MC-nyheter 2018: Honda


Nå er MC-sesongen 2018 i full gang i store deler av Norge. I denne artikkelserien presenterer vi årets nyheter fra de ulike MC-produsentene. Vi har valgt å ta for oss nyhetene for tung MC i alfabetisk rekkefølge (etter produsentenes navn). Noen av modellene var blant nyhetene i 2017, men hovedleveringen kom ikke før i år, så vi har tatt dem med i årets nyhetsoversikt. Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Forbehold om feil.

Honda CB300R

Hvis du savnet en kjapp nakensykkel i 300- klassen, kan denne nyheten være verd en titt. Dette er en ypperlig «førstesykkel» etter 125 cc. Den er kjappstyrt og livlig, lett å håndtere og har hele 40 graders styreutslag. Med en vekt på 143 kg er den også lett håndterlig for alle. Rammen er laget av en blanding av stålrør og presset stål. Foran sitter en 41 mm USD gaffel og radialmontert firestemplet bremsekaliper. Bak sitter en svinggaffel i presset stål. Bremsene har IMU-kontrollert ABS, og hjulene er skodd med Dunlop radialdekk. Ellers: Gummiopphengt aluminium styre, LCD-instrumentpanel og LED-lys foran og bak. Motoren er en ensylindret firetakter som yter 31,5 hestekrefter. Med bare 143 kg vekt betyr det at denne sykkelen faktisk går ganske bra! Lydpotten er lekkert plassert midt under sykkelen. Veil. pris kr. 64.990,-.

Honda CRF1000L Africa Twin

Africa Twin har vært en ubetinget salgssuksess. Sykkelen blir karakterisert som en harmonisk og velbalansert pakke som er suveren offroad og meget god på asfalt. For 2018 er det montert ny luftboks, lettere balanseaksel og revidert eksosanlegg som gir råere lyd. TBW (Throttle By Wire) er kommet, og med den fire Ride modes. HSTC (Honda Selectable Torque Control) har nå syv steg. Sykkelen kan selvfølgelig leveres med DCT-girkasse. Sjaltbar ABS og Traction kontroll er standard. Tanken er bare på 18,8 liter, men Honda hevder at den eksepsjonelt gjerrige motoren likevel gir 400 km rekkevidde. Setehøyden er 850/870 mm. Hvis du velger automatgir, kan du velge mellom to modes: Sport (S) eller langtur (D). Litium-ionbatteri er standard. Veil. pris fra kr. 184.990,-.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Africa Twin blir skikkelig adventuresykkel! I første rekke har den større tank: 5,4 liter ekstra gir rekkevidde på over 500 km. Bra! Motoren er den samme som i Africa Twin og har de samme oppdateringene. TBW (Throttle By Wire) er på plass, og den muliggjør tre Ride modes. HSTC (Honda Selectable Torque Control) har nå syv steg. Hjulene har stålfelger og rustfrie eiker – framhjulet er 21”. Fjæringen er oppgradert. Foran sitter en 45 mm USD fullt justerbar Showa teleskopgaffel, bak en fullt justerbar monodemper. Fjærveg er nå 224 mm foran og 240 mm bak. Langtursfolket vil også verdsette en større kåpe og 80 mm høyere vindskjerm. Hovedlyset er intense LED-lamper, det samme gjelder baklys og blinklys. Vi vil tippe at denne sykkelen kommer til å gjøre innhugg på salgsstatistikken. Veil pris fra kr. 199.990,-.

Honda CBR1000R

Med nye CB1000R tar Honda steget inn i en ny dimensjon og leverer et design som er lett, luftig, visuelt tiltalende, elegant, ekstrovert – superlativene er mange og fortjent. Dette er ikke en supersport uten kåpe – det er et selvstendig design som tar i bruk ny ramme-teknologi og et nytt, eksplisitt utseende. Utseendet er basert på konseptsykkelen Neo Sports Cafe, og er en blanding av tradisjonell naken sport og café racer. Motoren er en rekkefirer med 145,5 hk og 104 Nm, sprek med andre ord! Vekten er lav, bare 212 kilo kjøreklar. Gassen styres av TBW, og det er tre standard Ride modes pluss ett programmerbart. Motoreffekt (P), motorbrems (EB) og HSTC har hver tre steg. Instrumentpanelet er LCD, og alle lys er LED. ABS er selvfølgelig på plass. Alt i alt er dette en individualistisk morosak! Veil pris fra kr. 209.990,-.

Honda GL1800 Gold Wing / Tour

Når Honda først laget ny Gold Wing, gjorde de det til gangs. Målsetting: Luksus i brukervennlig format, multimiljø-kapabel og mer spennende enn noen gang før. Linjeføringen er stram. Komfort og generelt førermiljø er vesentlig forbedret. Takket være TBW har GL1800 Cruise kontroll og fire Ride modes. HSTC, elektronisk demperjustering, ABS og C-CBS er med. Ny framgaffel eliminerer dykking og binding. Ny motor har sekstrinss manuell girkasse eller syvtrinns DCT (tredje versjon). Clutch har slipper og servoassist. Gold Wing har rikelig bagasjeplass, suverent lydanlegg og 7” TFT instrumentpanel med navigasjon og audio info. Apple CarPlay er standard. Alle lys har LED. Blinklys er selvkansellerende. Leveres også som Gold Wing Tour med mer utstyr. Pris fra kr. 379.990,-.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.