International Six Days Enduro – kun for tøffe vinnerskaller


Det er en helt vanlig mandag i februar, snøen ligger fortsatt på Snarum Gård i Lier, og jeg er invitert for å bli med på Asbjørn Sletholt og Pål Anders Ullevålseter sin kick-off til det historiske løpet «International Six Days Enduro», som går av stabelen 11.–16. november i Portugal.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Hovedfoto: International Six Days Enduro.

Løpet ble første gang avholdt i Carisle i England i 1913, og har vært avviklet hvert eneste år kun avbrutt av andre verdenskrig. Våre beste og mest kjente enduro-konger trenger ingen ytterligere presentasjon og er fantastiske ambasadører for sporten. De har deltatt på «Six Days Enduro» gjennom to tiår og beskriver opplevelsen som helt svært opplevelsesrik og spesiell.

Den største forsjellen på enduro og Cross: Den største forskjellen på cross- og endurokonkurranser, er lengden på løpene. Mens motocross-løpene blir avviklet på spesialkonstruerte baner og har «heat» av begrenset varighet, foregår enduroløpene over lengre distanser med større variasjon på kjøreforholdene. Enduroløpene er like mye rene utholdenhetskonkurranser. I de senere år har endurosporten hatt en eksplosiv interesseøkning i Norge.

Alexander Nyberg – Six Days 2012.

NMF grenleder Enduro Asbjørn Sletholt, Pål Anders Ullevålseter og Gjermund Frostad er ildsjelene som fronter den norske satsingen. Pål Anders som sjef for endurolandslaget, finalist i Mesternes Mester, europasmester i enduro, verdensmester i rally motorsykkel og nr. to i Paris–Dakar. Gjermund også med betydelig internasjonal kjøreerfaring, flere Six days, EM og VM i flere sesonger, Paris Dakar i 2007. Tøffe gutter, rett og slett. International Six Days Enduro er kjent verden over, og hvert år deltar 600–700 førere fra ca. 35 land. Norge skal i år stille med et Trofy-lag, et junior lag, damelag og ett eller flere klubblag. Det er fire førere på hvert lag. tre av fire førere må fullføre hver dag for å gå videre. Etappene er på opp mot 30 mil pr. dag, og det kjøres over seks dager. Her er det transportetapper, fartsetapper og offroad-etapper. Førerne må stelle syklene sine selv, men har kun 15 minutter til rådighet hver kveld, og 10 minutter på morgenen, og de må gjøre absolutt alt selv. Dette er første gang Norge stiller med damelag, men gutta har vært med i mange år.

Her under utdelingen av prisen for «The watling tropy for beste sportsmanship» Finland 2011.

– Vi kjører i et variert terreng, forteller Pål Anders. – Vei, jord, grus og sand i sør. Fantastiske opplevelser du aldri vil glemme, tilføyer han. Kjører du mindre enn 10 % saktere enn det raskeste laget, får man gull, 10–20% gir sølv, 20–30% gir bronsje. Pål Anders har vunnet gull tre ganger og kjenner løpet svært godt. Her ved sykkelen han vant VM-tittelen i rally med i 2004.

Tøft mentalt, og jentene er med:

Anita Pedersen begynte å kjøre enduro og cross i voksen alder, og kjører Norgescup og internasjonale løp. Hun har blant annet en fjerdeplass fra NM-runden i motocross i 2018. Anita er stillferdig og forteller lavmelt at hun vant Dubya World Wet Motocross Championship i 2018. Akkurat ja, tenker jeg og blir ganske imponert. Asbjørn Sletholt kommer til og forteller at damen er knallsterk fysisk og mentalt, og derfor svært godt skikket til å kjøre International Six Days Enduro.

Anita brenner for sporten, og har sammen med Zandra Norum startet kjøregruppen «Dirt Bike Girls» som i dag teller 23 damer i alderen fem til 46 år. Disse jentene skal vi definitivt besøke litt senere og skal selvfølgelig følge med på hvordan det går med Anita i Portugal i November.

International Six Days Enduro dreier seg om fysisk og psykisk utholdenhet: Som de fleste endurence-løpene i enduro, er Six Days Enduro knalltøft. Var det ikke det, hadde det neppe vært av interesse for Pål Anders og de andre førerne å være med. Disse typene motiveres av det ekstreme og delvis uoppnåelige ved disse løpene. Førerne kjører åtte til ti timer daglig i terreng som er både fysisk og mentalt krevende, kun avløst av korte pauser i servicedepotene, før de dundrer videre. Alle som kjører motorsykkel vet at det kan være krevende nok å kjøre 30 mil pr. dag over seks dager på vei, og da kan man kanskje forstille seg hvor tøft det er å kjøre 30 mil i sand og grus og ørkenlandskap, nærmest uten pauser.

(Foto: Aftenposten)

Six Days Enduro er såvidt tøft at det ikke er mulig for føreren å gjennomføre dette alene uten å ha et team rundt seg. Kreftene som virker på sykkelen er store og sliter på utstyret, bremseklosser, dekk må skiftes, luftfiltrene og slitasjedeler må byttes og skader repareres, uten at føreren forsinkes. For å lykkes må man ta det med ro i vanskelige partier og gasse i de enklere. Det norske teamet trenger seks til åtte mann for å bemanne det tre depotene, og må i tillegg ha en kokk som kan fylle opp førerne med tusenvis av kalorier etter parkering for kvelden. Belastningen på maskin og fører er enorm, og alle må derfor passe på hverandre – teamet er avgjørende for suksess. – Samhold er helt avgjørende og dette er på ingen måte noe solo-show, tilføyer Pål Anders.

Vil svært gjerne ha med flere klubblag: NMFs grenleder enduro ønsker flere velkommen og påpeker at man har god tid til å forberede seg både fysisk og teknisk. Løpet kan gjennomføres med alle typer endurosykler fra 125 cc og oppover. Asbjørn minner oss på at føreren må ha førerkort og registrert MC, da noen av etappene foregår på vei. Har man ikke sykkel selv, kan man leie en rigget sykkel og få tilgang til reservedelslageret. Asbjørn understreker at det er viktig for forbundet å jobbe med rekrutering i alle klasser og at de svært gjerne vil ha nye førere om bord. – Det er jo ikke mange idrettsgrener hvor en amatør/mosjonist kan delta sammen i VM, tilføyer Asbjørn. – Vi har allerede deltakere til et klubblag, men håper på flere. Startkontingenten er 900 euro. I tillegg kommer internasjonal lisens i enduro. For å redusere kostnader vil vi samarbeide om transport av MC og utstyr. Påmeldingen er 01.04.2019.

(Foto: KTM)

Vi tar sikte å rapportere fra Portugal i november og garanterer mye spenning og moro fra dette miljøet i tiden som kommer. Følge med og ikke nøl med å ta kontakt dersom du har lyst til å prøve deg. Klikk her for å lese mer om enduro på Norges Motorsportforbunds nettside.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.