2018-nyheter: Yamaha


Nå er MC-sesongen 2018 i full gang i store deler av Norge. I denne artikkelserien presenterer vi årets nyheter fra de ulike MC-produsentene. Vi har valgt å ta for oss nyhetene for tung MC i alfabetisk rekkefølge (etter produsentenes navn). Noen av modellene var blant nyhetene i 2017, men hovedleveringen kom ikke før i år, så vi har tatt dem med i årets nyhetsoversikt.

Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Forbehold om feil.

Nmax 155 Denne scooteren er litt uvanlig ved at den har en 155 cc motor og dermed plasserer seg rett over lettvekt. Ytelsene gjør at den er litt kjappere enn en 125 både i akselerasjon og toppfart. Førerplassen er romslig, og den lange salen gir en avslappende og komfortabel kjørestilling. Motoren er en gjerrig firetakter, og eksosanlegget har variabelt spjeld for å optimalisere effekten. Kraftige LED-lys gir trygg mørkekjøring. Linjeføringen er småaggressiv og henter mye fra XMAX. Bremsene er kraftige skivebremser og har ABS som hindrer blokkering. Bagasjerommet er plassert under setet og rommer 23,5 liter. I tillegg er der en lomme på innsiden av kåpen foran. Instrumentpanelet har LCD-visning. Hjulene er tradisjonell scooter, 13” diameter med 130 mm dekk. Veil. pris kr. 36.900,-.

Yamaha MT-07 MT-07 selger knallhardt, og årsakene er innlysende: Hyggelig pris og masse sykkel for pengene. Sykkelen leverer når det gjelder kjøreglede, ytelse og utseende, og i tillegg har den konkurransedyktig pris. Motoren er en 689 cc parallelltwin med 270-graders veiv, og den er bærende element i stålrørrammen. Fjæringen er teleskopgaffel foran og monodemper bak. Eksosanlegget er pent plassert midt under sykkelen, og det er lagt vekt på å få tyngdepunkt langt frem for å gi autoritet til framhjul. Årets modell har fått nytt karosseridesign og «luftinntak» med nytt design. Frontlykten er også ny. Baklykten er i samme stil som på MT-09. Framgaffelen har mer sportslig innstilling, og bakdemper er utstyrt med justerbart forspenn. Leveres også i A2-versjon. Veil. pris kr. 99.900,-.

Yamaha Tracer 900 Tracer 900 er en kapabel og artig sportstourer som blant annet får nye karosserideler for 2018. Nytt sete gir økt komfort for fører og passasjer, og halvkåpe og en justerbar, ny og større vindskjerm beskytter mot været. Ny svingarm gir forbedrede touringegenskaper. Den tresylindrede motoren drar godt gjennom hele turtallsregisteret og har et lydbilde som er avhengighetsskapende. Praktiske saker som midtstøtte, 12V-uttak, veskefester på bakramme og tretrinns justerbar Traction kontroll er standard. Slipperclutch med servo hører også med. Hovedlysene er LED, og instrumentpanelet er matrix flerfunksjon. Tre Drive modes er på plass, slik at du kan tilpasse motoreffekt etter ønske. 18 liters bensintank gir god rekkevidde, og ergonomien kan justeres til å passe dine behov. Veil. pris kr. 157.900,-.

Yamaha Tracer 900 GT Denne nyheten sørger for at Tracer kommer opp på nivå med MT-09 SP utstyrsmessig. Utgangspunktet er Tracer 900 med de samme modifikasjonene den modellen har fått for 2018: Bedre ergonomi, nye karosserideler, større justerbar vindskjerm og nytt sete. GT-betegnelsen forplikter, og derfor kommer denne sykkelen med harde vesker, fullstendig justerbar fjæring (suverent for å takle ekstra last!) og varme i holkene. I tillegg fullfarge TFT-instrumentpanel, quickshift på oppgiring og cruisekontroll som gjør de lange strekkene atskillig mye lettere. Den tresylindrede motoren drar godt gjennom hele turtallsregisteret og har suveren lyd. Midtstøtte, 12V-uttak, tretrinns justerbar Traction kontroll og tre Drive modes er standard. Slipperclutch med servo hører også med. Hovedlysene er LED. Veil. pris kr. 173.900,-.

