Slutt på vinger?


Et av de mest diskuterte fenomenene i MotoGP den senere tid har vært aerodynamiske hjelpemidler – eller vinger som de også kalles. Mer hestekrefter og begrensninger på elektronikksiden har gjort at de deltakende fabrikkene, med Ducati som fremste eksponent, har montert "vinger" for å øke trykket på framhjulet, etter mønster av Formel 1.

Nå pågår det intens møtevirksomhet både hos Dorna og MSMA (Motorcycle Sport Manufacturers Association) om hvorvidt aerodynamiske hjelpemidler er veien å gå. Det som ligger bak er at aerodynamikk er et mørkt felt for MC-produsenter, og kostnadene med å finne løsninger er ekstremt høye. I praksis betyr det at utbyttet på ingen måte forsvarer utgiftene.

Dorna ønsker å innføre et strammere regelverk som fjerner muligheten til å bytte ut aerodynamiske moduler (jfr. Ducati) for å tilpasse seg varierende forhold. Dornas nye regler vil definere helt klart og tydelig hva som er tillatt og hva som ikke godtas.

MSMA på sin side går inn for å forby aerodynamiske hjelpemidler (noe Ducati slett ikke er enig i) og gå tilbake til den klassiske kåpeformen. Argumentet for dette er at pengene som går i det aerodynamiske sluket kommer bedre til nytte i utvikling av egenskaper som kan overføres til bruk i gatesykler.

Uansett hvilken løsning som velges, kan vi ta det for gitt at det blir meget vanskelig å finne ordlyd på regelverket som er utvetydig. Det er også like sikkert at dersom det finnes den minste antydning til smutthull, vil kreative ingeniører kaste seg over det og utnytte det for alt et er verd.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
Duell-nett-banner-198x300-mai21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg