Super Cubs motor: Litt av en kjempe!


Det er ganske passende at Hondas første store prosjekt var den lille 49 cc Super Cub fra 1958. Vi kan garantere at ingen forventet at den skulle bli den største slageren i Hondas historie

og alene sørge for et stabilt fundament for det som skulle utvikle seg til å bli verdens største MC-fabrikk.

Super Cub har vært i produksjon i 60 år (!!) og er laget i mer enn 100 millioner eksemplarer, noe som gjør den til verdens mest-produserte kjøretøy.

Da designarbeidet begynte i 1956, hadde Hondas 50 cc totakt Cub F motor 1 hk. Målet med Super Cubs firetakter var å firedoble den ytelsen, og det lyktes de med: Den lille motoren var langt foran noe som helst annet i klassen. Den ga 4,5 hk ved 9500 omdreininger – både turtall og ytelse var svimlende for sin tid. Den hadde også overliggende kamaksel, noe som til da var forbeholdt racere. Men det var før Super Cub!

Motoren ble senere brukt i andre sykler: Trail 50, Z50 Monkey Bike og utallige offroad XR/CRF50-modeller. Motoren er kjent for pålitelighet og slitestyrke, og det kan uten videre fastslås at den har vært drivkraft for et kjøretøy som indirekte revolusjonerte MC-verdenen.

For en liten ensylinder OHC med 50 cc og 4,5 hk er det litt av en prestasjon!

Bildegalleri:

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg