Større er bedre – eller?

Når det gjelder effekt, er det ingenting som er bedre enn mer kubikk. Med mindre du har en kompressor som mater innsuget – slik for eksempel Kawasaki bruker på sine Ninja H2-sykler. De japanske kraftverkene bruker en sentrifugalkompresser som tvinger luft under trykk inn i forbrenningskammeret for å få mer effekt. Kawasaki sier at R-versjonen av Ninja H2 gir 300 hester, noe som sikrer den tittelen "verdens sterkeste motorsykkel".
Kompressoren er knøtt liten og roterer så fort at Kawasaki måtte tappe databanken i sin KHI aerospace og gassturbin-avdeling for å lage den etter at de tradisjonelle produsentene av kompressorer hadde sagt nei-takk til prosjektet. Enheten veier rett over 4 kg og har en 69 mm Ø impeller som er maskinert fra massiv aluminium.
Kompressoren er nok liten, men takket være en girkasse som minner mer om et urverk enn noe til en MC-motor, spinner impelleren med 9,2 ganger motorhastighet. Ved maks motorturtall på 14.000 gjør den knøttlille impelleren rett under 129.000 omdreininger/minuttet. Impellerakselen flyter på en tynn oljefilm i keramiske lagre, og dette reduserer friksjon og hindrer overoppheting. Luftvolumet som den lille impelleren klarer å levere er imponerende: ca 190 liter luft i sekundet, levert med 2,4 bar trykk!
Produksjonen av kompressoren skjer i en egen avdeling hos Kawasaki, og hver enhet testes grundig før den monteres på sykkelen. Det kan faktisk se ut som om det finnes en erstatning for kubikk!
Bildegalleri: