Større er bedre – eller?


Når det gjelder effekt, er det ingenting som er bedre enn mer kubikk. Med mindre du har en kompressor som mater innsuget – slik for eksempel Kawasaki bruker på sine Ninja H2-sykler. De japanske kraftverkene bruker en sentrifugalkompresser som tvinger luft under trykk inn i forbrenningskammeret for å få mer effekt. Kawasaki sier at R-versjonen av Ninja H2 gir 300 hester, noe som sikrer den tittelen "verdens sterkeste motorsykkel".

Kompressoren er knøtt liten og roterer så fort at Kawasaki måtte tappe databanken i sin KHI aerospace og gassturbin-avdeling for å lage den etter at de tradisjonelle produsentene av kompressorer hadde sagt nei-takk til prosjektet. Enheten veier rett over 4 kg og har en 69 mm Ø impeller som er maskinert fra massiv aluminium.

Kompressoren er nok liten, men takket være en girkasse som minner mer om et urverk enn noe til en MC-motor, spinner impelleren med 9,2 ganger motorhastighet. Ved maks motorturtall på 14.000 gjør den knøttlille impelleren rett under 129.000 omdreininger/minuttet. Impellerakselen flyter på en tynn oljefilm i keramiske lagre, og dette reduserer friksjon og hindrer overoppheting. Luftvolumet som den lille impelleren klarer å levere er imponerende: ca 190 liter luft i sekundet, levert med 2,4 bar trykk!

Produksjonen av kompressoren skjer i en egen avdeling hos Kawasaki, og hver enhet testes grundig før den monteres på sykkelen. Det kan faktisk se ut som om det finnes en erstatning for kubikk!

Bildegalleri:

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg