To på tur, del 8


Hjemturen var i gang, og vi forlot Nürnberg i solskinn med kurs for Autobahn. Ruten fulgte de mindre kjente motorveiene: A73 opp til Bamberg, derfra A70 over til Bayreuth, og en bit A9, som for en gangs skyld hadde minimal trafikk og veiarbeid.

Ved Leipzig tok vi av mot Magdeburg på A14, men innen vi kom til Braunschweig, hadde trafikken tetnet så mye at vi ba GPS unngå motorvei, og la oss inn på vidunderlig gode Bundesstrassen frem mot Landhotel Bauernwald i Müden Örtze – et hotell som nesten er blitt vårt hjem i Nord-Tyskland. Det var tidlig søndag kveld, men det virket som om Svartedauen hadde herjet, for det var ingen i gatene og nesten ikke biler.

Nå er det jo slik at en mister litt kontakten med omverdenen på ferie – nyhetssendinger på TV er ikke prioritert, og det var ikke før vi stoppet for kaffe at vi fant ut hvorfor alt var så stille: Die Mannschaft spilte VM-kamp mot Mexico – og tapte. Normalt blir det et lurveleven når Tyskland har spilt kamp og vunnet, men denne gangen virket det som det var erklært nasjonalsorg. Vi sørget ikke – vi frydet oss over å være eneherskere på vakre sideveier og rullet frem på alleer med grønt løvverk som tak og tunge, mørke trestammer som rammer på sidene. Etter middag på Restaurant Akropolis og en godt natts søvn, ventet A7 opp til danskegrensen, og deretter strekket gjennom det yndige land. Søndagens lastebilfrie Autobahn var historie, og A7 var tilbake til sitt horrible jeg. Vi listet oss frem gjennom veiarbeidsområder, holdt godt øye med speilet før feltskifter og så ... var det stopp. Trafikken sto stille så langt øyet rakk, og vi la i vei mellom feltene. Tyskerne har funnet på noe lurt: På motorvei oppfordres det til å legge seg godt ut til høyre i høyre felt og godt inn mot midtrabatt i venstre dersom det blir stopp. Dette for at ambulanser og slikt skal komme frem. Det passet oss perfekt. Vi skled rolig frem mellom de to stillestående til vi kom frem til årsaken for stoppen: En personbil med tilhenger hadde, på mirakuløst vis, prestert å velte og lå på siden på tvers i kjørebanen. Vi nikket til politimannen som voktet over det hele og kjørte videre. Danmark er seg selv likt: Det blåste og det regnet, hele veien opp til Ålborg. Trafikken på dansk motorvei er forsåvidt grei nok – den flyter rundt fartsgrensen, men hver gang en rekke dansker skal forbi en eller flere lastebiler, skjer det noe merkelig: Hastigheten synker til ca. 80 – 10 kilometer langsommere enn lastebilen, deretter økes den langsomt opp til rundt 100. På den måten tar forbikjøringen maksimalt lang tid. Det er også typisk at den første bilen i forbikjøringskøen (!) ikke svinger inn igjen i høyre felt før veien foran er kjemisk fri for lastebiler – og det kan ta sin tid.

Det hender at vær og danske bilførere gjør at Colorlines sterkt kommersialiserte ferje faktisk er en velkommen lettelse. Overfarten hjem var som ferjeturer pleier å være, men det var uvant å ligge i 50 gjennom Kristiansand og langt over på østsiden – spesielt med gåsemor foran. Resten av veien hjem ble kjørt på cruisekontroll og med intens skravling for å holde oss våkne. Vi låste oss inn halv to på natten ... for slitne til å gjøre noen som helst refleksjoner over hva vi hadde opplevd – det får vente til i morgen.

Bilder med bildetekst:

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.