MC-nyheter 2018: BMW


Nå er MC-sesongen 2018 i full gang i store deler av Norge. I løpet av de kommende dagene vil vi presentere en artikkelserie som tar for seg årets nyheter fra de ulike MC-produsentene. Den største nyheten er Honda Gold Wing 1800 s med både manuell og automatkasse (DCT) og revers. Det kommer flere nye lettvektere med bl.a. Honda CB125R, Suzuki GSX-R 125 og Aprilia RX125.

Vi har valgt å ta for oss nyhetene for tung MC i alfabetisk rekkefølge (etter produsentenes navn). Noen av modellene var blant nyhetene i 2017, men hovedleveringen kom ikke før i år, så vi har tatt dem med i årets nyhetsoversikt.

Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Forbehold om feil.

BMW G 310 R Det vakte en viss oppsikt da BMW inngikk samarbeid med indiske TVS med sikte på å lage sykler med lite slagvolum, men erfaringen har vist at det var et fornuftig trekk. G 310 R er BMWs første sykkel under 500 cc siden 250ene på 60-tallet, og er den første modellen som indikerer en satsing på markeder i utvikling. G 310 R er en nett nakensykkel med en 313 cc ensylindret firetakter med bak-fram sylindertopp. Ytelsen er 34 hester effekt og 28 Nm moment. Rammen er stålrør med USD teleskopgaffel og aluminium svinggaffel bak. Bakdemperen er tradisjonell monodemper. En vekt under 160 kg og ABS-bremser som standard bør tiltale nybegynnere. Lav setehøyde betyr at den også passer for lave førere. Veil. pris kr. 55.190,-.

BMW R 310 GS Flere og flere produsenter inkluderer en liten adventuresykkel i modellutvalget, og det var ganske logisk for BMW å lage en GS-versjon av G 310 R. Sykkelen bruker linjeføring fra de større modellene, og motoren er den samme som sitter i G310 R – komplett med den typiske bak-fram sylindertoppen. Dette gir bedre massesentralisering og gjør det lettere å gjemme bort eksosrøret. Skivebremser med ABS er standard, og foran sitter en radialmontert firestempels kaliper. Fjæringen er langslag, 180 mm foran og bak sørger for kjørekomfort selv på dårlig vei. Rammen er en stålrørskonstruksjon hvor motoren er bærende enhet, noe som betyr lav vekt og stabilt chassis. Den nye G310 GS har 34 hester, og kan derfor kjøres med A2-førerkort. Vekten er behagelig lav – kun 169,5 kg kjøreklar. Veil. pris kr. 64.990,-.

BMW C 400 X

BMWs nye mellomklasse-scooter er kontinuerlig online. Du kan kople smarttelefonen inn og snakke eller lytte til musikk underveis. Scooteren er lang og lav med lavt tyngdepunkt. Det gjør den lett å håndtere i tett trafikk. Hovedlykten har LED-lys, og kåpen og vindskjermen beskytter effektivt mot været. TFT-skjermen i instrumentpanelet betjenes med multikontroller. Motoren er på 350 cc og yter 34 hester – mer enn nok for scooterens kjøreklare 204 kg. Forbruket er lavt, og utslippene er minimale. De tilfredsstiller Euro4-kravene uten vansker. ABS og ASC (Automatic Stability Control) er standard utstyr, og sikrer deg mot overraskelser ved hard bremsing eller hjulspinn. Bagasjerommet har integrert ladefunksjon for telefon, og det kan utvides når scooteren parkeres. Pris ikke klar.

BMW F 750 GS

GS-serien er utrettelig populær, men det er ikke alle som vil ha de største modellene. Med tanke på dem som ønsker noe mindre og mer letthåndterlig, har BMW tatt frem F 750 GS. Denne modellen har en ny parallelltwin på 853 cc som yter 77 hester, men momentet er på hele 83 Nm, og det er momentet som drar! Designet er typisk GS, komplett med nebb, men vindskjermen er noe mindre enn vanlig. Setet er romslig, og fjæringen er behagelig lang uten å være ekstrem. Doble skiver foran og ABS sørger for sikre nedbremsinger. Kraftoverføring til bakhjulet er med kjede. Sykkelen kan tilpasses de aller fleste, da man kan velge mellom tre seter i høyde fra 790 til 830 mm. F750 GS kan også leveres som A2.

Veil. pris kr. 116.500,-.

BMW F 850 GS

Denne sykkelen sikter seg rett inn i mellomklasse-markedet. Designet er typisk for siste generasjon GS, det trenges ikke tankmerke for å se hvem som har laget sykkelen. Motoren er en 853 cc parallelltwin med DOHC. Den yter spenstige 95 hester, og de støttes av 92 Nm. Kraftpakke, med andre ord – spesielt med tanke på kjøreklar vekt på kun 229 kg. Rammen er en ny monococque-konstruksjon i stål, og framgaffelen er 43 mm USD. Både ABS og ASC (stabilitetskontroll) er standard, det samme gjelder TFT-display i instrumentpanelet. F 850 GS er mer orientert mot offroad enn F 750 GS: Hjulene har eiker og framhjulet er 21 tommer. Fjæringsveien er også mye lenger – nok et tegn på offroadegenskaper. Leveres også som A2.

Veil. pris kr. 142.600,-.

BMW K 1600 Grand America

Det er neppe tilfeldig at BMW slipper Grand America samtidig som Honda slipper sin nye Gold Wing. Amerikanerne liker en spesiell stil på touringsyklene – det skal være litt mer flash og krom enn det europeerne foretrekker – og dessuten skal det være digert. Grand America henter det meste fra K 1600 Bagger. I praksis vil det si motor, chassis og det meste av karosserideler, men bakparten og utstyr er forskjellig. Mest synlig er den store toppkofferten med komfortabel ryggstøtte og det nye setet som er 30 mm høyere enn på Bagger. Fotbrett til fører er standard, vindskjermen er høy, revers letter jobben for fører, og veltebøyler tar støyten ved velt. Om alt dette er nok til å lokke kunder bort fra Gold Wing, det gjenstår å se. Veil. pris kr. 348.000,-.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.