MV Agusta 750 Twin Turbo Prototype


Alle vet at japanerne produserte turbomatede sykler på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Men, at MV Agusta syslet med samme konsept allerede i 1975, det er vel ukjent for de fleste.

MV Agustas prototype 750 Turbo hadde en 830 cc motor basert på MV Agustas 750 cc rekkefirer som ble brukt i gatesyklene. Ingeniørene visste at de ville få et problem med varme, så de la et varmeledende plasmabelegg, utviklet av flyindustrien, på stempler og sylindre. Eksosventilene var sodiumfylte, innsugsventilene var av titan, og rådene var spesiallaget for denne motoren, også de i titan. En ny clutch ble konstruert for å tåle belastningene fra motoren.

Eksosmanifolden var ny, og det ble brukt to turboer for å redusere turboforsinkelen så mye som mulig. Den ene turboen arbeidet på lavere motorturtall, den andre på høyere. Forgasserne forsvant og ble erstattet av et mekanisk innsprøytingssystem, og tenningen var digital. Max turtall var 10.000, og kompresjonen var oppgitt til 12,5:1. Dette synes å være høyt for en trykkmatet motor, selv med 105 oktan bensin som de brukte. Intercooler var fraværende grunnet plassproblemer, så innsugsluften holdt høy temperatur.

Ellers: Doble skiver foran, enkel bak. Monoshock fjæring på bakhjulet med en lang demper montert under tanken og vanlig teleskopgaffel foran. Doble frontlykter, doble blinklys foran og et dashbord som ser ut som noe fra romfergen kompletterte utrustningen.

Halvkåpen ble designet for å gi så mye kjøleluft til motoren som mulig og samtidig gi maskinen nødvendig strømlinjeform. Toppfarten var tross alt oppgitt til 300 km/t, og motoreffekten var 150 hk. Brutalt høyt midt på 70-tallet! Det finnes imidlertid ikke dokumentasjon på at sykkelen noen gang ble kjørt i slike hastigheter. Alle karosseridelene ble håndlaget av aluminium, og det er verd å merke seg bakparten som ser ut til å være designet for å skape ekstra bakketrykk for bakhjulet.

Det kan diskuteres i det vide og det brede om sykkelen var vakker, men de som mener den var det vil nok være i et absolutt mindretall. MV Agusta skal har for innsatsen – til tross for at det aldri ble mer enn en prototype.

Bildegalleri: (Legg spesielt merke til instumenteringen!)

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.