Yamaha MT-09 SP SP er betegnelsen på en sykkel som er mer eksklusiv enn den vanlige modellen. Øhlins har levert bakdemper som kan justeres fra førerplass. KYB teleskopgaffel har justering av kompresjon- og returdemping. Fargeskjemaet kalles Silver Blu Carbon og er spesielt for denne sykkelen. Instrumentpanelet er LCD med hvit informasjon på sort bakgrunn – enklere å lese i dagslys. Quick Shift-system sørger for kjapp giring. Clutchen har slipper-og servoassist. Motorkarakteristikk kan justeres med Drive modes. Rammen er en lett og sterk aluminiumskonstruksjon, det samme gjelder svingarmen. Sjaltbar Traction kontroll er også med. Med MT-09 SP får du en sprek og lettkjørt sykkel med fine fjæringsegenskaper, villig og momentsterk motor og eksklusivt utseende og utstyr. Veil. pris kr. 155.900,-.

Yamaha Niken Ideen er ikke ny, men utførelsen er definitivt noe vi ikke har sett før. Niken er en særdeles ekstrovert trehjuling med sprek motor og et utseende som kunne vært hentet fra Mad Max-filmene. Yamaha har utviklet noe de kaller Leaning Multiwheel Technology, og det innbefatter dobbel teleskopgaffel på hvert hjul samt et finurlig system av lenkarmer som holder hjulene parallelle under nedlegg. Maskinen kan legges over i 45-graders vinkel, så inspirert svingkjøring er fullt mulig! Elektronikken omfatter TCS, QSS, A&S-clutch, D-Mode og Cruisekontroll, en pakke som gjør Niken lettkjørt og sikker. Med doble framhjul bør bremsekraften også være imponerende! Rammen er stål/aluminium hybrid, og bakdemper er fullt justerbar. Dette er definitivt et annet dyr enn pendlerbaserte trehjulinger generelt! Pris ikke klar.

Yamaha YZF-R1 / M Disse to modellene gjør nytte av Yamahas MotoGP-satsing. Crossplane-motoren har titan råder, titan eksos og en luftboks på hele 10,5 liter, men det viktigste er elektronikken. Blant godsakene finner du seksaksers Inertial Measurement Unit som gir deg kontroll over traction, slipp, forhjulsløft, bremsing og rivstart. Motor modes og Quickshift er standard. Rammen er en deltaboks av aluminium med magnesium-bakramme, og hjulene er støpt i magnesium. 2018 YZF-R1M får Øhlins mest avanserte dempersystem, Smart EC 2 ERS. Dette samarbeider med IMU for å optimalisere demping foran og bak. Oppdatert QSS fikser også nedgiring og er standard på begge modeller. Yamaha har også forbedret LIF til å gi bedre kontroll under aks og eliminere uønsket framhjulsløft. Veil. pris fra kr. 273.900,-.

Yamaha XT1200ZE Super Tenere / Raid Edition Super Ténéré har vært med noen år, men har fremdeles det meste av det som kreves av en adventuresykkel: Momentsterk og villig motor, langslag fjæring, god elektronikkpakke, oppreist og komfortabel ergonomi og tøft utsende. 112 hk og 117 Nm gir sykkelen autoritet – enkelt kontrollert ved hjelp av trestegs Traction kontroll. På langtur kan du slappe av og la cruisekontroll holde farten. Harde nedbremsinger skjer effektivt ved hjelp av Unified Brake System og ABS. Justerbart sete og vindskjerm hjelper å tilpasse komforten. Instrumentpanelet er heldigitalt LCD og har girindikator. Hele 190 mm fjæring foran og bak tar seg av det aller meste av dårlig underlag, og 23 liter tank gir bra rekkevidde. Raid-versjonen har ny grafikk, tåkelykter, høyere vindskjerm og sidevesker i aluminium. Veil. pris fra kr. 241.900,-.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.