Liion-E Electric Superbike Twente


Et studentteam fra Twente i Nederland har tatt frem en sykkel til det kommende MotoE-mesterskapet. Sykkelen er et råskinn med 150 (200 hk) motor, og den er dels bygget med spesialdeler, dels med kommersielle biter. Beskrivelse bør ikke være nødvendig – ord som elektron-sprutende eller litium-sprekt bør kanskje unngås...

Ytelsen taler imidlertid for seg selv. Med 200 hester og maks moment fra første omdreining, er det nødt til å gå fort! Sykkelen er oppkalt etter universitetet hvor teamet studerer, og målsettingen er som sagt MotoE som begynner sin fjerde sesong i juli.

Motoren kommer fra AE Group, kontrolleren er en Bamocar D3 150 kW og batteripakken er på 16 kWh og er bygget opp av 18650 Litium-ion celler. Ten Kate Racing har levert Brembo M4 bremser, Öhlins fjæring og PVM magnesium hjul. Resten av sykkelen er spesialbygget, fra ramme i krom-molybden stål til batteripakken.

Det anslås akselerasjon fra 1–100 på under tre sekunder, og det ligger på superbikenivå. Men, det er liten fare for at den kommer til å true rundetiden til vanlige motorsykler. Batteriene sørger for at vekten blir 220 kg, så sykkelen kommer nok til å føles mer som en sportstourer enn en ren racer. Teamet sier at målsettingen er å konkurrere med rundetidene far Supersport 600. Akselerasjonen blir overlegen, men den kommer til å slite i svingene og ved kjappe kursskifter.

Uansett: Spenstig prosjekt med uvanlig opphav. Vi er imponert!

Bildegalleri:

#Nyhet

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Desmodromene-nettbanner-apr22_2.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Quad lock.png
Halvarssons_Mcavis_198x198px.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD Banner-mca-mar22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg