Litt av en utvikling!

15.04.2018

 

Nå som våren er I full gang og de fleste har fått sykkelen ut: Har du noen gang tenkt på hva som gir mest effekt på kjæledeggen? Jada, det er lett å si at det er motoren: Sportssyklene har jo 200 hester og ingenting kan slå det? Eller …?  Vi våger påstanden om at bremsene har høyere effekt enn motoren – de bringer deg fortere fra 100 til 0 enn motoren tar deg fra 0 til 100! Og nettopp innen bremser har det vært en rivende utvikling.

 

La oss ta en titt på Superbike. Tilbake i 1988 var det Honda RC30, Suzuki GSX-R750, Ducati 851 og et par til som utgjorde superbikefeltet. Syklene var selvfølgelig utstyrt med det beste som kunne skaffes innen bremser: Støpejernskiver, kalipere maskinert av to biter aluminium, tradisjonell hovedsylinder i støpt aluminium og enten organiske eller sintrete bremseklosser. Skivene var mindre enn dem vi har i dag: Brembo kunne tilby 290 eller 320 mm skiver. I dag er det rustfrie skiver med enten 328 eller 336 mm skiver som gjelder.

 

For 30 år siden var det Brembos Goldline som var toppen, men også her har det skjedd store forandringer. De gamle kalipperne var maskinert av to deler og så skrudd sammen. Under hard bruk, som i racing, kunne det oppstå problemer fordi aluminiumen i kaliperne og stålboltene som holdt dem sammen hadde forskjellig utvidelseskoeffisient. Dagens kalippere er, takket være store fremskritt innen verktøymaskiner og CNC, maskinert fra et stykke aluminium.

 

Måten å montere kalipperne har også endret seg: For 30 år siden ble kalippere på Superbike radialmontert ved at de ble festet i ene enden mens den andre enden hang fri. Dagens metode med å feste kalipperen i begge ende gir vesentlig bedre stabilitet og dermed mulighet til å overføre mer krefter.

 

Bremseklosser, da? I 1988 var organiske materialer mye brukt – de virket selv om de var kalde og var best i regn. Sinterklosser var ny teknologi, og selv om de hadde bedre virkning når de nådde driftstemperatur, var de dårligere når de var kalde eller våte. Etter 30 års utvikling er det sinterklosser som er sjef: De virker godt i regn og har fått et bredere effektivt temperaturområde.

 

Den siste store forandringen er hovedsylinderen. Tidligere hadde den ett stempel som gikk parallelt med styret – dvs. si at trykket fra bremsehendelen måtte forandre retning 90 grader for å overføre trykket til stempelet i hovedsylinderen. I dag er hovedsylinder montert radielt. Det betyr at når du drar i bremsehåndtaket, går kraften til hovedsylinder i samme retning. De beste hovedsylindrene er maskinert fra massiv aluminium, noe som eliminerer mulighet for støpefeil.

 

Hvis vi legger sammen alle disse tekniske forbedringene, tar i betraktning at moderne Superbike er 10–20 kilo lettere enn sine forfedre, og legger til det kraftig forbedrede grepet fra moderne dekk, er resultatet at dagen Superbike har ca. 25 % kortere bremselengde enn forgjengerne fra 1988.
Imponerende!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

Bunn

MC-Huset_200x200_feb20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.