KTM satser sikkerhet


KTM har lenge vært i front når det gjelder sikkerhet ved hjelp av elektronikk, og de forsker stadig på nye måter å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel. Siste nytt er resultatene av et tett samarbeid med tyske Bosch: Adaptiv cruisekontroll (ACC) og blindsonekontroll (BSD). Begge er fremdeles under utvikling, men ventes introdusert på enkelte 2021 modeller. Hensikten med dem er å hindre kollisjoner i front eller bakfra. ACC (Adaptive Cruise Control) er ikke et nødbremsesystem, men er i virksomhet når cruise kontroll er koplet inn. ACC kan oppdage kjøretøy ned til MC-størrelse og sørger for at avstanden til forankjørende ikke blir mindre enn 2 sekunder. Dette skjer enten ved at gassen reduseres eller ved forsiktig bremsing. ACC vil reagere raskere enn noen fører i en gitt situasjon. Blindsonen sjekkes vanligvis ved å vri hodet og se over skulderen, noe som medfører at føreren ikke registrerer hva som skjer foran mens det pågår. BSD (Blind Sone Detection) bruker radar med kort rekkevidde i samarbeid med ACC for å varsle om potensiell kollisjonsfare med kjøretøy i blindsonen. I situasjoner som f.eks. feltskifte vil fører få beskjed via TFT-instrumentpanelet i tillegg til superkraftige varsellys. Disse to systemene danner også basis for andre systemer som er under utvikling.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg