MC-nyheter 2018: Harley-Davidson


Nå er MC-sesongen 2018 i full gang i store deler av Norge. I denne artikkelserien presenterer vi årets nyheter fra de ulike MC-produsentene. Vi har valgt å ta for oss nyhetene for tung MC i alfabetisk rekkefølge (etter produsentenes navn). Noen av modellene var blant nyhetene i 2017, men hovedleveringen kom ikke før i år, så vi har tatt dem med i årets nyhetsoversikt. Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Forbehold om feil.

H-D Softail Street Bob Året var 2006 og Street Bob ble presentert som nyeste medlem i Dynafamilien. Nå er Dynarammen historie, men Street Bob lever videre, nå med Softailramme. At den nå kommer med ny ramme, blir faktisk bare en styrke for denne modellen. Vi kan forsikre om at kjøreegenskapene er enda bedre nå med ny ramme. Samtidig kler denne bobberen stivramme-designet som denne Softailrammen gir. Et halvhøyt apehanger-styre, solosal, gummibelger på gaffelen og stilren design, dette gir Street Bob attityde. Dette er den rimeligste av alle de store V-twinmodellene. Nytt for 2018 er ny instrumentering. Et minimalistisk display lokalisert i styrefeste. Midtmonterte fotpinner gir en mer rett-opp-og-ned kjørestilling. Veil. pris kr. 273.900,-.

H-D Softail Low Rider Dette er en gammel klassiker som har vært med lenge. Her snakker vi om et ekte ikon fra Harley-Davidson. Den tilhørte Dynafamilien, men lever nå videre bygd på ny Softailramme. Gode kjøreegenskaper kombinert med komfort har gjort Low Rider til en populær sykkel, og dette er bare forsterket nå med lettere og stivere ramme. Den er fullastet med krom, noe som gir høy ”bling”-faktor. Motoren er også ny. Den gamle sliteren, Twin Camen, er pensjonert, og nå er det Milwaukee Eight som har tatt over.Den gamle motoren klarte ikke Euro4-kravene, og da var det dags med en ny. Den nye har åtte ventiler og oljekjøling av toppene. Selvfølgelig er den enda kraftigere enn noen gang før. Veil. pris kr. 292.900,-.

H-D Softail Fat Bob Fat Bob er også en av Dynamodellene som har blitt tatt med videre på Softail- programmet. Dette er definitivt den modellen som har fått den mest ”ekstreme makeoveren”. Den ser imponerende rå og bøllete ut. Samtidig er det mange vågale avgjørelser som har gjort designet til det det er. Rektangulær LED-lykt i front. Liten bensintank som gjør at motoren virker større. En liten, men behagelig sal med god støtte i ryggen. Et heftig eksosanlegg som sniker seg opp langs siden. En bakskjerm som står høyt over dekket. Alt i alt langt fra det man forventer på en Harley. Men det grisetøft! Demping, bremser og kjøregeometri skal trekkes frem som positive elementer fra vår testkjøring av denne sykkelen. Kan bestilles med både 107- og 114-kubikktommers motor. Veil. pris kr. 303.900,-.

H-D Softail Sport Glide Dette er det nyeste medlemmet i Softailfamilien, og den ble avduket så sent som på Eicma-messen i Milano i november. Det mest iøyenfallende er den nye lille kåpen som har mye av designet til Electra Glide-kåpen. Bak er det satt på sidevesker, slik at det også skal være mulighet for å ha med litt bagasje. Både kåpe og sidevesker er montert med hurtigfester, slik at de kan tas på og av på noen sekunder. Flere har hevdet at dette bare er en Switchback på Softailramme, og det kan være mye i det. Felgene er definitivt noe for seg selv. De har fått navnet Mantis, og det er første gang Harley-Davidson leverer en slik type felg på ordinære modeller. Sport Glide vil være et greit alternativ for den som ønsker å kombinere cruising med litt touring. Veil. pris kr. 309.900,-.

H-D Softail Fat Boy 2018-utgaven av Fat Boy er den av Softail-modellene som var vanskeligst å redesigne, ifølge Brad Richards, Design Director hos Harley-Davidson. ”Vi trodde vi var ferdige da vi hadde brukt et halvt år, men resultatet var ikke optimalt, og derfor startet vi på nytt igjen. Denne Fat Boyen er vi stolt av”, sier Richards. Fat Boy er nå kraftigere enn noen gang. Den nye kantede framlykta gir et tungt og brutalt preg som understrekes av de nye kraftige felgene. Bakdekket er på hele 240 mm, men også framdekket er bredt, 160 mm. Alt for å gjøre Fat Boy til en massiv råtass som alle vil legge merke til. Fat Boy kan leveres både med 107- og 114-kubikktommers motor. Velger du den største, får du en motor som serverer et nådeløst bunndrag. Veil pris kr. 345.900,-.

H-D Softail Deluxe Harley-Davidson har gjennom alle tider vaiet nostalgi-flagget høyt, og Softail Deluxe er et godt eksempel på dette. Klassiske linjer, hvite rander på dekkene, bredt komfortabelt styre og den nye Milwaukee Eight-motoren. Salen har nå blitt erstattet med solosal. I 2013 fikk Softailene nye tøtsjknapper på håndkontrollene, så det hele virker litt mer high tech. Samtidig ble ledningene frem til håndtakene tynnere og mindre fremtredene. ”Tombstone”-baklykta pryder bakskjermen. Denne klassiske lykta har også aner langt tilbake i forrige århundre. Deluxe er glitter og krom, og for mange Harley eiere er det nettopp det som er poenget. Deluxe kommer nå i fem fargevarianter. Veil. pris kr. 341.900,-.

H-D Heritage Softail Classic Heritage har gått fra å være klarlakk, krom og bling, til å bli sort, dystert og barskt. 2018-utgaven av denne klassikeren har gjennomgått store forandringer og fremstår som en helt ny sykkel. Ny ramme, ny motor, nye sidevesker og ny vindskjerm, og selvfølgelig, for å ivareta sitt røffe image, har produsenten valgt å gjøre det i sort. Felgene og styret har også fått samme behandling. Så spørs det bare hvordan markedet tar imot en gammel traver i en slik ny ham. Kjøreegenskaper og komfort er det ingenting å si på. Heritage vil forsatt være en trofast touringkamerat som tåler mange mil og gir deg mange behagelige timer i salen. Kan leveres både med 107- og 114-kubikktommers motor. Veil. pris kr. 354.900,-.

H-D Softail Slim Harleys bobber, bygget på Softail rammen, rett fra samlebåndet. Et fett framdekk kun ikledd en beskjeden framskjerm. Klassisk, stor framlykt, og et nostalgisk styre med midtbøyle. Solosalen gir sykkelen fine linjer i tillegg til en lav sittehøyde. Et godt alternativ til den som ikke har de lengste beina. Nostalgisk design kombinert med ny teknologi er Harley –Davidsons varemerke, så selv om det ser gammelt ut, finner vi både innsprøytning og ABS på Softail Slim. Navnet Slim har den fått på grunn av den smale ”rumpa” og et bakdekk som ”kun” er 150 mm bredt. Slim drives nå fremover av den nye Milwaukee Eight-motoren, og denne modellen er kun tilgjengelig med 107-kubikktommers motor. Veil. pris kr. 326.900,-.

H-D Breakout Breakout er manges favoritt blant Softailmodellene, noe som er lett å forstå. Den ser så rå og bøsen ut at til og med den største pysa blir macho på en Breakout. Dette er en lav, tøff cruiser som er beregnet for avslappende kjøring på landeveien. Slak gaffelvinkel kombinert med 240-dekk bak gjør at Breakouten fort kjenner sin begrensning i krappe svinger. Men man kjøper ikke Breakout for å kjøre svinger, man kjøper den fordi den ser grisetøff ut og at den garantert vil få mange lange blikk. For 2018 har Breakout i tillegg til ny ramme og ny motor, fått ny tank, ny framlykt, nye felger og ny instrumentering. Har du pengene, velger du utgaven med 114”-motoren, da har du krefter og bunndrag i bøtter og spann. Naboen vil garantert bli imponert! Veil. pris kr. 344.900,-.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.