathan som fører. Hans ferdighetsnivå er nå så høyt at det kreves enda mer av teamet rundt ham, som også må utvikles for ikke å hemme utviklingen. Jonathan skal i år skal prøve seg mot svensker og finner i Nordisk, IDM og selvfølgelig Norgesmesterskapet. Bjørn har et årvåkent øye på finnene som kommer med mange spennende talenter som garantert vil gi Jonathan verdig matching. Men Jonathan er godt forberedt, mere erfaren, raffinert og fokusert, så vi har trua på at dette går veien. Jonathan selv virker som alltid rolig og målrettet, og det er et godt vårtegn. MC-avisa ønsker lykke til.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.