Nembo 32 – virkelighet snudd på hodet


Etter å ha testet en prototype med gode resultater, hevder det italienske selskapet Nembo at de er i gang med å forberede produksjon av en underlig, for ikke å si bisarr, motorsykkel.

Skapelsen deres er en naken sportsmaskin med en tresylindret, toliters motor montert opp ned! Effekten skal etter sigende være 200 hester. Men hvorfor opp ned? Ifølge Nembo er ideen hentet fra eldre flymotorer. De med interesse i den sektoren, vil huske de Havillands rekkemotorer med hengende sylindre, brukt blant annet i legendariske Tiger Moth. Nembo sier at installasjonen er valgt for å få bedre massesentralisering. De mener også at det er av mindre betydning å ha lavt tyngdepunkt.

Det viktigste er å få sykkelen kompakt. Vi har en mistanke om at det heller er en øvelse i å være annerledes, men det er sjeldent er en ulempe i moderne MC-produksjon. Sykkelen vil sannsynligvis bli beundret og begjært uansett hvor den parkeres. Motoren i prototypen er en liten tass på "bare" 1814 cc, men Nembo sier at alle produksjonssyklene vil få en omkonstruert 2000 cc. Effekten vil være begrenset til blygsomme 200 hester, men momentet kan rive løs asfalt: 210 Nm ved 5500 omdreininger er noe å slå i bordet med. Vekten vil, alt etter spesifikasjon, ligge fra 160 kilo og opp. Det er derfor ikke urimelig å anta at sykkelen vil gå som det engelskmannen kaller "a bat out of hell", noe som visstnok skal være ganske kjapt!

Veivhuset utgjør en vesentlig del av bærende chassis, hjulpet av noen få biter fagverk her og der. Svingarmen er kullfiber, det samme er felgene. Bakfelgen er en forholdsvis bred 200 for å gi plass til et dekk som makter å overføre effekten til bakken. Den mildt sagt uvanlige bakfjæringen er en Bellapadrona fullt justerbar, pneumatisk enhet. Framgaffelen kommer fra Marzocchi, og bremsene er, nesten selvfølgelig, Brembo. Så til det som virkelig er interessant: Den første prototypen ble startet så tidlig som 2011, og selskapets hjemmeside hevder fremdeles – med mindre og mindre krav på troverdighet for hvert år som går – at produksjon skal starte i 2014. Pr. dags dato er skaperen av miraklet, Daniele Sabatini, på jakt etter private investorer for å skaffe kapital til produksjonsstart. Det dreier seg om rundt 323 millioner blanke norske, men du kan allerede reservere en mot et depositum på kr 50.000.

Hva sykkelen kommer til å koste, er det ingen som vet. For ingen vet hvor mange som blir produsert, og ennå færre vet om den blir produsert i det hele tatt. Om prosjektet har noe for seg? Tja, det kjennes liksom ikke riktig å måtte ligge på rygg under sykkelen for å bytte tennplugger ...

Bildegalleri:

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.