Ducati satser elektrisk – på tråsykkel!

Harley-Davidson har valgt å innlede sin elektriske satsing på et smalt segment med sin LiveWire. Ducati går stikk motsatt vei og satser på en kundegruppe som vokser enormt: På EICMA kommer de til å lansere en elektrisk mountain bike som de har utviklet i samarbeid med Thok Ebikes.
Ducati MIG-RR, som den er døpt, blir leveringsklar til våren, og den vil gjøre det mulig for eventyrlystne syklister å utforske nytt og villere terreng.
Ducatien er utstyrt med FOX Factory Kashama fjæring med justerbar fjæringsvei foran og bak. I M-versjon veier den bare 22,5 kilo. Den har fancy karbonfiber Renthal styre, Mavic hjul, Shimano Saint hydrauliske skivebremser og en 11-trins Shimano XT girutveksling.
Motoren er en 250W Shimano Steps E8000 motor som bare veier 2,8 kg – en av de letteste på markedet. Batteriet er på 504 watt-timer og er plassert i rammerøret som går fra styret med til cranken. Motoren har massivt dreiemoment – hele 70 Nm (mer enn en Yamaha R6)!
Sjefene hos Audi forlangte at Ducati måtte diversifisere eller forsvinne, og her er svaret!